שתף קטע נבחר
 

איך תגרום לעובדים להתחיל את הבוקר עם חיוך?

לחייך, להשתמש בחוש הומור, לעדכן בנעשה ולתלות תמונות מיום גיבוש - מה יגרום לעובדים להגיע מאושרים למשרד?

כולנו קמים מדי בוקר לעבודה עם המטען האישי שאנו מביאים מהבית - חלקנו מלאי אנרגיות חיוביות שממשיכות את הסופ"ש המרגש שחווינו, אחרים מגיעים עצבניים כתוצאה ממריבה עם בן הזוג, יש כאלה שעצם השגרה גורמת להם לפרוח ואחרים קמלים רק מהחשיבה על העשייה היומיומית שחוזרת על עצמה. למרות מצבי הרוח האישיים של העובדים, גם למעסיק יש חלק לא מבוטל באווירה שנוצרת במשרד עם תחילת יום העבודה.

 

 

חשוב לזכור שלאנשים שונים יש צרכים שונים ולכן לא כל האמצעים ישפיעו באופן זהה על כל העובדים. כל אדם מונע מסוג אחר של מוטיבציה בעבודה ולכן, על כל אחד ישפיעו כלים אחרים ליצירת מחויבות, שביעות רצון או סתם מצב רוח טוב בפתיחתו של היום. הדבר תלוי בגיל העובד, בניסיון, במקצוע, בחברה, במצב המשפחתי, בענף שבו הוא מועסק ועוד.

 

במצב אידיאלי, על המנהל להבין את צרכי ושאיפות העובדים ולמצוא את החיבור הנכון בינם לבין צורכי הארגון. כך למשל, לעובד אחד חשוב במיוחד האיזון בין הבית לבין המשפחה, לאחר חשובה המשכורת ואילו השלישי היה רוצה להרגיש מדי בוקר שיש לו פוטנציאל אמיתי לקידום במקום העבודה.

 

גורמים שמשפיעים על שביעות רצונו של העובד

לפי התאוריה של פרדריק הרצברג, שפיתח את תאוריית שני הגורמים המביאים לשביעות רצון בקרב עובדים, ישנם שני סוגים של גורמים שמשפיעים על שביעות רצונו של העובד. האחד מייצר חוסר שביעות רצון ומתייחס לגורמים חיצוניים שבשליטת הארגון, כמו מדיניות החברה, תנאי העבודה, שכר, היחסים בין אנשי הצוות, היחסים עם הממונה ועוד.

 

השני מתייחס לצרכים הפנימיים, המניעים את העובד ומייצרים בו מוטיבציה לבוא לעבודה, כמו תחושת הישג, הכרה, אתגר, אחריות, קידום (לא בשכר), עניין, גיוון ועוד. כל אלו תורמים לתחושת ההערכה והמימוש העצמי של העובדים.

 

על המעסיק להתאים את המאמצים הארגוניים לשני סוגי הגורמים ולהתייחס יותר למאפיינים האישיותיים ולמניעים הפנימיים, אשר משפיעים על המוטיבציה שלהם. כך למשל, עובדים שאוהבים ללמוד ושההתפתחות המקצועית היא הגורם המשמעותי ביותר עבורם, יחייכו למשמע הודעה או אישור על יציאה להשתלמות, לכנס מקצועי או ימי עיון.

 

לעומתם, עובדים שמונעים מהתועלת האישית שתצמח להם מעבודתם בארגון ישמחו מכל פעולה בעלת ערך כספי, הקשורה בתגמולם. למשל: מתן בונוס, תווי קניה, שי לחג, הגדלת הסכום לארוחת הצהריים וכד'.

 

עובדים שחשובה להם עבודת הצוות, הם בדרך כלל אלה שמודאגים בבוקר לגבי מה מזמינים לארוחת הצהריים ואותם תשמח כל פעולה שתחזק את ההרמוניה בצוות. למשל: סדנת גיבוש, ערב צוות, הקמת צוות עבודה וכד'.

 

מה יכול מעסיק לעשות על מנת לגרום לעובדיו להתחיל את הבוקר בחיוך?  

1. לחייך בבוקר לעובדים. קשה להישאר אדיש או כעוס למישהו שמחייך אליך. עובדים רבים מספרים שלהתקבל במקום העבודה עם חיוך נותן להם אנרגיה לשארית היום.

