הרכב עבר תאונה קשה? רישיון הרכב יגלה
כלי רכב שעברו תאונה קשה והוחזרו לכביש, יחוייבו בקרוב ברישום הערה מתאימה ברישיון הרכב. כך לא יוכלו חברות ביטוח למכור כלי רכב שניזוקו למוסכים או סוחרים, שמתקנים ומוכרים אותם מבלי ליידע את הקונים אודות עברם
סופה של הקומבינה? שיטת "אובדן להלכה", שמאפשרת לתקן כלי רכב שניזוק קשה בתאונה ולהחזירו לכביש, עומדת לספוג מכה קשה. החל ב-20 בדצמבר, יחוייבו שמאים המכריזים על רכב כ"אובדן להלכה" לדאוג לכך שברישיון הרכב תופיע הערה מתאימה. "אות הקין" הזה ישאר ברישיון לכל אורך חיי כלי הרכב.
שיטת "אובדן להלכה" נוצרה כדי להקטין את הנזק הכלכלי של חברות ביטוח. כלי רכב שספג נזק בהיקף של 60% מערכו או יותר, מוכרז כ"אובדן גמור" ("טוטל לוס"). שרידיו נמכרים לפירוק בלבד, ורישיונו מופקד במשרד התחבורה. במקרה כזה, חייבת חברת הביטוח לפצות את בעל הרכב במלוא שוויו, בעוד שעבור שרידיו היא מקבלת מחיר נמוך.
לכן פותחה שיטת "אובדן להלכה": חברות ביטוח מבקשות משמאים "לעגל פינות" - שכן הערכת נזק אינה חד-משמעית או מדעית - ולקבוע כי הנזק גם בתאונות קשות נע בין 50% ו-59% מערכו של כלי הרכב. במקרה כזה אין צורך להפקיד את רישיון הרכב, וחברת הביטוח יכולה למכור את השרידים במחיר גבוה בעשרות אחוזים, יחד עם הרישיון. סוחר או מוסך שרוכשים את השרידים, מתקנים את כלי הרכב שניזוק, ומחזירים אותו לכביש.
כך כמעט כולם יוצאים שמחים ומורווחים: חברת הביטוח שילמה פיצוי נמוך, והסוחר או המוסך שרכשו את השרידים, מתקנים את כלי הרכב בעלות נמוכה, לעתים תוך שימוש בחלקים שפורקו מכלי רכב גנובים, ומוכרים אותו ברווח נאה. אפילו בעל הרכב מקבל פיצוי מלא. אלא שמי שמפסיד בגדול, הוא מי שקונה את הרכב המשוקם. שכן כלי רכב כאלה נמכרים ללקוחות תמימים, במקרים רבים במחיר מלא, וזאת מבלי שידעו דבר אודות עברם. הליקויים החמורים מתגלים רק כאשר הם מבקשים למכור את כלי הרכב, או חלילה - כאשר הוא מעורב בתאונה נוספת.
שיטת הרישום החדשה, לפיה תירשם ברישיון הרכב הערה כי מדובר ברכב שהוכרז "אובדן להלכה", תסכל את האפשרות לרמות קונים תמימים. מי שבכל זאת ירצה לרכוש רכב כזה, ישלם מחיר מופחת משמעותית. שר התחבורה, ישראל כץ, אומר כי הרישום יאפשר לחשוף לציבור מידע חשוב על עברו של כל רכב, ויספק שקיפות מלאה. כמו כן, השיטה החדשה עשויה לצמצם את תופעת גניבות הרכב לצורך פירוקם לחלקים.