עכשיו נזכרים? הרכבת מתגוננת משריפה
פרסום ראשון: שמונה שנים לאחר שהתבקשה לבחון מערכות גילוי וכיבוי אש, ושריפה אחת גדולה שרק בנס הסתיימה עם פצועים בלבד, החליטה רכבת ישראל לרכוש ציוד מתאים. מדוע עכשיו כן, ולפני עשור לא?
מוטב מאוחר מלעולם לא? כשנה לאחר ששריפה קשה ברכבת הסתיימה בפציעתם של 121 נוסעים, עומדת רכבת ישראל להתקין מערכות אוטומטיות לגילוי וכיבוי אש בקרונועים. ל-ynet נודע כי הרכבת בחרה לאחרונה בחברה ישראלית, שתפתח מערכות ייעודיות, המותאמות להתקנה במערכי הקרונועים.
אלא שראוי לציין כי כבר לפני כשמונה שנים, לאחר מספר מקרי שריפה, פנו ספקים לבכירים ברכבת ישראל, והציעו לחברה להתקין מערכות אוטומטיות לגילוי וכיבוי אש בקרונועים. וכפי שנחשף בעבר ב-ynet, נהגי קטר ופקחים התריעו במשך שנים ארוכות מפני הסכנה החמורה שנגרמת לנוסעים, כתוצאה מהיעדרו של ציוד לגילוי אש. אלא שלמרות האזהרות, עד כה לא התקינה החברה מערכות מסוג זה בקרונועים.
עוד בנושא השריפה הקשה ברכבת ישראל:
- השריפה ברכבת: עקב תיקון לקוי בחו"ל
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- מבחן לפורד פוקוס - הדגם החדש משפר עמדות
"כמו אסון השריפה בכרמל"
בתגובת לפניית ynet, אומרים היום (ב') ברכבת ישראל כי "לאחר האירוע בדצמבר 2010 קיבלה החברה מספר פניות, בהצעה לפתח מערכות לגילוי וכיבוי אש בקרונועים. מערכות אלה, כפי שהוגדרו על-ידי הרכבת על-פי ממצאי דו"ח חקירת האירוע, אינן קיימות עבור קרונועים". עוד מסבירים שם כי החברה שנבחרה "הייתה היחידה שהציגה אב-טיפוס שעובד על-פי הנחיות הרכבת".
במסמך שפרסמה הרכבת, מצוין כי "במסגרת המאמצים לשפר את בטיחות האש (בקרונועים, ש.ה), הוחלט להתקין אמצעים לגילוי וכיבוי אש באזור מיכלי הסולר". אולם, יש להזכיר כי מיד אחרי השריפה ב-2010, פנה ynet לרכבת וביקש את התייחסותה לטענות שהעלו נהגים ופקחים, בעניין היעדר ציוד לגילוי שריפות. בתגובה אמרו אז בחברה כי הם פועלים על-פי תקני בטיחות המותאמים "לסטנדרט אירופי". ומה השתנה מאז? ברכבת לא ידעו לומר היום אילו מערכות הוצעו לפני כשמונה שנים, או למה הוחלט שלא להתקין אותן במערכי הקרונועים, כבר אחרי מקרי השריפה בעשור הקודם.
מקור ברכבת מספר היום ל-ynet כי בהנהלת החברה התעלמו במשך שנים ארוכות מהאזהרות של נהגים ופקחים. "זה כנראה כמו המקרה של אסון השריפה בכרמל", הוא אומר. "רק כשיש מספר גבוה של נפגעים, נזכרים לעשות משהו. ובמקרה הזה, בוחרים בפתרון פשוט וקל, שאפשר היה לאמץ כבר אחרי השריפה הראשונה שהייתה בקרונועים, לפני כמעט עשר שנים".
