שתף קטע נבחר
 

פרשת השבוע: מתי מותר להתנגד לתשלום מס?

מסר מרכזי בתנ"ך הוא כי על האדם לציית לאלוהים, אך לא כך המצב כשמדובר בציות לסמכות שלטונית. מרדכי היהודי שסירב להשתחוות להמן - הוא רק דוגמא אחת. דמיינו מה הוא היה עושה אם היו מבקשים ממנו לשלם מס לא הוגן?

בפרשת השבוע "וירא" מסופר על אברהם אשר ציית לציווי האל לעקוד את בנו יצחק. האם ניתן ללמוד מכך כי התנ"ך מטיף לכניעות בפני בעל סמכות בכלל, וסמכות שלטונית בפרט? כפי שאסביר להלן, התנ"ך דווקא תומך באי-ציות לחוקים שונים. הדיון כאן אינו תיאורטי, ובהמשך אדון בהצדקות אפשריות לאי-ציות לחוקים הפוגעים בקניין, כדוגמת חוקי המס.

 

פרשת השבוע

 

האם ניתן ללמוד מפרשת העקדה כי התנ"ך מטיף לכניעות בפני השלטון? נראה כי התנ"ך, לרבות סיפור העקדה, מדגישים את הכניעות של האדם רק בפני האלוהים המגלם את חוקי הטבע. מפרשת העקדה לא ניתן להסיק דבר לגבי כניעות וציות לסמכות שלטונית אנושית.

 

ביחס לסמכות שלטונית, להבדיל מסמכות אלוהית, התנ"ך דווקא מעביר מסר לפיו אין לציית לסמכות שלטונית בכל מקרה. כך לדוגמא, ביחס לציווי של פרעה במצרים להמית את כל הילדים, נאמר: "ותיראן המיילדות את האלוהים ולא עשו כאשר דבר אליהן מלך מצרים, ותחיין את הילדים" (שמות, א, יז).

 

נראה כי השיא של מסורת האי-ציות לשלטון בתנ"ך, מופיע במגילת אסתר. מסופר שם שמרדכי היהודי מסרב להשתחוות לבכיר שרי אחשוורוש, המן בן המדתא, למרות שלא היה זה חוק בלתי-מוסרי. עוד מסופר במגילה על אסתר הנכנסת לחצר המלך שלא ברשות ובכך עוברת על החוק. מדוגמאות אלה ניתן לבסס את הטיעון לפיו התנ"ך הוא המקור לאי-ציות לסמכות שלטונית.

 

הפילוסופיה הפוליטית של התנ"ך

בטור אחר (פרשת נח) הסברתי כי התנ"ך תומך בגישה אחרת, שניתן לכנותה אנרכו-קפיטליסטית. הגישה האנרכו-קפיטליסטית רואה בשלטון מנגנון כופה אשר זוכה בהכנסות מכוח תוקפנות הקבועה בחוק.

 

השלטון כופה הסדרים על אנשים, אשר היו מתנהגים טוב יותר ללא ההתערבות, ובכך הוא מערער את חיי המשפחה (ראו הטור שלי על פרשת אחרי מות), והכלכלה. השלטון משתמש בכוח כדי להיטיב עם חלק מהתושבים על חשבונם של אחרים.

 

נראה כי האמריקנים קיבלו מהתנ"ך את הבסיס לאי-ציות לשלטון. ארצות הברית נוסדה על בסיס אי-ציות לחוקי המס. "מסיבת התה של בוסטון", היא כינוי למרד בשנת 1773 נגד העריצות הבריטית אשר הטילה מיסוי מפלה על ייבוא תה. אירוע מכונן זה הוא אחראי במידה ניכרת לפיתוחה של ארצות הברית.

 

מסורת האי-ציות לחוקי המס חלחל לעם האמריקאי. כך לדוגמא, הסופר והפילוסוף הנרי תורו (1862-1817), סירב לשלם מסים לממשל האמריקני בטענה כי אינו מוכן לממן את הפעלות הצבאיות של ארצות הברית באותה תקופה. תורו הסביר כי ניתן לסרב לחוקים דמוקרטיים אם הם בלתי מוסריים.

 

בספרו "אי ציות אזרחי", כתב: "הטוב בממשלים הוא הממעיט למשול, והייתי רוצה לראות שנוהגים על פיו באופן מהיר ושיטתי יותר. כשהוא מתגשם, הוא מגיע בסופו של דבר לשלב, שגם בו אני מאמין - הטוב בממשלים הוא זה שאינו מושל כלל..."

 

סרבנות ואי-ציות לחוקים בכלל ולחוקי המס בפרט יכולים לאותת לשלטון את גבולות סמכותו. באמצעות מרי אזרחי ניתן להסב את תשומת הלב של הציבור לחוקים בעייתיים ולמיסים שאינם מצודקים.

 

ד"ר אבי נוב הוא עורך דין מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי, ובעליו של אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים הכולל מאמרים וחדשות מיסוי. ניתן לפנות אליו במייל .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים