שתף קטע נבחר
 

העושר עבר דירה: מותגי היוקרה פורחים באסיה

בעוד שאירופה ואמריקה נאנקות תחת חובות כבדים ותוכניות צנע מעיקות, בארצות המזרח מתפתחת לה לאיטה שכבת עושר חדשה, שיודעת לצרוך היטב את המותגים היקרים ביותר בעולם. היהלומנים הישראלים, יצרני היין וחברות הקוסמטיקה מים המלח כבר זיהו את הפוטנציאל

השנה התבשרנו כי הושלמה בנייתו של הבית היקר ביותר בעולם: מדובר בבית בן 27 קומות, מתפעלים אותו כ-600 אנשי צוות והוא כולל חדרי ספורט, מנחת מסוקים, חניון למכוניות יוקרה, אגפי משרתים ועוד כהנה וכהנה סממנים של עושר עצום. הוא לא נבנה במליבו וגם לא בוורסאי - הוא הוקם בהודו והוא שייך לאדם בשם מוקש אמבני. כן, הוא הודי. לא, הוא לא האדם העשיר ביותר בעולם, ועל פי דו"ח פורבס הוא רק הרביעי ברשימת עשירי העולם.

 

 

הודו: הבית היקר בעולם (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הודו: הבית היקר בעולם(צילום: AFP)

 

הבית של מר אמבני הוא, אם תרצו, סממן למה שמתרחש בתחום העושר. הודו מתאפיינת בעושר עצום לצד עוני מחפיר ובזמן בו העשירים של וינדזור ומונאקו מתייעצים עם רואי החשבון שלהם כיצד לצאת מהמשבר, סופרים עשירי סין והודו את המיליונים בדרך אל הבנק. במקרה של משפחת אמבני מדובר במיליארדים - והיא לא היחידה.

 

לצידה קיימת בהודו משפחת טאטה, משפחת אנשי עסקים החולשת על חברת האחזקות האדירה הנושאת את שם המשפחה, עוסקת בנדל"ן, מים מינרליים, תעשיית מוצרי צריכה ומוצרי מזון, ובשנים האחרונות רכשה את קווי היצור של מכוניות היגואר והלנד-רובר.

 

כשהיינו קטנים ולא היינו מסיימים את האוכל היו מייסרים אותנו על כך שילדים בהודו בינתיים סובלים חרפת רעב. ובכן, ברכישת המכונית הבאה שלכם אולי תתרמו למשפחה הודית, גם אם בניה מככבים ברשימת שועי העולם.

 

מרצדס: שיאי הצלחה חדשים בסין 

כלכלת אסיה מתפתחת במהירות, ולצד אותם מיליארדרים סינים או הודים מפורסמים ישנם מאות או אלפי "סתם" מיליונרים, ועל כל אחד מהם ישנם מאות עשירים צנועים יותר אשר רוכשים תיקים בחנות הדגל של שאנל בשנחאי, מקימים בתי ענק צנועים של שלוש או ארבע קומות בסך הכול, ונוסעים במכוניות פאר. בואו נדבר לרגע על המכוניות הללו. חברת מרצדס הודיעה בשנה האחרונה כי סין הפכה להיות שוק המכירות המוביל שלה, כלומר שהיא מוכרת בסין אפילו יותר מאשר בארה"ב, ומדובר במרצדס, לא בפיאט. הרבה מים זרמו ביאנג-צה מאז הימים בהם רכבו תושבי סין לעבודה על אופניים.

 

אסיה משנה את פניה ובעקבותיה שוק צריכת מוצרי היוקרה העולמי משנה את פניו. ידיעון מכון היהלומים הישראלי יודע לספר בגליון האחרון שלו כי שוק אבני החן של ארה"ב נקלע לקשיים ולעליית מחירים עקב התחרות העזה מצד הקונים במזרח אסיה. אם תרצו, כאשר גברת ויליאמס בוחרת יהלום עם פחות קראטים ממה שרצתה מלכתחילה זה בגלל שהיהלומים הגדולים יותר כבר הגיעו לידיהן של גברת צ'אנג משנז'ן וגברת קים מסיאול.

 

העליה של מעמד העשירים במדינות מזרח אסיה מעלה את הביקושים, היא מעלה את המחירים והיא גם מפנה את תשומת הלב של יצרני ומשווקי סחורות היוקרה. בימים אלה נשמעת הלמות הפטישים היטב באי האינן שבדרום סין, אי טרופי בעל חופים יפים שמרביתנו טרם שמעו אודותיו. ענקית המדיה Blulnc מקימה בה בהשקעת ענק ריביירה מפוארת שתתחרה בזאת של צרפת, והפרוספקטים מופצים אמנם גם בצרפתית, אנגלית וגרמנית - אבל בעיקר בסינית. אוליביה בורלו, מנהל החברה הצרפתי, יודע היכן הכסף נמצא בימים אלה.

