נוּמי את רוּני: נערות עם קעקוע דרקון
האם הגרסה של דיוויד פינצ'ר לרומן "נערה עם קעקוע דרקון" תתעלה או תיפול מהמקור השבדי? הרבה תלוי באופן בו רוּני מארה תגלם את דמותה הנשית האפלה של ליסבת סלנדר, שמזוהה עם נוּמי ראפאס. קבלו קווים לדמותן של שתי השחקניות
הו לא, הנה זה קורה שוב: עוד סרט שבדי שהיה מצוין בגרסת המקור שלו זוכה לעיבוד הוליוודי. בחודש הבא תצא גרסתו של הבמאי המוערך דיוויד פינצ'ר ("הרשת החברתית", "מועדון קרב") ל"נערה עם קעקוע דרקון" - הראשון בטרילוגיה המבוססת על ספריו של סטיג לארסון המנוח. ככה זה, האמריקנים אוהבים את הלהיטים הקופתיים שלהם דוברי אנגלית, רועשים וצבעוניים יותר מהגרסה המקורית, בדיוק כמותם.
"נערה עם קעקוע דרקון" ושני המשכיו עובדו בהצלחה למסך הגדול (והקטן, שכן נערכו גם למיני סדרה בשבדיה) מספרי "טרילוגיית המילניום" שכתב לארסון. הסרטים הצליחו בזכות קו העלילה על חקירותיו החתרניות של העיתונאי מיכאל בלומקוויסט (מיכאל ניקוויסט בגרסת המקור, דניאל קרייג בעיבוד), אך מי שריתקה את הצופים אל המסך באמת היתה נוּמי ראפאס בת ה-31, שגילמה בכישרון את ליסבת סלנדר, ההאקרית הקשוחה שבלעדיה בלומקוויסט הוא חצי בן אדם.
ראפאס סיפרה בראיונות שכדי להיכנס לתפקיד של דמות מורכבת, חיצונית (על שלל הפירסינג שלה) ונפשית, ניסתה להפוך את גופה לגברי יותר. לצורך כך התאמנה המון ולמדה אמנויות לחימה ורכיבה על אופנוע, וסיגלה את אופן הדיבור המנוכר שהתאים לדעתה לסלנדר. על אף שמדובר בסרט המתחלק שווה בשווה בין שתי דמויות ראשיות, סלנדר ובלומבקוויסט, הדמות הנשית היא זו שמכתיבה את הטון ומאפילה על הדמות שלצדה.
מעמד האישה
אחד האתגרים הגדולים במקרה זה הוא ליהוק דמותה של סלנדר, ופינצ'ר בחר את רוּני מארה בת ה-26, ששיחקה אצלו בתפקיד קטן בסצנת הפתיחה של "הרשת החברתית". שם מארה מגלמת את אריקה אלברייט, הבחורה שזורקת את מארק זאקרברג וגורמת לו לצאת במסע נקמה קטן שמוביל ליצירת פייסבוק.
כשמסתכלים על תמונותיהן מחוץ לסט הצילומים, גם ראפאס וגם מארה נראות שונות לחלוטין מהדמות בעלת המראה הפנקיסטי האנדרוגיני. ניכר שגם מארה עשתה שינויים פיזיים, כולל חירור פניה "על אמת" על פי הדיווחים, כדי להתאים את עצמה. סלנדר של מארה רזה יותר, קצת יותר מדי רזה, אם להסתמך על התצלומים הפרובוקטיביים שלה במגזין "W", ומשדרת יותר מיניות, לפחות בכל הקשור בקידום הסרט.
בראיון שנערך עמה בשנה שעברה, סיפרה ראפאס שביום בו צילומי הסרט השלישי הסתיימו, היא החלה להקיא בלי שליטה: "לא הייתי חולה במשך כל השנה וחצי שליסבת ליוותה אותי. זה היה כאילו הגוף שלי פולט אותה החוצה, אבל זה היה טוב בסופו של דבר, סיימתי איתה והמשכתי הלאה".
נומי נומי, ילדתי?
במקרה של ראפאס מדובר בשחקנית עם ניסיון רב, שהחל עוד בילדותה, עם זאת, הטרילוגיה היא זו שפרסמה אותה לקהל מחוץ לשבדיה. מאז היא מתברגת לאט אבל בטוח בתעשייה ההוליוודית. היא משחקת לצד ג'וד לאו ורוברט דאוני ג'וניור בסרט ההמשך לשרלוק הולמס (בבימויו של גאי ריצ'י), לוהקה ל"Prometheus", פריקוול של "הנוסע השמיני" בבימויו של רידלי סקוט, ועוד ידה הענוגה נטויה.