בשיחה עם ynet, אומר נהג קטר ותיק כי גם כיום, כמעט שנה אחרי האירוע הקשה, אין כל שיפור בבטיחות הקרונועים בכל הנוגע לשריפות. "גם היום, אין לי חיישן שיכול להתריע על אש בקרונועים", הוא מסביר. "קרונוע יכול להישרף כליל, והנהג לא ידע מזה אפילו עד שמישהו - נוסע או נהג שמגיע מהכיוון השני - יתריע על כך".
"הכל שם נשרף והתפוצץ"
שריפות במערכי קרונועים של רכבת ישראל דווחו לראשונה כבר בתחילת העשור הקודם. כך למשל, בישיבה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בשנת 2004, סיפר ח"כ אמנון כהן כי ביולי 2002 נשרף קרונוע כתוצאה מפגיעה במיכל סולר. באותה שריפה, כך הסביר, "הכל נשרף והתפוצץ... וארבעה נוסעים נפגעו".
בעקבות אותה שריפה - וכן בעקבות שריפה קודמת, שאירעה בדצמבר 2001 - החליטה הרכבת להתקין מיגון ייעודי, מתחת למכלי הסולר. מנכ"ל החברה לשעבר, יוסי מור, הסביר בוועדה לענייני ביקורת המדינה כי "אנחנו החמרנו עם הדרישות הטכניות, (והתקנו) תמיכה לדלק מלמטה, בפח בעובי 5 מ"מ... זה אמצעי בטיחות נוסף".
אלא שגם לאחר התקנת המיגון אירעו שריפות, ונהגים ופקחים התריעו כי בהיעדר ציוד לגילוי אש בקרונועים, עלולה להיווצר סכנה חמורה לנוסעים. לדברי נהג ותיק, התקנת מערכות לגילוי אש הייתה צריכה להתבצע כבר בעשור הקודם. "השריפות הראשונות בקרונועים היו צריכות להדליק נורה אדומה", הוא אומר היום ל-ynet. "כבר אחרי אותן שריפות, היו צריכים להתקין את המערכות האלה - שיכולות להציל חיים במקרי חירום".
לאן נעלמה הוועדה של השר?
בדיקה שערכה רכבת ישראל, העלתה כי תיקון לקוי שביצעה יצרנית הקרונועים בשנת 2001 בדנמרק, היא שגרמה לשריפה. מנכ"ל החברה בזמן האירוע, יצחק הראל, הסביר בעבר כי התיקון הלקוי גרם לשבר באחת מקורות הקרונוע, ובעקבות זאת פגע חלק של קורה בגל ההינע ובמכל הסולר - וכך נגרמה השריפה. עוד אמר אז הראל כי אי אפשר היה לגלות את השבר בבדיקות שוטפות או תקופתיות.
במקביל לבדיקה שערכה רכבת ישראל, הורה שר התחבורה, ישראל כץ, על הקמת ועדת בדיקה חיצונית, בראשות פרופסור שלום הקרט מהטכניון. אלא ששנה לאחר מכן, מתברר שהוועדה עדיין לא סיימה לחקור את האירוע. במשרד התחבורה אמרו היום ל-ynet כי "הדו"ח הסופי טרם הוגש למנכ"ל משרד התחבורה ולשר התחבורה". על פרסום הדו"ח לציבור, כך ממשיכים שם, יוחלט בשלב מאוחר יותר.
בעניין זה ראוי להזכיר כי בעקבות השריפה, ובעקבות שורת תקריות בטיחות חמורות נוספות, מתחו מקורות ברכבת ביקורת חריפה בנושא נהלי התחזוקה של החברה. לאחרונה אף הוחלט ליישם ברכבת ישראל רפורמת בטיחות מקיפה, שאחת ממטרותיה המוצהרות היא העלאת רמת התחזוקה. בעניין זה התבטאו בחודשים האחרונים השר כץ, בכירי משרדו ואף בכירים ברכבת ישראל - וכולם הבהירו כי רמת התחזוקה כיום אינה עומדת בסטנדרטים הנדרשים.