כתבתם קורות חיים: כדאי לצרף תמונה?
קורות חיים ממוצעים, ועל זה יסכים כל מי שכתב, קורא או ממיין קורות חיים, הם לא מסמך מלהיב. לרוב, הם עמוסים לעייפה במשפטים טכניים ונטולי מעוף. די קל להירדם במהלך קריאתם, אפילו אם אתם עוסקים בזה למחייתכם. האם כדאי לתבל את קורות החיים המשמימים שלנו בתמונה? טיעונים בעד ונגד
כל מי שכתב קורות חיים אי פעם בחייו, סביר להניח שהתחבט בשאלה האלמותית, האם כדאי להוסיף להם תמונה. לפני שנצלול אל תוך טיעוני ה-"בעד והנגד", הנה לכם ניסוי קטן, שכדאי שתעשו בעצמכם בבית, שיוכל לעזור לכם להגיע להחלטה גם בלעדינו.
- כתיבה נכונה של קורות חיים בעידן הדיגיטלי
- מה לא כותבים בקורות חיים? מענה לבעיות נפוצות
אז כתבתם קורות חיים. מה השלב הבא? נטוורקינג למתחילים: כך תמצאו עבודה בפייסבוק
אם יש לכם חשבון בפייסבוק, וסביר להניח שיש לכם, אתם בוודאי מכירים את התמונות הקטנות שמופיעות בצד הימני-העליון של המסך, תחת הכותרת "אנשים שכדאי לך להכיר". רובנו מתעלמים מההצעות החביבות של פייסבוק, אבל אחת לכמה זמן אנחנו בודקים את אחד האנשים שם, בכל זאת. בשבוע הקרוב, נסו לבדוק כמה מבין האנשים על תמונותיהם לחצתם, היו אנשים יפים, וכמה מהם היו אנשים "יעילים" (כלומר, חברים שאתם באמת מכירים, ובאמת מתכננים להציע להם חברות).
אם תוצאות הניסוי יעלו בקנה אחד עם מה שיופיע בהמשך הכתבה, טיפחו לעצמכם על השכם – אתם בסך הכול בני אדם.
לאנשים יפים קל יותר
חוש הראייה הוא החוש עליו בני אדם מסתמכים הכי הרבה. מוקדשים לו אזורים ענקיים של ממש במוח, והוא מהווה נדבך חשוב, בכל החלטה וצעד שאנחנו לוקחים בחיינו. אם חוש הראייה הוא חשוב, אזי זיהוי פנים הוא אחד מהיכולות הכי מפותחות בחוש הראיה – ניסוי שנערך ב-1991 הראה שתינוקות לא רק מסוגלים לזהות פנים, אלא גם מראים העדפה לפנים יפות, כבר בגיל שלושה עד שישה חודשים (Langlois, Ritter, Roggman, and Vaughn).
הניסוי גילה כי התינוקות הביטו בפנים יפות זמן ממושך יותר, בהשוואה למשך הזמן שהם הקדישו לפנים לא יפות, ובגיל שנה הם כבר הגיבו בחיוב כלפי פנים נאות (למשל חייכו), בהשוואה לתגובות שלהם כלפי פנים לא יפות. המסקנה המתבקשת מהניסוי היא, שהמשיכה שלנו ליופי טבועה בנו מגיל צעיר.
זה אולי נשמע לא מקצועי, לא אובייקטיבי ואפילו נורא להגיד את זה, אבל בני האדם כנראה מתוכנתים לזהות יופי, ויש לנו חולשה מסוימת אליו. בהתבסס על התובנה הזו, ניתן לשער שאם בקורות החיים תופיע תמונה מושכת, זה יגרה את העין, ואולי אפילו יגרום למגייסים להסתכל על קורות החיים האלו. ולמרות זאת, בשורה התחתונה, אדם יפה עם קורות חיים שלא מתאימים למשרה, לא יזומן לראיון, רק בגלל היותו יפה. התמונה אולי תכניס אתכם בדלת, אבל רק היכולות והכישורים שלכם יותירו אתכם בפנים.
גם יפה וגם אופה?
