203 מיליון שקל - תשלום נהגים על תביעות רוכבים
נתונים שהציג היום (ב') משרד האוצר בוועדת הכלכלה, מאשרים כי נהגי המכוניות יאלץ לשלם יותר על ביטוח חובה, במטרה להקטין הפסדי חברות הביטוח. כמה יותר? 16 מיליון שקל. וכמה הרוויחו החברות רק מפוליסות חובה ב-2010? כ-700 מיליון
עוד בנושא הרפורמה בביטוח החובה לרוכבים:
על-פי נתוני האוצר, החוק צפוי להביא להוזלה של כ-12% בתעריפי ביטוח רוכבים צעירים בגילאי 21 עד 30, בעלי קטנועים או אופנועים בנפח של עד 250 סמ"ק. הנחה נוספת של כ-5% תינתן למי שבוחר בביטוח עם מרכיב השתתפות עצמית. בהקשר זה ראוי להזכיר כי בעקבות רפורמה שיזם משרד האוצר ב-2009, התייקרו משמעותית תעריפי הביטוח שמשלמים רוכבים רבים - התייקרות שפגעה גם ברוכבים עצמם, וגם בשוק הדו-גלגלי בכלל. על-פי הערכות, ההוזלה הצפויה לא תקזז את הייקור.
נושאים חמים נוספים ב-ynet רכב:
- כמה מרוויחות חברות ביטוח? כנראה לא מספיק
בוועדת הכלכלה הביעו היום (ב') חוסר שביעות רצון מהנתונים שהציג האוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, אמר כי הוזלת התעריפים אינה מספיקה. "התוצאות עגומות", הוא הבהיר בסוף דיון שערכה הוועדה בעניין יישום החוק. "אחוזי ההנחה בביטוח רחוקים מאחוזי ההנחה אליהם שאפנו, וציבור הרוכבים ממשיך לשאת בנטל כבד מאוד".
שאמה הבטיח כי ביחד עם יוזמת החוק, ח"כ פאינה קירשנבאום, יפעל להגדלת ההוזלה בדמי הביטוח. לדבריו, אם לא יצליח להגיע להסכמות בעניין עם אגף שוק ההון והביטוח באוצר, ישקול לפעול בדרכים אחרות - למשל באמצעות חוק נוסף. "נפעל לתיקון העיוות, ובמהירות", דברי שאמה.
על-פי נתוני משרד האוצר, כל נהג מכונית שילם בשנה שעברה כ-75 שקל באמצעות ביטוח החובה, אשר נועדו במישרין לכיסוי תביעות רוכבים. אישור החוק יגדיל את הסכום שמשלם כל נהג בכמה עשרות שקלים בשנה.
"רווח כפול משאר הענפים"
במהלך הדיון בוועדה התפתח ויכוח בין נציג האוצר, אסף מיכאלי, וח"כ שאמה, בעניין רווחיות חברות הביטוח. לדברי שאמה, "הרווחיות של חברות הביטוח בתחום ביטוח החובה הדליקה נורה אדומה, לגבי אפשרות של רווחיות-יתר - אך לא הוצג כיצד הן מרווחיות כפול בענף זה משאר הענפים".
על-פי נתונים שפורסמו אתמול (א') ב-ynet, הרוויחו אשתקד חברות הביטוח ממכירת ביטוח חובה לנהגים כ-700 מיליון שקל. מ-2004 ועד 2010, הגיעו רווחיהן מענף ביטוח החובה ליותר מ-4.1 מיליארד שקל. רווחים אלה מהווים יותר מ-50% מסך הרווחים של החברות מתחום הביטוח הכללי - שיעור המצביע על חשיבות הענף לפעילותן של חברות הביטוח.
שנה | סך רווחים |
2004 | 643,000,000 שקל |
2005 | 743,000,000 שקל |
2006 | 889,000,000 שקל |
2007 | 705,000,000 שקל |
2008 | (332,000,000 שקל)** |
2009 | 758,000,000 שקל |
2010 | 697,000,000 שקל |
* מקור: משרד האוצר
** 2008: הפסד, מיוחס למשבר בשוק ההון
אלא שבמשרד האוצר טוענים כי אין כל קשר בין רווחי חברות הביטוח, ותעריפי הביטוח של הרוכבים. "הרוכבים הם בכלל לא הלקוחות של חברות הביטוח", הסביר מיכאלי ממשרד האוצר. "לכן, אין קשר בין הרווחיות של חברות הביטוח, והביטוח של הרוכבים". בעמדתו של מיכאלי תמכה ח"כ קירשנבאום, שאמרה כי "במקרה הזה, אין קשר בין הרווחיות של חברות הביטוח והעלות של פוליסות הביטוח".
שם החברה | רווח |
הראל | 42,753,000 |
הפניקס | 73,000,000 |
הכשרת היישוב | 48,660,000 |
כלל | 131,453,000 |
מגדל | 81,000,000 |
מנורה | 79,219,000 |
שומרה | 50,794,000 |
אליהו | 149,058,000 |
AIG | 20,522,000 |
* מקור: בדיקת ynet, על-פי דיווחים למשרד האוצר (9 מ-13 חברות)
עם זאת, צריך לזכור כי מי שמוכר את הביטוח לרוכבים הוא תאגיד ("הפול"), שנמצא בבעלות מלאה של חברות הביטוח. כפי שהסבירו במשרד האוצר פעמים רבות בעבר, יש קשר הדוק בין ביטוח החובה שמוכרות החברות לנהגים, ודמי הביטוח שנגבים מהרוכבים: אחוז מסוים מדמי הביטוח של כל בעל רכב משמש לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבים, ובכך משמש גם לכיסוי הגירעון של "הפול".
בעניין זה רמז ח"כ שאמה כי אין לפסול את סבסוד תביעות הרוכבים באמצעות רווחי חברות הביטוח, וזאת במקום סבסודו באמצעות ייקור דמי הביטוח של כלל הנהגים. "לא יכול להיות שיאפשרו לחברות הביטוח לגרוף רווח נורמלי", אמר שאמה. "אני לא יודע למה צריך לאפשר להן להתנער מהאופנוענים".