שביתה כללית ברכבת ישראל - החל ביום ב' הקרוב
עובדי הרכבת וההסתדרות ישביתו החל ביום ב' הקרוב תושבת תנועת הרכבות בכל הארץ לסירוגין, עד להודעה חדשה. ההסתדרות: "מכניסים למשק עובדי קבלן בדלת האחורית". בהנהלה אומרים כי "העובדים מסכלים כל יוזמה לשיפור ברכבת"
הכרזת מלחמה ברכבת: תנועת הרכבות תושבת לסירוגין - יום כן-יום לא - החל בשבוע הבא ועד להודעה חדשה. ההסתדרות הודיעה הערב (ה') כי החל מיום ראשון בלילה ישבשו עובדי רכבת ישראל את תנועת הרכבות בכל הארץ. על-פי הודעה שפרסמה ההסתדרות, השיבושים יתקיימו לסירוגין: בימים שני, רביעי ושישי תושבת תנועת רכבות הנוסעים לחלוטין, ובימים שלישי וחמישי הן יפעלו כסדרן. לדברי ההסתדרות, פעילות הרכבת לא תשובש בימים ראשון וחמישי כדי למזער את הפגיעה בחיילים. בהסתדרות הוסיפו כי החל מיום שני תושבת גם פעילות חטיבת המטענים ברכבת.
עוד בנושא סכסוך העבודה ואיומי השביתה ברכבת:
- רכבת ישראל מצטיידת: קטרים וקרונות חדשים
- תחבורה ציבורית: סוף עידן החמולות ברכבת?
- עובדי רכבת ישראל: "אנחנו הכי יעילים בעולם"
בהנהלת הרכבת תקפו בחריפות את החלטת ההסתדרות להשבית את פעילות החברה בשבוע הבא. "נציגי העובדים וההסתדרות אינם רואים לנגד עיניהם את טובת העובדים או את טובת הציבור", אומרים שם היום. "נציגי העובדים מסכלים כל יוזמה לשינוי ולשיפור המצב ברכבת ישראל, למרות שיוזמה שכזו הכרחית על-מנת שהחברה תוכל לעמוד ביעדיה לשנים הקרובות".
מורידים את הכפפות
ההסתדרות וועד עובדי הרכבת החליטו לשבש ואף להפסיק לחלוטין את תנועת הרכבות, וזאת בתגובה להחלטת הנהלת החברה, לפיה עבודות תחזוקה במאות קרונות חדשים יבוצעו על-ידי היצרנית שתספק אותם לרכבת - ולא על-ידי עובדי החברה. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום כי "בעוד ההסתדרות מנהלת מאבק בכל המשק לצמצום תופעת עובדי הקבלן, מנסים להכניס עוד עובדי קבלן ברכבת בדלת האחורית - כל זאת תחת תירוצים שונים ומשונים".
יש לציין כי בחודשים האחרונים מנהלים ההסתדרות, ועד העובדים והנהלת הרכבת משא-ומתן ממושך ורצוף התנצחויות, בניסיון להגיע לפשרה בעניין תחזוקת הקרונות החדשים. אלא שבוועד ובהסתדרות טוענים כי הנהלת החברה, שזוכה לגיבוי מלא מצד משרדי האוצר והתחבורה, מובילה להפרטת הרכבת, וכלל אינה מעוניינת לפתור את המשבר.
מנגד, במשרדי הממשלה ובהנהלת החברה אומרים כי המהלך נועד לאפשר לחברה להתמודד עם הגידול הצפוי במספר הנוסעים והרכבות בשנים הקרובות. במשרד האוצר אף הסבירו כי רק כך אפשר יהיה לשפר את רמת השירות לנוסעים, ולהגביר את הבטיחות.
בהסתדרות ציינו היום כי המשא-ומתן "הגיע למבוי סתום, לאחר שהשבוע הודיעה ההנהלה כי בכוונתה לחתום בתוך שבועיים חוזה עם חברת 'בומברדייה' (יצרנית הקרונות, ש.ה) על תחזוקתם". בהסתדרות הוסיפו כי בעקבות זאת, "הודיעו להנהלה כי לא יאפשרו את חתימת ההסכם". יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, שמובילה קו לוחמני נגד הנהלת החברה מאז נבחרה לתפקיד, אמרה כי "עשינו הכל כדי להפחית את הפגיעה בציבור הנוסעים. אני מקווה שהיום הציבור מבין יותר שעניין עובדי הקבלן הוא עקרוני".
"אין למאבק הזה סיכוי"
בהנהלת הרכבת מבטלים את טענות ההסתדרות והוועד, בעניין הכוונה להפריט את החברה. "הדיבורים על הפרטה הם מסך עשן שנועד לסכל כל ניסיון לשיפור המצב הקיים לטובת החברה ולקוחותיה", אומרים שם. "אין לבלבל בין שינוי מבני או הוצאה הכרחית של פעילויות, לבין מושגים כגון 'הפרטה' - שנועדו אך ורק ליצור חשש בלתי מוצדק בקרב העובדים והציבור".
דברים קשים נגד ההחלטה להשבית את פעילות הרכבות, נשמעו היום גם בקרב עובדי הרכבת. "השביתה הזו לא מוצדקת", אומר ל-ynet מקור בחברה. "כמו שכבר קרה בפעם הקודמת, כל מה שיקרה הוא שהשביתה תגרום לכך שהציבור יכעס על העובדים. ואם הציבור לא איתך, אתה לא יכול להצליח במאבק כזה".
לדברי המקור, גם בין חברי הוועד נשמעת ביקורת נגד ההחלטה להשבית את תנועת הרכבות. "גם חברים בוועד יודעים שהמאבק הזה אבוד. אם הם יפגעו בציבור הנוסעים - אותם נוסעים שמשלמים את המחיר הכי גבוה עבור השירות הכי גרוע - אין למאבק כל סיכוי".
הערה: לפי הודעת ההסתדרות המקורית, עובדי הרכבת אמורים היו לשבש את תנועת רכבות המטען כבר מחר (ו'). בהודעה מתוקנת הובהירה ההסתדרות כי שיבושים ברכבות המטען יחלו רק ביום ב'.