שתף קטע נבחר

עובדי נמל אשדוד מונעים תחרות בתחום המלט?

חברה בריטית מעוניינת לייבא מלט לישראל באמצעות חברת נור צמנט הישראלית, שנמצאת בשליטתה. לשם כך פנתה נור צמנט בבקשה להפעיל רציף ליד נמל אשדוד אך חברת נמלי ישראל מתעכבת ביציאה למכרז נוכח חשש מתגובת עובדי הנמל

חשש מתגובת עובדי נמל אשדוד מעכב כניסת מתחרה לנשר בתחום המלט לארץ. הכל החל לאחר שחברת וורלד צמנט הולדינג הבריטית הכריזה לפני כשנה כי ברצונה לייבא מלט לישראל באמצעות חברת נור צמנט הישראלית, שנמצאת בשליטתה.

 

לצורך כך, נור צמנט פנתה לחברת נמלי ישראל בבקשה לערוך מכרז להפעלת רציף 30, הסמוך לנמל אשדוד. הזיכיון להפעלת רציף זה נמצא בחמש השנים האחרונות בידי יבואן מלט מתחרה, חברת לב ברון. תוקף הזכיון יפוג בסוף השנה, אלא שעד כה, ולמרות פניותיה של נור צמנט, חברת נמלי ישראל עדיין לא יצאה למכרז.

 

ענף המלט נשלט על ידי חברת נשר שבבעלות איי.די.בי, כאשר לב ברון מייבאת כ-15% מהענף. מקורות בענף טוענים כי לב ברון לא ממש מתחרה בנשר, מכיוון שהיא מובילה את המלט במשאיות שבשליטת תעבורה, הקשורה לנשר באמצעות משפחת לבנת, המחזיקה בשתי החברות. קבוצת תעבורה הינה מונופול בתחום הובלת המלט. בכוונת נור צמנט לחלוש על 15% נוספים מהשוק, וכן להימנע מלהוביל את המלט באמצעות משאיות מקבוצת תעבורה.

 

מקור ממשלתי אמר ל"כלכליסט" כי חברת נמלי ישראל מתעכבת ביציאה למכרז הפעלת רציף 30, בין היתר נוכח חשש מתגובת עובדי נמל אשדוד שמעוניינים להפעיל את הרציף בעצמם. יצוין, כי למרות שהרציף חיצוני לנמל אשדוד, ולא תחת הפעלתו, מחוייב יבואן המלט להעסיק שני עובדי נמל, בעלות העסקה יומית של כ-2,000 שקלים. הפעלת הרציף על ידי נמל אשדוד תחייב העסקה של שישה עובדי נמל.

 

חנוך טמפלהוף, מבעלי נור צמנט, אמר ל"כלכליסט" כי "אנחנו רוצים להתחרות בצורה שווה עם יבואנית המלט לישראל ובכך להוזיל את מחיר המלט לצרכן הסופי. העיכוב בקבלת תשובת חברת נמלי ישראל לפנייתנו גורע מיכולתנו לחדור לשוק ולהוזיל את מחירי המלט. בשל קוצר הזמנים, ומתוך הבנה כי נמלי ישראל לא תספיק לצאת למכרז בחודש וחצי שנותרו, הצענו אף פתרון אלטרנטיבי - להפעיל לסירוגין את רציף 30 יחד עם חברת לב ברון, אך טרם קיבלנו מענה".

 

בכירים בענף הספנות מסרו כי: "רציף 30 בנמל אשדוד אמור לצאת למכרז בחודשים הקרובים. חברת נמלי ישראל מחכה להוראות משרד התחבורה ומשרד האוצר כדי להבין אילו תנאים יש להעמיד בפני היזם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אשדוד
צילום: נמל אשדוד
מומלצים