נומי נורן נולדה לאב ספרדי, שהקשר עימו היה רופף (שמת לפני כחמש שנים) ואם שבדית. היא גדלה באיסלנד עם אמה ואביה החורג, עד שעזבה בגיל 15 בלבד וחזרה לשבדיה כדי ללמוד משחק. היא שיחקה בהפקות תיאטרון, טלוויזיה וקולנוע עד שהגיע התפקיד של ליסבת סלנדר.
את שם המשפחה שלה החליפה עם נישואיה לשחקן השבדי אולה נורל. השניים בחרו יחד שם משפחה חדש, ראפאס, שמשמעותו "ציפור טרף" בצרפתית ואיטלקית. בשנה שעברה נפרדו היא והשחקן בעל הרגלי צריכה הכוללים קוקאין שהביאו למעצרו. תשע שנות נישואין הניבו ילד משותף בן 7. במקרה או שלא במקרה, ראפאס זכתה בשנה שעברה בפסטיבל קולנוע ברומא בפרס על משחקה ב"Baby Call", בו היא מגלמת אם חד הורית לילד בן 8 החרדה מאביו.
מארה, מה רע?
לעומתה, מארה נכנסת לנעליה ולפירסינג שלה בגיל צעיר יותר, עם פחות ניסיון אך יותר ייחוס. מארה היא בת למשפחה ניו יורקית מיוחסת, הקשורה באילן היוחסין של ליגת הפוטבול האמריקנית. אביה הוא כריס מארה, סגן נשיא הניו יורק ג'יאנטס, שנוסדה על ידי אבות אבותיו בשנות ה-20.
מצד אמה, מארה קשורה למשפחת רוּני האירית, העומדת עד היום בראש קבוצת הפיטסבורג סטילרס. משם מגיע גם שמה הפרטי. משושלת הפוטבול הזאת אגב, צמחה עוד שחקנית, קייט מארה, אחותה של רוני שהשתתפה לאחרונה ב"127 שעות" בבימויו של דני בויל.
כבת למשפחה עשירה וידועה בציבור, מארה מפקחת על עמותה משלה, "Faces of Kibera" המעניקה סיוע הומניטארי ורפואה ליתומים, רבים מהם נשאי איידס, החיים בקיברה, ניירובי. כבת למשפחה עשירה וידועה בציבור, ההחלטה ללכת על התפקיד הפרובוקטיבי עלולה להוות בעיה. "היא כל הזמן חזרה והדגישה, 'אבא, זה רק משחק'", סיפר האב המודאג.
היא קיבלה תואר מאוניברסיטת ניו יורק בשנה שעברה, לא במשחק, אלא בפסיכולוגיה ויחסים בינלאומיים. עם זאת, האוניברסיטה כן הובילה אותה למשחק כשהחלה להשתתף בסרטי סטודנטים. לאחר כמה תפקידים קטנים בקולנוע וטלוויזיה. היא שיחקה בעיבוד החדש והכושל ל"הסיוט ברחוב אלם", ואחרי ה"הרשת החברתית" לקח אותה פינצ'ר לפרויקט הבא.
מאז, הבחורה החיוורת מהבית הטוב מגיבה בקשיחות כיאה לדמות בהירת הגבות ושחורת השיער שהיא מגלמת. על הפוסטר שמציג אותה בעירום מלא היא אמרה: "אנשים רגילים לראות נשים ערומות באופן כנוע, מבלי שהן מישירות את מבטן למצלמה. בפוסטר אני מסתכלת ישירות אליה ללא כל הבעה על הפנים שלי. אני חושבת שזה הפחיד הרבה אנשים".
אז מי מתאימה יותר לגלם את דמותה הקשוחה והמורכבת של ליסבת סלנדר? ברור כי התפקיד דרש התמסרות טוטאלית, ששינה את גופן ואף אישיותן של השחקניות. ראפאס חיפשה את הדמות בשדות גברים, ומצאה שם לא מעט אנרגיות מיניות, בעוד שמארה מראה נכונות להחשף במערומיה - כפי שמצופה ממנה בקולנוע האמריקני, כפי שממש לא מצופה ממנה במשפחתה האריסטוקרטית המהוגנת. טוב, גם זו נועזות בפני עצמה.