פיז'ו 3008 Hybrid4 - דיזל הולך עם חשמל
הצרפתים מציגים שילוב לא שכיח בעולם הכלאיים, עם שילוב בין מנוע דיזל למנוע חשמלי. חיים זרזר טס לבדוק איך עובד השילוב המעניין, מעט לפני תחילת שיווק בארץ
יצרניות רכב מעדיפות להיות חתומות על כמה שיותר "חידושים והמצאות". עניין של ייחוד ותדמית המסייעים באולם המכירה כמובן. כך גם פיז'ו, המפגרת בדרך כלל מבחינה זו אחרי אחותה התאומה, סיטרואן. ובכן, עד עתה. נדמה כי המותג הצרפתי החליט כי הוא משקיע מאמצים גדולים יחסית בתחום ההנעה הירוקה, ועושה זאת באופן מקורי. היברידי כמובן, אבל עם שילוב מנוע דיזל דווקא ליחידה חשמלית.
פיז'ו, שמוותרת כך על קונצנזוס מסוים בין היצרניות, הבוחרות במנועי בנזין, טוענת כי הסיבה לכך היא פליטת CO2 נמוכה ב-35%, ואיך לא - מקוריות. כך הם מבטיחים אגב להפוך תוך מעט יותר משנה למובילים בייצור מכוניות היברידיות-דיזל. הישג שראוי להתגאות בו?
מוצרי מדף
פיז'ו החליטו לבסס את הפרויקט ההיברידי על ה-3008, רכב הפנאי הקומפקטי המבוסס על 308 המוכרת לנו. אגב, זו אינה גרסת הדיזל ההיברידית היחידה שמתכננים בפיז'ו, שכן דגם היברידי ל-508 סטיישן אמור לצאת אל השוק האירופי כבר באמצע 2012, ואליו תצטרף בהמשך גם גרסת סדאן.
בחזרה ל-3008, שנדמה כי אין מתאימה ממנה למערכת ההיברידית של פיז'ו, שכן ה-Hybrid4, כנרמז משמו, מניע את כל ארבעת הגלגלים באותו זמן - ללא קשר כמובן לעבודה שהוא אינו מיועד לשטח.
מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטרים מייצר 163 כ"ס, ואחראי על הנעת זוג הגלגלים הקדמיים, בעוד מנוע חשמלי צנוע עם הספק של 37 כ"ס בלבד, מניע את האחוריים. תיבת רובוטית עם שישה הילוכים עושה שימוש במצמד בודד, ומסייעת לארבעה מצבי נסיעה מוגדרים מראש - "אוטומטי", "חשמלי", "4X4" ו"ספורט". אגב, נסיעה נקייה לחלוטין בעזרת מנוע חשמלי בלבד, אפשרית למרחק של שלושה עד ארבעה ק"מ, ולא יותר מכך.
מיקומו של המנוע החשמלי ששודך ל-3008 "רגילה", בחלקו האחורי של רכב הפנאי, יחד עם מארז סוללות המטאל-היידריד שלפניו, צמצם את נפח תא המטען מ-512 ליטרים מרשימים, ל-377 עד 420 ליטרים סבירים, בהתאם לגודל חישוקי הרכב. אגב, צמיג חלופי אין. ערכת ניפוח - יש. מה עוד השתנה במעבר להנעה היברידית? המשקל עלה בכ-150 ק"ג משמעותיים.
בת כלאיים
בניגוד לסימון שלא-ניתן-לטעות-בו בדגמים היברידיים אחרים, פיז'ו אינה זועקת את הקדמה, אלא כמעט מצניעה אותה. הן מבחוץ, והן בתוך המכונית. רק החלפתו של מד הסל"ד במד צריכת אנרגיה, ולוח כמעט סטנדרטי המספק מידע על המערכת ההיברידית, מבהירים שיש כאן משהו "אחר".
תחילת הנסיעה באמצעות המנוע החשמלי, משאירה את הסביבה שקטה לחלוטין כמובן. אלא שרגל שאינה רק מרפרפת מעדנות על הדוושה, תעיר מיידית את מנוע הדיזל. אגב, לא הצלחתי להגיע למהירות הנסיעה החשמלית עליה מדווחים פיז'ו (70 קמ"ש) ובכל מקרה, החוויה קצרת-טווח. פיז'ו טוענת כי בנהיגה מאד רגועה ניתן לקצץ ב-50% את פעולת מנוע הבעירה. לפחות בעיר, יש לנו רושם שהטענה הזו אינה רחוקה מהמציאות.
לזכות המערכת ההיברידית ניתן לציין גם מעבר חלק לחלוטין בין מצבי הנסיעה השונים (חשמלי, משולב או מזוהם), למעט כאשר מנוע הדיזל הרועש מתעורר לחיים. כך אגב גם לאחר שמערכת העצור וסע מנערת את מנוע הדיזל הלא מעודן. תיבת ההילוכים הרובוטית לעומת זאת, משתלבת היטב, למעט מעבר קופצני שלא לצורך במעבר בין ראשון לשני.
נוחות הנסיעה אינה מרשימה, בלשון המעטה. רק במקרים בודדים (אספלט סלול ממש טוב) זוכה ה-3008 ההיברידית לציון טוב. בדרך כלל, ובעיקר בתנאים עירוניים בעייתיים, היא אינה נוחה. תא הנוסעים רועש יחסית, ולא רק עקב מנוע הדיזל המאד-נוכח.
שינויים בהרגלי הצריכה?
אנשי פיז'ו אומרים כי תוך 60 אלף ק"מ יחזיר רוכש צרפתי את הפרש המחיר בין ה-Hybrid4 הנבחנת ל-3008 דיזל 2.0 ליטרים בעלת הנעה קדמית. כמובן, בהתחשב בהטבת המיסוי הנוכחית. זה נשמע משכנע כמובן, אלא שלהערכת רבים בשוק הרכב המקומי, מכוניות דיזל היברידיות לא יזכו בהטבת המס לה זוכות היברידיות-בנזין.
ומכיוון שמחירה המשוער של הפיז'ו הנקיה יהיה כנראה גבוה מ-200 אלף שקלים - כשלושים מעל ה"רגילה" - ולכך יש להוסיף שינויים צפויים בתקנות המיסוי הירוק, קשה לראות כיצד ה-Hybrid4 הופכת אצלנו לכדאית לרכישה בדומה לידידינו אזרחי פריז וליון.
מנועים | 4 צילידרים בטור, מוגדש. מנוע חשמלי |
נפח / סוג דלק | 1,997 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 163 כ"ס ב-3,850 סל"ד |
מומנט מרבי | 30.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
מנוע חשמלי | 37 כ"ס, 20.4 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | 4X4/ רובוטית כפולת מצמד, שישה הילוכים |
אורך | 436 ס"מ |
רוחב | 183 ס"מ |
גובה | 167 ס"מ |
בסיס גלגלים | 261 ס"מ |
משקל רטוב | 1,660 ק"ג |
נפח תא מטען |
377 - 420 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.2 שניות |
מהירות מרבית | 191 קמ"ש |
פליטת מזהמים | 99 - 108 גרם CO2 לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק ישראלי | לא נקבע |
צריכת דלק (יצרן, משולבת) | 26.3 - 24.3 ק"מ לליטר |
מחיר |
כ-200,000 שקלים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים (2009) לדגם הרגיל |
הכותב היה אורח חברת פיז'ו