מדברים עם ילדי הגנים על רבין, בלי להגיד "רצח"
בבתי הספר מקדישים שיעורים למשמעות רצח ראש ממשלה ופועלו של רבין. הגננות יסבירו כיצד פותרים ריבים בדרכים לא אלימות. הקטנטנים עדיין לא מבינים את המושג "מוות"
16 שנה לרצח יצחק רבין - כותרות אחרונות:
נשיא בר אילן: "אחרי רצח רבין היינו על סף ריסוק"
"עבדנו אותו באהבה": שרי רבין התאחדו בכיכר
אחותו של רבין: "נתניהו עדיין לא הביע חרטה"
המורים משוחחים עם תלמידיהם על סובלנות ומדגישים כי בחברה הישראלית מתקבלות הכרעות בדרך דמוקרטית ולא באמצעות אלימות. בבתי הספר הדתיים נלמדות משניות, נאמרים פרקי תהילים ונערכות תפילות לעילוי נשמתו. כמו כן, משרד החינוך המליץ לבתי הספר לערוך טקסים מיוחדים להנצחתו של רבין.
עם זאת במשרד החינוך מסבירים כי עבור הגיל הרך רצח רבין האירוע "לא ברור" מאחר שמחד, הילדים חשופים באופן לא מבוקר לרגשות ותכנים מורכבים ומאידך, הוא מתאפיין במושגים קשים להתמודדות רגשית כגון "מוות" ו"רצח".
עוד בערוץ החדשות:
אחמדינג'אד הגיב לדו"ח: לא ניסוג במילימטר
אביה של שרה נתניהו נפטר בגיל 97
הרב עובדיה במסר לנתניהו: אל תהרוס מאחזים
גם האווירה העגומה בכללותה ועוצמת הרגשות עלולה להפחיד אותם, ולכן בגני הילדים ההמלצה של משרד החינוך היא להתייחס לנושא בהתאם לקבוצות הגיל. לגבי גיל שנתיים-שלוש, ההמלצה היא לא לעסוק בנושא זה כלל, מאחר שעדיין למושג "מווות" אין כל משמעות בעיניהם.
"לשים דגש על פתרון קונפליקטים בדרכי שלום"
בנוגע לילדים מעל גיל שלוש מומלץ להסתפק בציון מינימלי של האירוע, באמירה כללית של הגננת, כמו למשל: "זה יצחק רבין. הוא היה ראש הממשלה שלנו ומאד אהבנו אותו, אבל הוא מת לפני 16 שנים". באשר לילדים בני ארבע–חמש, במשרד החינוך מסבירים כי בגיל זה הבנת המושגים מתרחבת ואפשר לדבר עמם על מוות, אך מומלץ להימנע מאזכור המילה "רצח", שעלולה להפחיד מדי.בנוסף, מנחים במשרד החינוך את הגנים להקים בגן פינה לזכרו של רבין ולהקריא לילדים סיפורים ושירים המתאימים ליום הזיכרון. רכזת ההדרכה הפדגוגית במכללת אחווה, ד"ר היידי פלביאן, הסבירה כי אין מקום לדבר עם הילדים בגילאים הללו על מושגים של "רצח" ו"מוות", אלא לשים דגש על נושאים כגון סובלנות
וחברות.
"ביום כזה חשוב מאוד להנגיש את הנושא לילדים ובמקום לדבר איתם על רבין האיש שאותו ממילא הם לא הכירו, יש לדבר איתם על החשיבות שבפתרון ריבים ומחלוקות בדרכים לא אלימות ולהסביר להם שגם אם רוב הילדים בכיתה חושבים דבר מסוים, צריך להקשיב גם לדעת המיעוט ולכבד אותה".
עמירה בן ישי, מרצה לגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין בירושלים, הוסיפה כי הגישה הרווחת היא שיש להתחבר אל הילדים מהמקום של שירים וסיפורים שעוסקים בחברות ופשרה. "עם תלמידי בית הספר היסודי כבר ניתן לדבר על מושגים של ראש ממשלה ולספר מי היה רבין, אבל במקום לשים דגש על מושגים של 'רצח' ו'מוות' יש להתמקד בנושא של פתרון קונפליקטים בדרכי שלום".