שתף קטע נבחר
 

צדק חברתי? נזקקים לא מקבלים הנחה באוטובוס

כ-100 אלף מקבלי הבטחת הכנסה אינם זכאים להנחה בתחבורה הציבורית. הסיבה: החלטת ממשלה מ-2003, שמקטינה מדי שנה את מספר הזכאים להנחה. שר הרווחה מבטיח לטפל בבעיה

איך קרה שדווקא מקבלי הבטחת הכנסה אינם מקבלים הנחה בתחבורה ציבורית? עשרות אלפי אזרחים נזקקים, המקבלים מהמדינה קצבת הבטחת הכנסה, אינם זוכים להנחה בתחבורה הציבורית. על-פי הערכות, מספרם מתקרב ל-100 אלף מתוך סך של כ-140 אלף מקבלי הבטחת הכנסה. לדברי שר הרווחה, משה כחלון, הזכאות להנחה בתחבורה ציבורית הוגבלה כחלק מיישום סעיף בחוק ההסדרים לשנים 2002 ו-2003 - בשיאו של מיתון שפקד את ישראל. אלא שלמרות השיפור הניכר שחל מאז במצב הכלכלי, לא בוטל עד היום הסעיף שמגביל את מספר הזכאים להנחה.

 

כ-100 אלף מקבלי קצבה לא מקבלים הנחה בתחבורה ציבורית (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
כ-100 אלף מקבלי קצבה לא מקבלים הנחה בתחבורה ציבורית(צילום: רועי צוקרמן)
 

 

"בסך הכל 14 מיליון שקל"

לדברי השר כחלון, שענה אתמול (ד') במליאת הכנסת לשאילתה שהגישו חברי הכנסת מאיר שטרית ואורי מקלב, "ההנחה בוטלה במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2002-2003, אשר קבע כי ההנחה תינתן רק לקבוצה שקיבלה הבטחת הכנסה ב-2003, וממשיכה לקבל את הגמלה".

 

על-פי הסברי הביטוח הלאומי, מי שזכאים כיום להנחה בתחבורה הציבורית הם מקבלי הבטחת הכנסה "אשר היו זכאים לקצבה בחודש יולי 2003, ואין להם הפסקה בזכאות לקצבה לתקופה של 6 חודשים רצופים או יותר". ההנחה היא בשיעור של 33% מסכום הכרטיס, וניתן לקבלה רק באמצעות רכישת כרטיסים תקופתיים.

 

ההחלטה להגביל את מספר הזכאים להנחה התקבלה על-רקע המשבר הכלכלי בתחילת העשור הקודם. במשרד האוצר קיצצו אז בשורת הטבות נלוות שניתנו למקבלי הבטחת הכנסה, ובהן ההנחה בתחבורה ציבורית. אלא שמאז קבלת ההחלטה, השתפר המצב הכלכלי - בזמן שמספר הזכאים להנחה הולך וקטן משנה לשנה.

 

לדברי ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, פתרון הבעיה כרוך בעלות כמעט-זניחה. "מדובר בסך הכול על 14 מיליון שקלים בתקציב", אמר לשר הרווחה. "בעקבות כך, 100 אלף מתוך 138 אלף מקבלי הבטחת הכנסה, הוחרגו ונפלטו מסך המקבלים. רובם משפחות חד-הוריות. בבת-אחת הופסקה להם ההנחה בתחבורה הציבורית, שהיא מאוד משמעותית".

 

"הכי למטה בחברה הישראלית"

דברי השר כחלון מבהירים כי ביטול ההנחה פוגע דווקא במי שנזקקים לה יותר מכל. "האנשים האלה באמת צריכים את זה", אמר. "הקצבה שהם מקבלים - הבטחת הכנסה זה סוג של קצבה שנקראת 'קצבת קיום' - זו אפילו לא קצבה שמגיעה על פציעה או משהו. זה פשוט להתקיים. האנשים האלה נמצאים ממש הכי למטה שקיים בחברה הישראלית".

 

למעשה, השר כחלון אף סבור כי מי שמקבל מהמדינה הבטחת הכנסה, ראוי כי יקבל יותר מהנחה בתחבורה הציבורית. "לדעתי צריך לתת להם לא רק הנחה בתחבורה הציבורית", אמר אתמול לח"כ שטרית, "צריך לתת להם פטור לגמרי בתחבורה הציבורית".

 

בתשובה לשאלה של ח"כ דב חנין, שביקש לדעת כיצד מתכוון השר לפתור את הבעיה, ענה כחלון כי "נושא הבטחת הכנסה זה נושא שאנחנו מטפלים בו יום-יום, וגם הנושא הזה יעלה", הבטיח לחנין. "בכל הזדמנות שיש אנחנו מסייעים להם, אנחנו נמשיך לסייע, ונבדוק מה הצרכים הכי מיידיים. אם הצורך הכי מיידי זה תרופות, נטפל בתרופות, ואם זה בתחבורה ציבורית נטפל בתחבורה ציבורית".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר משה כחלון: "לתת פטור"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים