42% צניחה ברווח התפעולי של רבוע כחול
לאחר הדו"ח המאכזב של שופרסל, רשת השיווק השנייה בגודלה דיווחה על ירידה של 6.5% במכירות במהלך הרבעון. המנכ"ל: העמקת התחרות והמחאה החברתית השפיעו
אלון רבוע הכחול, שבשליטת דודי ויסמן ובניהולו של זאב וורמברנד, דיווחה היום (ב') על תוצאות הרבעון השלישי. הכנסות החברה במגזר הסופרמרקטים ירדו ב-6.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-1.67 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות (חנויות שנבדקו גם בתקופה המקבילה) ירדו ב-6.7%. גם מגזר הנון פוד רשם ירידה, אך מתונה יותר של 13% ל-121.5 מיליון שקל.
מגזר המזון רשם במהלך הרבעון רווח תפעולי (בניטרול שווי הנדל"ן להשקעה) בסך של 34 מיליון שקל - שיעור רווחיות תפעולית של 2% בלבד. זאת לעומת רווח תפעולי של 59.1 מיליון שקל ברבעון המקביל שבו נרשמה רווחיות תפעולית של 3.3%. בכך שיעור הרווח התפעולי צנח ב-42%.
מגזר הנון-פוד רשם הפסד של 5.5 מיליון שקל במהלך הרבעון לעומת רווח של 631 אלף שקל במהלך הרבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה החברה, שמחזיקה גם ברבוע נדל"ן ובדור אלון (החל מהרבעון הרביעי של 2010), רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 33.85 מיליון שקל, לעומת 2.1 מיליון שקל ברבעון המקביל. תזרים המזומנים של החברה ירד במהלך הרבעון ב-57% ל-51.65 מיליון שקל.
כוח האדם יצומצם, עוד סניפים ייפתחו
בהתייחס למגזרי המזון והלא מזון, אמר וורמברנד כי "העמקת התחרות והמחאה החברתית היו שתי המגמות אשר השפיעו על שוק קמעונאות המזון בתשעת החודשים הראשונים של השנה".לדבריו, העמקת התחרות התבטאה בפתיחה מואצת של שטחי מסחר ובהסבות סניפים לפורמטים מוזלים. המחאה החברתית השפיעה על הרגלי הצריכה בכלל וצריכת המזון בפרט וניכרת בדרך של ירידה במכירות מגזר הסופרמרקטים ברבעון השלישי. בנוסף, העלייה בהוצאות הקשורות לשכר המינימום ושכר הדירה הובילו לשחיקת הרווח התפעולי של מגזר הסופרמרקטים".
הוא ציין כי החברה החלה בסדרה של מהלכי התייעלות בהוצאות המטה ובהוצאות המכירה, אשר כוללים צמצום כוח אדם במטה והוצאות אחרות. "בכוונתנו לפתוח, בהתאם לתוכנית הרב שנתית שהוצגה השנה, כ-15 סניפים בשטח כולל של כ-18 אלפי מ"ר עד תום 2012, רובם בפורמט 'מגה בעיר'", ציין המנכ"ל.
"עם תחילת המחאה, הוזלנו מוצרים והגדלנו יבוא מוצרים מתוך התחשבות במחאה", אמר. "השוואת ההנחות שניתנו מאוחר יותר על-ידי יצרני המזון, השפיעו באופן ישיר על פדיון הרשת. פתיחה מואצת של שטחי מסחר של המתחרים, השפיעה גם היא על המרווחים".
לפי וומברנד, פניה של הרשת הם "לצמצום עלויות, חלקן בדרך של קיטון בהוצאות מטה והנהלה של עובדים ומנהלים כמו גם מהלכי התייעלות נוספים. ברור לנו שהמהלכים בהם נקטנו, מטרתם היא להחזיר את הרשת למסלול הרווח התפעולי המצופה מאיתנו.
"באותם אזורים בהם הפריסה של הרשת אינה אופטימלית, נמשיך לפרוס סניפים. בכוונתנו לפתוח ב-2012 חמישה עשר סניפים בהיקף כולל של 18 אלף מ"ר, בפורמט מגה בעיר, שהוא הפורמט המצליח ברשת.
"עדן טבע מרקט תסיים בתחילת 2012 את השלב השני בפריסת הרשת, כאשר תמנה כ-20 סניפים - 11 סניפים עצמאיים ו-9 סניפי עדן במגה. בשנת 2011 נביא את עדן טבע מרקט לאיזון תפעולי ובשנת 2012 אנו מצפים להציג רווחיות תפעולית.
"גם המותג הפרטי מהווה נדבך משמעותי בפעילות החברה ומכירותיו יגיעו בסוף השנה לשיעור של כ- 14% מסך מכירות הרשת ואנו פועלים להתרחב בכניסה לקטגוריות חדשות. עדן טבע מרקט צפוייה לסיים את 2011 באיזון תפעולי ואנו צופים להשיג רווח תפעולי ב-2012". מהחברה אף נמסר כי תמשיך לחלק דיווידנד של 75 מיליון שקל.
ריבוע כחול מפעילה 211 סניפי סופרמרקט: 119 סניפים של מגה בעיר, 69 סניפי מגה בול, 12 סניפים של זול בשפע, ו- 16 סניפי עדן טבע מרקט, מתוכם 5 סניפי עדן בתוך מגה.
יוזם מחאת הקוטג', איציק אלרוב, מסר בתגובה: "כל עוד שמוצרי המזון בישראל לא ישמרו על רמת מחירים שפויה אנו הצרכנים נמשיך להאבק ביוקר המחיה ולהדיר את רגלינו מרשתות שמקבעות את מחירי העושק. אם החברות לא יפנימו את המסר הן עלולות למצוא את עצמן בבעיה קשה. הצרכן הישראלי לא מוכן לממן בסל המזון שלו את שכר "הבכירים" העומד על מליוני שקלים בשנה".