יאושר? רישיון נהיגה בגיל 18, רכיבה בגיל 19
ביום ראשון הקרוב תעלה הצעת חוק חדשה לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה: רישיון למכונית ניתן יהיה לקבל רק בגיל 18, ורישיון רכיבה על קטנוע - רק שנה מאוחר יותר. מומחי בטיחות חוששים שהשינוי יגרום דווקא להרעה
הממשלה תכריע - האם להעלות את גיל הרישיון ל-18. ביום ראשון הקרוב (27.11) תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק חדשה, הקובעת כי הגיל המינימאלי לקבלת רישיון נהיגה יעלה ל-18 שנה לכל כלי הרכב, למעט דו-גלגליים - להם יקבע גיל מינימאלי של 19 שנה. לדברי יוזם הצעת החוק, ח"כ חמד עמאר, העלאת הגיל המינימאלי נועדה לשפר את הבטיחות בכבישים, ולצמצם את מספר התאונות בהן מעורבים נהגים צעירים.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- תאונת הנזירות: מה מסתירה המדינה מהציבור?
ראוי להזכיר כי בעבר הצהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי אם לא תיתפר בעיית הבטיחות של נהגים צעירים, ישקול להעלות את גיל קבלת הרישיון. בוועדת הכלכלה של הכנסת, הסביר לפני כשנתיים כי "הפריבילגיה שיש לצעירים לנהוג מגיל 17, היא פריבילגיה שלא תישאר בכל תנאי... אם זאת הסיבה שנהרגים בדרכים, היעדר הבשלות והמיומנות, לא ינהגו עד גיל 19 או 20. אם זה יהיה מוות או מניעת פריבילגיה, תישלל הפריבילגיה הזאת".
עם זאת, הצעת החוק מנוגדת ליוזמה שמקדם בימים אלה משרד התחבורה, ולפיה גיל קבלת הרישיון יישאר ללא שינוי, אך קבלתו תותנה בתקופת ליווי שתוארך משלושה לשישה חודשים. יש לציין כי בעבר כבר הועלה גיל הרישיון: בשנות ה-90 הועלה הגיל המינימאלי לתחילת לימודי הנהיגה מ-16.5 שנה ל-17, וגיל הרישיון עלה מ-17 ל-17.5. שנים מעטות לאחר מכן, ירד גיל הרישיון חזרה ל-17 שנה.
"לא הנחלנו תרבות נהיגה"
בדברי ההסבר להצעת החוק, מציין ח"כ עמאר כי "עד היום לא הצלחנו להנחיל תרבות נהיגה נכונה בקרב הנהגים הצעירים, והפער בין מספר הנפגעים בקרב הנהגים הצעירים לבין הנהגים המבוגרים והמנוסים הוא דרמטי". העלאת גיל קבלת הרישיון, כך סבור עמאר, תצמצם את מעורבות הנהגים הצעירים בתאונות דרכים.
על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מידת המעורבות בתאונות קטלניות וקשות, הוא גיל הנהג: נהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות, הן בגלל חוסר ניסיון בנהיגה, אך גם בגלל סגנון הנהיגה". כך למשל, ב-2008 היה שיעור המעורבות של נהגים עד גיל 24 בתאונות חמורות, גבוה פי 1.6 מזה של כלל אוכלוסיית הנהגים.
ברשות גם מציינים כי מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות וקשות, קשורה עם ביצוע עבירות תנועה. ב-71% מהתאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים נהגים צעירים ב-2008, נעברה עבירת תנועה. בתאונות שבהן היו מעורבים נהגים בגילאי 25 עד 64, שיעור העבירות היה נמוך משמעותית: 45%. ברשות מציינים שתי עבירות עיקריות שנזקפות לחובת נהגים צעירים שמעורבים בתאונות: מהירות מופרזת, ונהיגה תחת השפעת אלכוהול.
העלאת הגיל תגרום נזק כפול
ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות הוותיקים בישראל, סבור כי הצעת החוק של ח"כ עמאר לא רק שלא תתרום דבר - אלא אף תחמיר את המצב הקיים. "מי שרוצה להעלות את גיל הרישיון, יגרום לנזק כפול", הוא מסביר ל-ynet. "העלאת הגיל גם תגרום לכך שיותר צעירים ינהגו ללא רישיון, וגם תמנע מהצעירים מלצבור ניסיון חשוב לפני גיוסם לצבא".
לדברי בקר, "מה שיקרה אם יעלו את גיל הרישיון, הוא שהצעירים יחזרו לחופשה מהצבא, יקבלו את המכונית מההורים - וכך למעשה תיווצר בעיית בטיחות חמורה, שכן הם יהיו חסרי ניסיון או בעלי ניסיון מועט בלבד בנהיגה". במקרה כזה, ממשיך בקר, עלול מספר התאונות של נהגים בגילאי 18 עד 21 דווקא לעלות בשיעור ניכר.
בקר מציין כי הארכת תקופת הליווי לשישה חודשים, כפי שהציעה ועדה בראשותו כבר בסוף שנות ה-90 - וכפי שמציע כעת משרד התחבורה - תתרום לשיפור כישורי הנהיגה של הנהגים הצעירים, ותאפשר להם לצבור ניסיון. "בצורה זו, עד גיל 17.5 יכול נהג צעיר ללמוד, להיבחן, ולהתנסות בנהיגה", הוא מבהיר. "כך הוא יהיה נהג בשל יותר, בסופו של התהליך".