חשיפה: מהפכת המיסוי שתוזיל את מחירי המכוניות
ניסיון נוסף להגביר את התחרותיות בשוק הרכב - תשלום מס הקנייה בעת רכישת מכונית חדשה, יהיה על מחיר המחירון של המכונית, ולא על מחיר הייבוא. תגובת רשות המסים: "אנחנו ממשיכים לעקוב ולבחון דרכים להגברת התחרותיות"
חשיפה: ל-ynet נודע כי רשות המסים בוחנת שינוי דרמטי בשיטת המיסוי בשוק הרכב, שעשויה להוזיל את מחיר המכוניות. מטרת השינוי: הגברת התחרותיות בשוק הרכב, והענקת תמריצים ליבואניות המטרה להפחית את מחירי המחירון של מכוניות חדשות. מהלך זה עשוי להקטין את כוחן של חברות הליסינג, בעיקר בשוק המכוניות המשפחתיות, שבו הן נהנות מהנחות-ענק, בשיעור שיכול להגיע ל-20% ואף יותר.
על-פי השינוי שנבחן ברשות, מס הקנייה יוטל על מחיר המחירון של כל מכונית חדשה, וזאת במקום על מחיר הייבוא. יש להזכיר כי כיום משלמת היבואנית את מס הקנייה על-פי מחיר הרכישה מיצרנית הרכב, בתוספת עלות ביטוח והובלה. בשלב זה לא ידוע מה שיעור המס שייקבע, אך על-פי הערכות הוא לא יעלה על 40%. בפועל כאמור, שיטה זו צפויה ליצור תמריץ ליבואניות הרכב להוזיל את מחיר המחירון, שכן הוא זה שייקבע את שיעור המס שהן משלמות.
עוד נודע ל-ynet כי ברשות בחנו גם את הגבלת רווחי היבואניות, באמצעות קביעה של שיעור מרבי ל"עמלה" שגובות היבואניות: סך ההוצאות - למשל הובלה, פרסום ושיווק - בתוספת הרווח. עם זאת, הטלת הגבלה שכזו היא בסמכותה של רשות ההגבלים העסקיים.
מרשות המסים נמסר היום (ד') ל-ynet כי "בהמשך לרפורמות שקידמה הרשות בשנים האחרונות, ובהן העלאת שווי שימוש לבעלי רכב צמוד והנהגת 'מיסוי ירוק', שתרמו רבות להבראת שוק הרכב, בכוונתה להמשיך לעקוב אחר התנהלות השוק ולבחון דרכים להגברת התחרותיות".
האם יגבילו את רווחי היבואניות?
השיטה שבוחנת כעת רשות המסים דומה לזו שהייתה נהוגה בישראל עד 1993, אך צפויה להיות שונה בכמה היבטים חשובים, ובעיקר בכך שלא תתבסס על המחיר לצרכן בפועל, אלא על מחיר מחירון. חשוב לציין שאם יוחלט לשנות את שיטת המיסוי, יישומה של השיטה החדשה לא יחל מיד: תידרש תקופת הכנה, גם לרשות המסים וגם ליבואניות הרכב.
ראוי גם להזכיר כי רפורמות שיישמה הרשות בשנים האחרונות, ובעיקר "מיסוי ירוק" וייקור המס שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד, כבר תרמו לשינוי מהותי בהתנהלות שוק הרכב ולהגברת התחרותיות. כך למשל, בעקבות יישום רפורמת מיסוי ירוק, שנועדה לעודד רכישת מכוניות שפולטות כמות מופחתת של מזהמים, החל שיווק מכוניות קטנות וחסכוניות, במחירים שנעים בין 60 ו-70 אלף שקל.
במקביל לבחינה שמבצעת הרשות, נודע ל-ynet כי גם הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, בראשות ירון זליכה, בוחנת שינוי דומה בשיטת המיסוי. למרות שאינה מוסמכת לעסוק בנושאי מס, נפגשו חברי הוועדה עם מומחים בולטים בתחום. ל-ynet נודע כי לאחרונה זומן לוועדה בועז סופר, סמנכ"ל בכיר לשעבר ברשות המסים, ומי שהוביל כמה מהרפורמות החשובות בשוק הרכב בעשור האחרון. סופר בחר שלא הגיב לפניית ynet בעניין הופעתו בפני הוועדה להגברת התחרותיות.
בוועדת זליכה בוחנים גם את הגבלת השיעור המרבי של ה"עמלה" שגובות היבואניות. להגבלת "העמלה" צפויה השלכה חיובית על לקוחות פרטיים, בכך שהיא עשויה להקטין את כוחן של חברות הליסינג - ובהתאם יוקטנו גם הנחות הענק שהן מקבלות. מנגד, המהלך עלול דווקא להקטין את התחרותיות בשוק הרכב, ולהגביר את כוחן של יבואניות ותיקות וגדולות.