יבואנית מאזדה: כבר לא רק הצלחה מעוררת קנאה
מותג הרכב המצליח בישראל מאז אמצע שנות ה-90, כבר לא כל-כך מצליח. למרות צמיחה ניכרת של השוק, נתוני המכירות צונחים ומאכזבים. חשוב לא פחות - הדו"חות הכספיים של היבואנית משקפים את המצב: הפסידה כ-100 מיליון שקל ברבעון השלישי
חברת דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, מדווחת הערב (ב') על הפסד של כ-100 מיליון שקל ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) של 2011. זאת, לעומת רווח של כ-92 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זהו ההפסד הרבעוני הראשון עליו מדווחת היבואנית, שהייתה עד לאחרונה הגדולה והרווחית בישראל. את עיקר ההפסד מייחסת היבואנית להתחזקותו המתמשכת של היין היפני. מתחילת השנה, ירדו רווחיה של דלק רכב בשיעור דרמטי: הרווח בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הסתכם ב-76 מיליון שקל, לעומת כ-313 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
עוד במדור הרכב של ynet:
- בסך הכל רציתי להגיע עם הרכבת מת"א למודיעין
ביבואנית מציינים כי נתח השוק שהיא תופסת בשוק הרכב ירד מ-19% בשנה שעברה ל-14% בתשעת החודשים הראשונים של 2011. במקביל ירד גם היקף המסירות: מתחילת השנה מסרה היבואנית כ-25 אלף כלי רכב, לעומת כ-30 אלף כלי רכב בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בזמן ששוק הרכב רושם צמיחה של כ-10% לעומת 2010. יש לציין כי מאזדה, המותג הפופולרי בישראל מאז אמצע שנות ה-90, איבד ב-2011 את הבכורה למותג הקוריאני יונדאי. בדו"חות המסירה החודשיים של איגוד יבואני הרכב, מצא עצמו מאזדה - לראשונה ב-15 השנים האחרונות - הרחק מהפסגה.
על-פי הדו"ח שפרסמה היבואנית, "הירידה בנתח השוק נבעה מירידה בכמות הרכבים הנמכרים מתוצרת מאזדה, בעיקר כתוצאה מפגיעה בכושר התחרות של החברה, שנוצרה כאשר עלות המכוניות שנמכרו הייתה גבוהה כתוצאה מהתחזקות היין היפני". מול התחזקותו של המטבע היפני, כך ממשיכים ביבואנית, יריבותיה נהנות משערי חליפין נוחים.
בכיר בשוק הרכב מסביר הערב ל-ynet כי ההפסד עליו דיווחה דלק רכב, אינו מפתיע. לדבריו, התחזקותו הדרמטית של היין היפני פוגעת בכל יבואניות המותגים היפניים, ודלק אינה חריגה. "אין קסמים - בשער היין הנוכחי ומחירי הרכב הנוכחיים, אי אפשר להרוויח", אומר הבכיר. ראוי לציין כי בנובמבר אשתקד עמד שער המטבע היפני על כ-4.3 שקל ל-100 ין, לעומת יותר מ-4.8 שקל ל-100 ין כיום.
ביבואנית מציינים כי ברבעון השלישי לבדו התחזק היין מול השקל ב-14.3% - "גורם אשר השפיע מהותית לרעה על תוצאות החברה ברבעון השלישי". התחזקות היין הקטינה משמעותית את התחרותיות של דלק רכב, גם בשוק המוסדי (חברות ליסינג, ציי רכב גדולים) וגם בשוק הפרטי. הפגיעה בשוק המוסדי ניכרת בעיקר בצמצום משמעותי ביכולתה של היבואנית להעניק הנחות לחברות הליסינג.
לאחרונה רכשה דלק רכב את יבואנית ב.מ.וו, חברת קמור, על-פי שווי חברה של כ-235 מיליון שקל. במסגרת ההסכם, ובעקבות דרישה שהציב הממונה על ההגבלים העסקיים, נדרשה דלק למכור את חלקה של קמור בזיכיון יבוא של מותג צ'רי הסיני.