סיטרואן DS5 - השם (לא) אומר הכל
הדגם השלישי בסדרת DS ממותג היוקרה של סיטרואן, הוא גם הראשון שמציע מערכת היברידית והנעה כפולה. העיצוב וההופעה מרשימים, נוחות הנסיעה פחות. סיטרואן? זה כבר לא מה שחשבתם
מיתוג יוקרתי למוצר הוא עניין מומלץ. הוא משדרג את שם היצרן, מאפשר לו לפגוש קהל חדש ובעל אמצעים והכי חשוב: לשווק מוצר בו נדרשת פרמיה לא רק על האיכות, אלא גם על השם - ראו למשל יצרני מכוניות יוקרה שונות. סיטרואן כידוע אינה מותג יוקרתי, ולכן כדי להגיע לאותה נקודה, נדרשה למצוא פתרון אחר - למשל לעשות שימוש בצמד האותיות המיתולוגי DS (ראו בוקסה). היצרנית לקחה את הצמד, הכריזה בעזרתו על תת-מותג יוקרתי, וחנכה קו דגמים מהודר, מעוצב באופן ייחודי, וספורטיבי במסריו. כל זאת, אגב, מבלי לשקוע בהוצאות פיתוח יקרות של תכנון וייצור דגמים חדשים מהיסוד.
על בסיס הסופר-מיני C3, הוצגה DS3. על בסיס ה-C4 הקומפקטית הושקה DS4. וכעת הגיע תורה של DS5, אבל הפתעה - תשכחו מ-C5 המשפחתית. הדגם החדש מבוסס על פלטפורמה המשרתת את פיז'ו 3008 וסיטרואן פיקאסו C4. וזה אומר שאין לה מתלים הידרו-פנאומטיים, אבל יש לה בסיס למערכת היבריד-4 החדשה (דיזל-חשמל). לא רק בסיס: זו אחת מאופציות ההנעה של הדגם הזה.
לא נחבאת אל הכלים
בכל הדגמים שהופיעו עד עתה, מושגים כמו "צניעות" ו"עידון" אינם רלוונטיים. וגם ה-DS5 כזה. "בוטה", "דרמטי", "מוחצן", אנשי סיטרואן לא חסכו דבר. המבנה הלא-שגרתי משלב מעט האצ'בק וקצת סטיישן, עם הקפדה יתרה על כל פרט. מוטות כרום נמתחים לאורך מכסה בית המנוע, אחרים מורכבים בתחתית הדלתות, פנסי הערפל והמאותתים ממקמים במבנה עצמאי, ועוד לא הזכרנו את החזית שכולה אלמנטים מגודלים אחד-אחד.
קו המותניים גבוה, המשטח בין החלונות האחוריים לישבן - עם חלון משלו - מושחר, הגג צונח בחדות ומקומו של ספוילר שחור אינו נפקד. החישוקים המעוצבים נושאים את סמל הסדרה, והצמיגים בעלי החתך המאוד-נמוך מוסיפים לאווירה. אל אלה עוד נחזור.
וזה כלום לעומת חלל המכונית. ריפוד עור בעיצוב קוביות מיוחד, קונסולה עתירת מכשור בין הנהג לנוסע, ואפילו מערך מתגים עילי "כמו במטוס", השולט בין היתר על שני גגות שמש נפרדים לפנים, וכפול מאחור. המון מתגים, כפתורים, מערכות, מסכים וצגים, יוצרים מופע עתיר אבזור הכולל אפילו עיסוי גב הנהג. אפילו מרכיבים כמו בורר ההילוכים או הגה, ואפילו ידית הפתיחה, לא נותרו בתצורתם המשמימה הרגילה.
הבורר בוהק וגדול (ונוח מאוד), בסיס ההגה שטוח, הידית מפוסלת ממש, וההשקעה הגיעה גם לדברים קטנים, כמו סמלים ייחודיים בכפתורים. ויש כמובן גם מסר ספורטיבי, עם דוושות מתכת מחוררות - וגם אל אלה נחזור. איכות החומרים, ההרכבה והתפעול, משובחים מאוד. צריך רק להרכין ראש בעת כניסה, ולמרות נתון גובה נדיב (150.5 ס"מ) אין יותר מדי מקום לפדחת של נוסעים גבוהים מאחור.
משעולי הריוויירה ודרכיה
על הגרסה ההיברידית, לצערנו, יש מעט מאד מה לספר. פקק אדיר ממדים באזור ההשקה מנע מיתנו לבחון את יתרונות ההנעה הייחודית או לעקוב אחר צריכת הדלק. כן אפשר היה להתרשם לטובה מהשקט הבוקע מהמנוע החשמלי במהירות איטית, ומכוח דחף מרשים גם במהירויות עירוניות. אבל ממש לא לטובה מנוחות הנסיעה. ומכיוון שזו סיטרואן, מדובר באכזבה. השילוב של מתלים מאוד-מאד נוקשים עם צמיגים צנומי-דופן במידות תמוהות-כמעט (235-40-19), הופך את הנהיגה לפשוט נוקשה ומטרידה בכל מהירות בין 30 ל-60. מיותר.
עם 200 כ"ס ותיבה ידנית, המכונית הזו אמורה להרגיש בנוח עם נהיגה ספורטיבית. הביצועים אכן טובים והתיבה מעולה. בכביש מהיר היא מרגישה מצוין, כולל בסעיף הנוחות ממנו התאכזבנו כל-כך בתחילה. אותם מתלים נוקשים שחבטו בגבנו מוקדם יותר, סייעו לשמור את הצמיגים צמודים לאספלט. אלא שלצערנו, פעולת ההגה אנמית לחלוטין, וזה כבר מפריע.
הגרסה הכי "ישראלית" בהיצע תהיה ה-1.6 טורבו, עם 156 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. הביצועים פחות מרגשים אך טובים למדי, ושיוט בכביש המהיר הייתה נעימה בהחלט. נוחות? כאן נרשם דווקא שיפור-מה, בעיקר מכיוון שמידות גומי הצמיגים היו שפויות יותר. ובכל זאת, אי אפשר היה להתעלם מכך שגם כאן, כל פגם בכביש דווח מיידית לעכוז הנהג.
פרידה זמנית
הסיטרואן DS5 תגיע ארצה לקראת פסח, באזור החודשים מרץ-אפריל 2012. המחיר עדיין לא נקבע, אך הוא ינוע כנראה בסביבות ה-200 אלף שקל. במחיר הזה תקבלו מכונית מרשימה וייחודית, עם אבזור עשיר והופעה יוצאת דופן הקובעת סטנדרט חדש למכוניות במחיר כזה. עובדה שמעצימה את תחושת ההחמצה בגלל רמת הנוחות הפושרת במקרה הטוב, והגרועה במקרה הפחות טוב.
מנוע | 4 צילינדרים בטור, מוגדש |
נפח / סוג דלק | 1,598סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.05 קג"מ ב-1,400 - 4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית/ אוטומטית שישה הילוכים |
אורך | 453 ס"מ |
רוחב | 187ס"מ |
גובה | 150 ס"מ |
בסיס גלגלים | 272 ס"מ |
משקל | 1,504 ק"ג |
נפח תא מטען |
468 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.7 שניות |
מהירות מרבית | 202 קמ"ש |
פליטת מזהמים | 165 גרם CO2 לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק ישראלי | לא נקבע |
צריכת דלק (יצרן, משולבת) | 14.1 ק"מ לליטר |
מחיר |
כ-200 אלף שקלים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבי בטיחות, יורו נ-קאפ |
הכתב היה אורח חברת סיטרואן