 

היין האירופאי זוכה לתהילה באסיה

שינוי המגמה הזה לא מאפיין רק את ענקיות האוכלוסיה שמשני צידי ההימלאיה - סין והודו. מעמד העשירים שכבר קיים ומבוסס ביפן, סינגפור וטאיוון, ממשיך להתפתח בדרום קוריאה, ופולש לאינדונזיה, מלזיה, וייטנאם ואף לבנגלדש.

 

יש בכך מידע משמעותי לכל מי שעוסק בשיווק ובהחדרת מוצרים למזרח אסיה. אם פעם בלטו בתחום זה רשתות סופרמרקטים ורשתות מזון מהיר אשר רצו למכור ביג-מק ופחית קוקה קולה לכל סיני, הרי שהיום בולטות בו יצרניות מכוניות יוקרה, יהלומים, רשתות מלונות יוקרתיים ויקבי יין.

 

המועצה הבין-מקצועית ליינות בורדו מסרה בסיכום שנת 2010 כי הייצוא הבינלאומי של יינות בורדו מצליח לשקם עצמו, בעיקר בשל ביקוש גדול מצד הסינים. לא מדובר ביינות צ'יליאניים אלא באחד משלושה אזורי היין היותר יוקרתיים בעולם יחד עם שמפניה ובורגון. הצריכה הגוברת של יינות יוקרתיים בסין הצליחה לפצות את היצרנים על הצניחה במכירות במערב אירופה וצפון אמריקה. הנה כמה דוגמאות: מחירו של בקבוק שאטו לאפיט רוטשילד מבציר 2007 הגיע לשיא של 6,000 יואן (כ־900 דולר) לקראת חגיגות ראש השנה הסיני בשנה שעברה. בהונג קונג 400 ארגזים של יינות יוקרתיים נמכרו בקרוב ל־6.2 מיליון דולר ארה"ב, הסכום הגבוה ביותר שהניבה אי פעם מכירה פומבית של יין בהונג קונג. ביניהם גם מככב שמו של שאטו פטרוס האגדי.

 

הסינים אוהבים מותגים ואיתם גם שאר מדינות אסיה, ובתוך כל אלה יש מקום גדל והולך למכירות של מוצרי צריכה יוקרתיים מישראל. חברות דוגמת יקבי הגולן כבר זיהו את שינוי המגמה והתאימו עצמן אליה, כך גם חברת מוצרי ים המלח "אהבה", שמחירי מוצריה לאחר מכס ועלויות שילוח לא ממש מתאימין לצריכתם של פועלי קווי הייצור של דרום סין, אם לומר זאת בעדינות.

 

אסיה, כפי שכבר ראינו לא פעם, ממציאה את עצמה בכל פעם מחדש ויש צורך להתעדכן על מנת לרכב על גל ההצלחה העסקית הבא. הגל הזה נועד לאוזניהם של מנהלי מכירות מטוסי המנהלים של התעשיה האווירית, יהלומנים מרמת גן, יצרני יין מהגליל, קוסמטיקה מים המלח וכל מוצר אחר שנצרך על ידי השכבה האמידה ומעלה של המדינה.

 

כדאי להשקיע בכך מאמץ, וכמו שראינו זה משתלם (במובן המלא של המילה). עם זאת, חשוב להיערך לקראת המכירות הללו וללמוד את שווקי היעד, לעשות פיתוח עסקי מושכל. נכון, יש בשווקים אלה הרבה כסף אך הדרך אל כרטיס האשראי עוברת דרך היכרויות ודרך התרבות המקומית והטעם הייחודי לה. המכירות יודעות גאות גדולה בחגים המקומיים וחיוני לערוך רשימת תאריכי חגים בכל מדינה ומדינה על מנת לדעת מתי להשקיע את המאמץ השיווקי המירבי.

 

במדינות רבות באסיה נפוצה תרבות ה-show off, ופירסום עובדת המכירה יכול לעתים להוות תמריץ. הצלחה מיוחדת מובטחת למוצרים שאחרים יכולים לדעת את מחירם ולהעריך זאת. יצירת אפיקי ההפצה צריכה להיעשות דרך היכרויות הפותחות דלתות, ויצירת קשר עם מפיצים ושותפים אסטרטגיים גם מחייבת היכרות עם הניואנסים על מנת לדעת לנצל הזדמנויות ולהימנע מטעויות נפוצות.

 

טל רשף מנהל את פורום אסיה – ישראל לעסקים, יועץ לפיתוח עסקי ועסקים באסיה , מאמן עובדים ומנהלים לרילוקיישן . מרצה לתרבויות בחברות ובחוגי בית .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמבני ההודי. הרביעי בעושרו בעולם
צילום: AFP
טל רשף
מומלצים