 

2. להשתמש בחוש הומור בעבודה. זה משפר את מצב הרוח ואת המוטיבציה.

 

3. לראות את העובדים - להעריך, להוקיר, לחזק על התנהגות או פשוט להחמיא על בגד חדש.

 

4. לשתף במידע או לעדכן על משהו חדש שקורה בחברה - העובדים אוהבים להיות שותפים ומעודכנים ויותר מידע פירושו פחות אי ודאות.

 

5. להתייחס לחיים האישיים של העובדים - ראיתם תמונה עדכנית של הילדים על שולחן המשרד? זה שם כדי שתראו ותגיבו.

 

6. לשאול את העובד שאלות מעצימות כמו - מה מניע אותך לבוא כל בוקר לעבודה? מה אתה אוהב בארגון שלנו? מה מלהיב אותך בתפקיד שלך? התייחסות של המנהל לחזון העובד ולמה שהוא אוהב בתפקיד ובארגון, תמלא אותו באנרגיה חיובית ובחדוות עשייה.

 

7. לתלות במסדרון / במטבח החברה תמונות מאירועי גיבוש של הצוות, כדי להזכיר חוויות מרגשות מהאירוע.

 

8. לעדכן את העובדים בבוקר על פעילות חברתית או התנדבותית שעובדי החברה שותפים לה. תרומה לקהילה מחזקת את הדימוי העצמי של העובדים ואת תדמית הארגון בשוק.

 

9. להבטיח שהמטבח מזמין ומאובזר - כמעט כל עובד אוהב להתחיל את הבוקר בקפה. דאגו שהמטבח יהיה מספיק מרווח להכיל קבוצת עובדים שישתפו בחוויות או עדכונים בזמן הכנת הקפה. כמובן שאם יש תקציב לקופסת עוגיות, תיונים מכמה סוגים או חלב סויה עבור העובד הטבעוני- העובד ירגיש שהמעסיק מתייחס אליו כאדם, ולא רק כמשאב של החברה.

 

10. להנהיג הפסקה מתוקה, הכוללת כיבוד מעשה ידי העובדים – עוגה לקפה, סלט פירות טרי, פשטידת ירק או כל מאכל אחר תוצרת בית ייצרו גאוות יחידה ואנרגיה חיובית.

 

11. להפתיע את העובדים – אחת לתקופה, שילחו לעובדים מייל אופטימי, עם ציטוט חכם או טיפ לחיים, או הניחו הפתעה קטנה על שולחנם.זו יכולה להיות ברכה, עוגיית מזל, פרח או אפילו סוכרייה על מקל- העיקר הכוונה, שמבטיחה חיוך של העובדים בצידה.

  

12. לשיר בכיף – התחילו את הבוקר בשיר. הנהיגו תורנות בין העובדים, במסגרתה מדי בוקר אחד העובדים, לפי התור, שולח לכל השאר לינק לשיר שהוא אוהב במיוחד, רצוי אופטימי / שמח או מעביר מסר.

 

שמעתי על מקרים שבהם מעסיקים בחרו בפתרונות יצירתיים במיוחד שהצליחו להעלות חיוך, כמו גם לשפר את הביצועים.

כך למשל נתקלתי בחברה שבה המנהל ביקש לקרב את אנשי יחידות הפיתוח בארץ ובחו"ל ולאפשר להם להרגיש חלק מארגון אחד. לשם כך הוא הציב מסך גדול במסדרון באמצעותו יכלו העובדים בארץ לצפות ולשוחח עם עמיתיהם בחו"ל. מדי בוקר נהגו העובדים "להיפגש" סביב המסך לשיחת חולין. היכולת לשוחח זה עם זה מדי בוקר, אפשרה להם לגשר על המרחק , לחזק את שיתוף הפעולה ולא פחות חשוב להסתובב עם חיוך...

 

בסופו של יום (או דווקא בתחילתו), חשוב לזכור שעובדים מחייכים הם בדרך כלל מרוצים יותר, והינם מחויבים ובעלי מוטיבציה לתרום לארגון.

 

הכותבת היא מנהלת חטיבת הייעוץ בחברת "פילת"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אפשר גם אחרת
צילום: shutterstock
מומלצים