תפנית דרמטית: הרכבת לא תושבת ביום ב'
תוך ארבע שעות הכריזה ההסתדרות על שיבושי תנועת רכבות החל מיום ו' וחזרה בה. הודיעה על השבתת רכבות הנוסעים מיום ב', וחזרה בה גם מתכנית זו. כל זאת לאחר פגישה בין יו"ר ההסתדרות והיו"ר המיועד של הרכבת. אז מי בסופו של דבר התקפל כאן?
גם רכבת יכולה לעשות סיבוב פרסה. פחות מ-240 דקות לאחר שזיעזעה הערב (ה') את המשק עם הכרזה על השבתת תנועת הרכבות בשבוע הבא, הודיעה לפתע ההסתדרות כי התכניות להשבתה "הוקפאו לעת עתה". בהסתדרות מסבירים כי ההחלטה על ביטול ההשבתה התקבלה בעקבות שיחה בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והיו"ר המיועד של הרכבת, אורי יוגב.
עם זאת, הדיון שנקבע ליום א' בבוקר בבית הדין הארצי לעבודה בתל אביב, בו אמורים הצדדים לעדכן את בית הדין באשר לתוצאות המשא ומתן ביניהם, עד לדיון בבקשת ההצעה לסכסוך קיבוצי, יתקיים כמתוכנן. כך נמסר מרכבת ישראל ל-ynet.
עוד בנושא סכסוך העבודה ואיומי השביתה ברכבת:
- זעם בהסתדרות: הנהלת הרכבת גורמת הקצנה
בשיחה בין השניים הוסכם, כך דברי ההסתדרות, כי הנהלת החברה תקפיא את התכנית להעביר את תחזוקת מאות קרונות חדשים לידי היצרנית, ובתמורה תבטל ההסתדרות את השביתה שתוכננה להתחיל ביום שני הבא.
יש לציין כי מוקדם יותר הערב הודיעה ההסתדרות גם על שיבושים צפויים בתנועת רכבות מטען כבר מחר (ו') בבוקר, אך כשעה מאוחר יותר חזרה בה והודיעה כי השיבושים יחלו יחד עם השבתת רכבות הנוסעים המתוכננת ביום ב'.
על-פי ההסכמה שהושגה בין עיני ויוגב, יתחדש הליך משא ומתן בין ההסתדרות וההנהלה בעניין תחזוקת הקרונות - אך יערך מעתה ואילך תחת פיקוחם האישי של יו"ר ההסתדרות והרכבת. יש לציין כי עד כה כשלו כל ניסיונות הצדדים להגיע לפשרה כלשהי, וגם התערבות בית הדין הארצי לעבודה לא קידמה הסכם בין ועד העובדים וההנהלה.
אחר הצהריים אף הבהירו בהסתדרות כי המשא ומתן "הגיע למבוי סתום, לאחר שהשבוע הודיעה ההנהלה כי בכוונתה לחתום בתוך על חוזה עם (יצרנית הקרונות) על תחזוקתם". מנגד, בהנהלת הרכבת האשימו את ההסתדרות ואת ועד העובדים בכך שהם "מסכלים כל יוזמה לשינוי ולשיפור המצב ברכבת ישראל".
על-פי הערכות, ההסכם שהושג הערב לא ישנה מהותית את כוונת הנהלת הרכבת להעביר את תחזוקת הקרונות לידי היצרנית, חברת בומברדייה. למהלך שכזה יש תמיכה מלאה במשרדי האוצר והתחבורה, ובאוצר אף התנו את הגדלת המכרז הראשוני לרכש הקרונות, בהוצאת התחזוקה מידי עובדי הרכבת, והעברתה לידי היצרנית.
בנוסף, ראוי לזכור כי לביטול המהלך עלולות להיות השלכות משפטיות ומסחריות סבוכות, שאף יתכן כי ימנעו מהרכבת מלחזור בה. נושא התחזוקה היה חלק מהותי במכרז שפרסמה המדינה לרכש הקרונות, והכללתו הוזילה את עלות העסקה.
מקורות ברכבת טענו הערב, כי למרות שנראה כאילו ההנהלה נסוגה מדרישותיה להוצאת פעילות תחזוקת הקרונות לגורמי חוץ, לא כך הדבר. "אף אחד לא התקפל, והתכניות המקוריות לא ישתנו. מדובר בסך הכל בהמשך משא ומתן מבלי לשבור את הכלים", כך דברי המקור ל-ynet.