פולקסווגן אפ: כיווץ לצורך עלייה
קונצרן הרכב הגרמני מציג מכונית מיני עירונית, האמורה לחדור היישר אל לב ליבה של הקטגוריה התחרותית. האם האפ החדשה מוכנה למשימה הזו, או שהיא גדולה על כתפיה הצרות? חיים זרזר קפץ לרומא כדי לבדוק
האמת, אנשי פולקסווגן לא חייבים היו לספר לי עד כמה האפ הקטנה החדשה חשובה להם. אי אפשר היה לטעות. בהתחשב באין ספור תמונות ריגול, חצאי חשיפות ושמועות, ברור היה לחלוטין שהמכונית הזעירה לא תהיה "סתם עוד אחת" בארסנל העצום של הקונצרן הגרמני. ולכן היה נחמד לגלות כי יש להם עדיין מספר נתונים מסקרנים בשרוול, שישדרגו את החשיבות המוענקת עוד יותר, הישג בפני עצמו ללא קשר למכונית.
למשל, בעזרת הצהרה הגורסת כי לא פחות משני-שליש מרוכשי אפ בעתיד, אינם לקוחות חוזרים של המותג. או שתג המחיר שיוצמד לה יהיה נמוך מ-10,000 יורו בגרמניה, מחסום פסיכולוגי ברור. או שבכלל, חשיבותן של מכוניות מיני זינק בלא פחות מ-40%. מול מי ולמה? לא ברור, אבל תודו שזה מרשים.
אפ!ריטיף. לא לפני נהיגה
יצרניות הרכב הבינו זה מכבר שמכוניות מיני-עירוניות חייבות להביא עימן משהו מיוחד. ומכיוון שנושא המחיר (הזול) הופך חשוב במיוחד בקטגוריה זו, הוסיפו לכך את העובדה שמכוניות כאלה מיועדות בעיקר לצעירים, ולא פחות חשוב לצעירות, הן בעיקר נראו שובבות, חביבות ויוצאות דופן. והאפ מסתדרת לא רע עם הצורך הזה, שכן היא בהחלט יפה, וכמובן חמודה.
לוגו המותג הענקי מלפנים לא משאיר מקום לספק לאיזה בית היא שייכת, אך חלקה הקדמי בכל זאת אינו מיישר-קו עם קווי עיצוב מרבית דגמי החברה, הנוטים לדמיון רב מדי. אגב, הדלת אחורית של האפ אינה חלון בלבד, אלא דלת אמיתית. הנה, אנחנו גם מקוריים.
סביבת הנהג מציעה מתגים ולוח מחוונים מזוהים עם פולקסווגן, אך השילוב ביניהם אינו מוכר. אגב, יש שתי רמות גימור - היוקרתית שבהן בעלת עיצוב פלסטי בוהק שאינו עושה חסד עם המכונית, בעוד הגרסה הפשוטה נאה יותר. ובכלל, רמת הגימור שמציגה האפ היא ברמה נמוכה במעט מזו שהורגלנו מהמותג - איכות ההרכבה לעומת זאת נותרה גבוהה.
רשימת האבזור לעומת זאת, מעט מבלבלת. מחד מציגה האפ פרטי אבזור ברמה שאינה מוכרת בקטגוריה החסכנית אליה היא שייכת. למשל מערכת ניווט לוויינית הניתנת לניתוק ושימוש מחוץ למכונית, מערכת בקרת שיוט , חימום מושבים לטובת אירופים, או מערכת בטיחותית הבולמת אוטומטית ממהירות של 30 קמ"ש ופחות, ברגע בו היא מזהה מפגע מתקרב (City Emergency Braking). מנגד החליטו הגרמנים לוותר על פריטים שהפכו - ובצדק גמור - כמעט לסטנדרט בתעשיית הרכב: הגה מתכוונן למרחק, שליטה על מערכת שמע מההגה, תאורה בסכי השמש. ומה תגידו על כך שהנהג לא יכול לשלוט על פתיחה וסגירת חלון הנוסע?
מרחב הפנים לעומת זאת, עומד בכל סטנדרט אפשרי. למרות ממדים סופר-קומפקטיים, האפ מסוגלת לארח בנוחות יחסית שני מבוגרים גם מאחור, עם מקום מספק לרגליים ולראש, גם תא המטען (251 ליטרים) נדיב למדי, בוודאי עם קיפול המושבים מאחור. כל זאת עם צמיג רזרווי גדול ורגיל. כבוד.