אז נכון, נדיר שמישהו יתקבל לעבודה רק בגלל שהוא נראה טוב, אבל אם אתם גם יפים וגם טובים, לא מעט מחקרים מהשנים האחרונות מראים שיש לכם סיכוי גבוה יותר לצלוח ראיונות עבודה (Fatt 2000) וגם, לקבל שכר גבוה יותר, מעמיתיכם הלא מצודדים (Hamermesh, Meng & Zhuang 2001). שלושת המחקרים שצוטטו מביאים למסקנה פשוטה: אם אתם יפים, תמונה יכולה להוביל לכך שיקראו את קורות החיים שלכם יותר. אם אתם גם מקצועיים, זה אומר שתמונה עשויה להעלות את כמות הזימונים שלכם לראיון, וגם, את השכר שתוכלו לבקש! אבל תיכף תראו שזה לא כזה פשוט...
תמונה היא לוגו
אנשי גיוס והשמה ממיינים עשרות, ולעיתים גם מאות של קורות חיים ביום. כשכל כך הרבה קורות חיים חוזרים על עצמם לעייפה, וכשכל קורות החיים נראים פחות או יותר אותו הדבר מבחינה ויזואלית, הם נטמעים אלו באלו והופכים לבליל מבולגן בזיכרון.
כשיש תמונה, לעומת זאת, (ולאור הניסויים שסקרנו עד כה) קל בוודאי להבין למה היא תגדיל את הסיכוי שקורות החיים שלכם יהיו זכירים יותר – למעשה, התמונה תהפוך להיות הצלמית (לוגו) שלכם, והיא עשויה לשפר את הזכירות שלכם בצורה משמעותית. האם זה יתרון או חסרון?
מחד, אין ספק שכשמחפשים עבודה זה יתרון משמעותי אם זוכרים אתכם, זוכרים מי אתם, ומה אתם יודעים לעשות. זה אומר שבכל פעם שתגיע משרה שמתאימה לכישורים שלכם, השם שלכם יעלה בזיכרון. מהבחינה הזו, אם תמונה תגרום לכם להיות זכירים, זה ישחק לטובתכם.
אבל לתופעת הזכירות יש גם צד אפל – אם מחפש העבודה הוא "נודניק", שולח קורות חיים למשרות שאין שום קשר בינו לבינן, מרים את קולו, מדבר בחוסר נימוס או ביהירות וכו', התמונה הזו תגרום לו להיזכר לשלילה.
ייתכן שאת השם שלו לא נזכור, לאורך הזמן, אבל פנים קשה מאוד לשכוח, ולכן, צירוף תמונה לקורות חיים של מחפש עבודה שכזה, תהיה בעוכריו. סיכוי סביר שנזכור במהרה שמחפש העבודה הזה מרבה לשלוח את קורות החיים שלו למשרות לא רלוונטיות לחלוטין, ולכן, קיימת סכנה שנמהר לפסול אותו בלי לבחון אם הוא אכן מתאים למשרה, בהתבסס על ניסיון העבר, ועל חוסר יכולתו לסנן משרות לא רלוונטיות. פניו יהפכו למעין לוגו שמעיד על מוצר לא יעיל ולא רלוונטי.
מנגד, תמונה יכולה להפוך ללוגו מאוד יעיל, אם זה שצירף את תמונתו לקורות החיים שלו, דואג לפנות למשרות מאוד רלוונטיות, מתנהג בנימוס או מפגין ידע מקצועי!
להוסיף תמונה או לא להוסיף – זו השאלה
תמונה היא כלי עוצמתי, בגלל שהמוח האנושי נוטה לזכור פנים הרבה יותר טוב ממה שהוא נוטה לזכור שמות, או פרטים מזהים אחרים.
לצד היתרון הגלום בהיותכם זכירים בזכות התמונה, קחו בחשבון שהזכירות הזו יכולה להיות בעוכרכם, אם נלווה להתנהגותכם רושם רע.
אם החלטתם לצרף תמונה, בחרו תמונה בה אתם לבושים בצורה מכובדת (זה לא אתר דייטים) ושאינה חושפנית מדי. אחרי הכול, אתם לא יודעים מי יצפה בה, ואילו דעות קדומות יש לו.
אם יש לכם שאלות נוספות לגבי חיפוש עבודה, אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בפייסבוק
דיאלוג היא חברת השמה למקצועות ההיי-טק. הכותב הוא מנהל גיוס ברשתות חברתיות בחברה