מחיר אסון כימי: נזק של מיליארדים ואלפי הרוגים
אסון אמוניה במפרץ חיפה יביא לנזק של עד 7 מיליארד דולר, אך זה כסף קטן לעומת אסון ברום שיגבה יותר מ-14 מיליארד. דו"ח שיתפרסם בקרוב מצייר תמונה מדאיגה ביותר. בנוסף, לסכנת החיים, פגיעה במתקנים תגרור אסון כלכלי. " אולי האיום הזה יצליח להזיז את גלגלי המערכת לכיוון המניעה"
העלויות של אסון סביבתי בישראל עלולות להביא לפגיעות בנפש ובגוף בסדר גודל שלא מכירים במדינה, ולנזקים כספיים של מיליארדי דולרים - כך עולה מדו"ח שיתפרסם בקרוב, בדיוק שנה לאחר אסון הכרמל. הדו"ח - שיתפרסם בידי "הקואליציה לבריאות הציבור", ארגון גג המאחד ארגוני סביבה באזור חיפה - יתייחס לעלויות הכבדות שעלולות להיגרם לתעשייה ולמדינה בשל אסון טבע (כמו רעידת אדמה), תאונה, חבלה או נפילת טילים בקרבת מיכלים של חומרים מסוכנים.
- האסון הבא בדרך? פרוייקט מיוחד ב-ynet
- "350 אלף נפגעים במקרה של פגיעה במיכל ברום"
- שנה לאסון הכרמל: "לא מסתכלת על התמונה שלו"
את הדו"ח חיברו הכלכלנים הסביבתיים ד"ר ורד בן שלמה ופרופ' ניר בקר, המייעצים גם למשרד לאיכות הסביבה. השניים מתייחסים לשורה של גורמים שעלולים לגרום לאסון, שבו על פי הערכות עלולים להיפגע בין אלפי תושבים למאות אלפים.
כמו כן, מתייחס הדו"ח לתחזוקה הלקויה של החומרים המסוכנים במפרץ חיפה, ולשינוע כמויות גדולות של חומרים אלה באזור. כך, לדוגמה, מועברות מדי שנה 2,000 מיכליות ברום דרך נמל חיפה, ובמפרץ מאוכסנים עשרות אלפי טונות של אמוניה, במיכל הנמצא על שפת הים באזור קרית חיים.
עורכי הדו"ח בחנו את הנזקים הכלכליים שעשויים להיגרם כתוצאה מאסונות חומרים מסוכנים בהם מעורבים אמוניה, גפ"מ (גז בישול), כלור וברום. השלושה הראשונים הם הנפוצים ביותר בתעשייה, ואילו הברום מים המלח משונע דרך המפרץ והנמל. בבסיס החישובים, בין השאר, עלות של 97 אלף שקלים לאשפוז של אדם שנכווה באורח בינוני, ו-170 אלף שקלים לאשפוז של פצוע קשה.
במחקר התברר כי העלות הכלכלית של אסון סביבתי בו מעורב גפ"מ, ינוע בין 122 מיליון דולר בהערכה הנמוכה, לכמיליארד דולר בהערכה הגבוהה. הנזקים הכלכליים בשל אסון דליפת כלור, עשויים להגיע לכ-900 מיליון דולר, והעלות הגבוהה ל-1.7 מיליארד דולר. אסון אמוניה יעלה בשיעור הנמוך 607 מיליון דולר ובשיעור הגבוה יותר מ-7 מיליארד, ואילו "מחירו" של אסון ברום ינוע בין 5.5 מיליארד דולר ליותר מ-14 מיליארד.
17 אלף הרוגים ו-77 אלף פצועים
מחברי הדוח מזכירים כי דרך הים מועברים לישראל מדי שנה 120 אלף טון אמוניה. על פי הערכות ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, "פריצה של 2,400 טון אמוניה במפרץ חיפה תביא לכ-17 אלף הרוגים לפחות ול-77 אלף פצועים, שרבים מהם ימותו גם הם... מיכל האמוניה היחיד בארץ נמצא במפרץ חיפה והמשק כולו תלוי בו ובתפקודו. תוקפו פג והוא פועל נכון להיום ללא כל האישורים המתאימים. כיום יש אלטרנטיבות טובות יותר למיכל האמוניה", ציינו מחברי הדוח.בנוגע לגפ"מ ציינו כי חוות הגז היחידה בצפון נמצא בקריית אתא, ומדי שנה עוברות בה כ-9,000 משאיות המשנעות גז לכל רחבי הארץ. "חוות הגז בקריית אתא פועלת ללא היתר רעלים מזה שנה וחצי, ללא אישור כיבוי אש ועם צו סגירה מטעם קריית אתא", ציינו.
באזור חוות הגז, אגב, מוקם בימים אלה אחד המחלפים המרכזיים בכביש עוקף קריות בו צפויים לעבור עם היפתחו עשרות אלפי כלי רכב ביום.
ביחס לברום ציינו מחברי הדוח כי היקף הנזק שלו דומה לפגיעת נשק כימי. "על פי התחזיות, בעת דליפת ברום מאחת המיכליות, צפויים להיפגע באזור חיפה כ-6500 אנשים מינימום וכ-350,000 אנשים מקסימום".
"חברות הגפ"מ ממשיכות לזלזל"
מנכ"ל הקואליציה לבריאות הציבור, רונית פיסו, אמרה ל-ynet כי הדו"ח הועבר לכל הרשויות המקומיות בצפון, משרד להגנת הסביבה, משרד הפנים בחיפה, רשות החירום הלאומית וכל הגופים שאמורים לקבל את ההחלטות בנושא.
"מה שאנחנו אומרים בנוגע למיכל האמוניה ולשינוע החומרים המסוכנים אינו חדש. מה שחדש הוא פן המחיר הכלכלי. היום, תאונה שתיגרם באחד ממצבורי החומ"ס במפרץ חיפה, תגרום לא רק להרוגים פצועים ונזק לרכוש, אלא גם לפגיעה כלכלית משמעותית הן בציבור והן בתעשייה עצמה. אולי האיום הזה הוא שיצליח בסופו של דבר להזיז את גלגלי המערכת לכיוון המניעה.
"העיתוי הוא משמעותי מאוד. המשרד לאיכות הסביבה הכריז שהוא הולך לפתור את בעיית האמוניה, החלטה בעניין הייתה אמורה להינתן בספטמבר האחרון אך לא ראינו את זה קורה.
"חברות הגפ"מ ממשיכות לזלזל בדרישות ההגיוניות והלגיטימיות להטמין ולמגן את המיכלים בחווה בקריית אתא. לא יעלה על הדעת שבעוד חצי שנה, לפי קצב הבנייה, ייפתח כביש עוקף קריות, ללא מציאת פיתרון בטוח. הטמנה של כל חווה מתוך השלוש אמורה להימשך עשרה חודשים, אבל התהליך עוד לא התחיל. אין תירוץ שהחברות האלה לא מגרדות".
עוד ציינה כי המשרד להגנת הסביבה קבע הפחתה של שינוע ברום במפרץ חיפה עם פרוס השנה האזרחית החדשה. "אנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולעקוב אחרי יישום ההחלטה הזו. עוד אין לנו שום אינדיקציה לכך שהגורמים בשטח קיבלו הנחיות כאלה ופועלים ליישומן", אמרה פיסו.