אפ!וקליפסה
בשלב ראשון תשווק האפ עם מנוע שלושה צילינדרים בנפח ליטר, ובשתי גרסאות הספק: 60 או 75 כ"ס. אלה ישודכו לתיבת חמישה הילוכים ידנית. יחידה כוח שהפכה לכמעט קונצנזוס בקטגוריית הקטנות-עירוניות. בעתיד, כך מבטיחים אנשי החברה, תוצע גם תיבת הילוכים רובוטית. לא כפולת-מצמד כבדה ובעיקר יקרה, אלא חד-מצמד מתאימה יותר.
ואיך היא על הכביש? כל אחת משתי גרסאות המנוע, אפשרת התנהלות עירונית נינוחה, ומסתדרת לא רע גם עם גיחות בי עירוניות. רק שבשני המקרים התחושה די אנמית. ההילוכים הארוכים (שלישי מגיע ל-140 קמ"ש) עוזרים אמנם בצמצום צריכת דלק, אך מחייבים לכן התעסקות לא נמרצת (מדי) עם תיבת ההילוכים, כדי למקם את המנוע בסל"ד מתאים ולא גבוה מדי. הוסיפו לכך מנוע רועש מדי ומעט גס-פעולה בסל"ד סרק. מה אנחנו משיגים בכך? צריכת דלק ממוצעת של כ-19 ק"מ לליטר במהלך 120 ק"מ של מסלול ההשקה - לא רחוק מממוצע צריכת הדלק הרשמי של כ-23 ק"מ לליטר.
ומה על נוחות? התשובה אינה מעודדת. האפ הפשוטה אינה מיישרת קו עם דגמי החברה האחרים, ולא מציעה רמות שיכוך ראויות לתוואי הדרך. בהתחשב בכך שאת עיקר זמנה היא תעשה בכל מקרה בתחום העירוני המשובש, התמונה הופכת לקודרת עוד יותר. הסובלים העיקריים אגב יהיו אלה היושבים מאחור.
אפ!ילוג.
שוק מכוניות המיני בישראל עבר טלטלה רבתי בשנתיים האחרונות. מקטגוריה זניחה לחלוטין הפכו נציגות המכוניות העירוניות לא רק לבורג חשוב בשוק, אלא גם לתחרותיות באופן קיצוני. תג המחיר נע שם כרגע בין כ-60 ל-70 אלף שקל. מי שאינו ממוקם שם, יכול בעיקר להצטער. למכור? לא ממש. ואת העניין הזה על פולקסווגן לפתור, שכן נראה כי זה לא יהיה קל ליבואן. מלבד זאת, האפ אינה חפה מבעיות. היא אינה נוחה בנסיעה עירונית, רועשת לעיתים ומציגה מספר חוסרי אבזור תמוהים. היא כן מרווחת, מציגה גימור איכותי ופריטי אבזור יוקרתיים לא שכיחים.
ומה כל זה אומר? כמו בישראל: אם היא תהיה זולה מ-70 אלף שקל, אין לנו ספק שתצליח, מאד. אם תהיה יקרה יותר, ובעיקר אם תהיה יקרה הרבה יותר כאשר תגיע בעוד כשנה, היא לא תוכל להצליח. בשום אופן.
מנוע: נפח / סוג דלק | 999 סמ"ק / בנזין, 3 צילינדרים |
הספק מרבי |
75 כ"ס ב-6,200 סל"ד |
מומנט מרבי |
9.7 קג"מ ב-3,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | ידנית, חמישה הילוכים |
אורך | 354 ס"מ |
רוחב | 164 ס"מ |
גובה | 148ס"מ |
בסיס גלגלים | 242 ס"מ |
משקל |
929 ק"ג |
נפח תא מטען | 251/951 ליטר |
100-0 קמ"ש | 13.2 שניות |
מהירות מרבית | 171 קמ"ש |
פליטת מזהמים | 108 גרם CO2 לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק ישראלי | לא נקבע |
צריכת דלק (יצרן, משולבת) | 21.3 ק"מ לליטר |
מחיר |
לא נקבע |
כריות אוויר | 4 (קדמיות, צדיות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן על ידי יורו נ-קאפ |
הכתב היה אורח חברת פולקסווגן באיטליה