עוד דחייה בתיקון שיטת הניקוד - הסיבות לעיונכם
שבע שנים לאחר שהוחלט לראשונה לתקן את שיטת הניקוד הנהוגה כיום, ביקש משרד התחבורה לדחות שוב את השינוי. הסיבות: חופשות, פגרה ובעיות מחשב
מדוע מתעכב המאבק בעברייני תנועה מועדים? משרד התחבורה מסביר: שר המשפטים היה בחופש, הכנסת בפגרה והמחשבים לא מוכנים. יישום תיקונים בשיטת הניקוד, האמורים להחמיר משמעותית את העונש על עברייני תנועה מועדים, נדחה ל-1 בינואר 2012. מדובר למעשה בדחייה של לא פחות משבע שנים, שכן כבר ב-2005 נדרש משרד התחבורה לתקן את השיטה, שיושמה ב-2003.
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') את הדחייה, אך יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, דרש מנציגי המשרד להתחייב כי יישום התיקונים לא ידחה שוב.
על-פי הסברי משרד התחבורה, התיקונים אמורים היו להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, אך לקראת יישומם התברר כי "הביצוע כרוך בהכנת מערכות מחשוב סבוכות... (אבל) התברר שהמערכות פשוט לא מוכנות". ומדוע לא הגיש המשרד בקשה לדחיית היישום לפני-כן? "ב-30 באוגוסט הוגשה בקשה של שר התחבורה לדחות ל-1 לינואר. (אבל) זה חופשות הקיץ של כל הגורמים המעורבים... (ו)פגרת הכנסת לא אפשרה להגיש את זה במועד מוקדם יותר".
כאשר העירה מנהלת ועדת הכלכלה כי הוועדה דווקא התכנסה כמה וכמה פעמים במהלך פגרת הכנסת, הסבירה בעבר נציגת משרד התחבורה כי "לא יכולנו להגיש את זה קודם, כיוון ששר המשפטים - שהסכמתו נדרשת - היה בחופשה".
כרוניקה של דחייה ידועה מראש
התיקון העיקרי שייושם ב-1 בינואר נוגע לנהגים שמבצעים עבירות תנועות רבות וחמורות: רישיונו של מי שיצבור 72 נקודות, יישלל לתקופה של תשעה חודשים. לעונש דומה צפוי מי שיצבור 36 נקודות בתוך פחות משש שנים, מאז נזקפו לחובתו 36 נקודות קודמות בגינן כבר נשלל רישיונו. חשוב לציין כי מי שייפסל רישיונו, יוכל לחזור לנהוג רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות, מבחן עיוני ("תיאוריה") ומבחן מעשי ("טסט"). תיקונים נוספים לשיטת הנקודות, כוללים את הסעיפים הבאים:
- יקוצר פרק הזמן שבו נדרש נהג לבצע "אמצעי תיקון" - למשל, קורס נהיגה נכונה - משנה ל-6 חודשים.
- נהג לא יידרש לבצע הדרכה בנהיגה נכונה, אם טרם חלפה שנה מיום שחויב באותה הדרכה.
- עם קבלת הודעה מן המשטרה על ביטול הרשעה של נהג, תמחק רשות הרישוי את ההרשעה ממרשם העבירות.
- רשות הרישוי לא תרשום נקודות בגין עבירות שדווחו למשרד התחבורה כעבור שנה או יותר מיום ההרשעה.
יש לציין כי שלילת רישיון לתקופה של תשעה חודשים נכללה בשיטת הניקוד "החדשה", שנקבעה ב-2003. אלא שבגלל ניסוח לקוי של התקנה הרלוונטית, שלילה זו לא יושמה עד היום. כבר ב-2005 התריע על הליקוי היועץ המשפטי לממשלה - התרעה עליה חזר מבקר המדינה ב-2006 ו-2009. "דווקא האמצעי המכוון למנוע נהיגה מנהגים שצברו מספר רב של נקודות, פסילת רישיון הנהיגה לתשעה חודשים, אינו ננקט", כתב המבקר בדו"ח בעניין הטיפול בעברייני תנועה.
"תוצאות מאכזבות במלחמה בתאונות"
נגד החמרת הענישה אותה מוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות, נמתחת ביקורת בקרב מומחי בטיחות ומשפטנים. עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, אמר בעבר ל-ynet כי שיטת הניקוד - והעונשים שמוטלים בגינה על נהגים - אינה מבדילה בין עבריינים מועדים ומי שביצעו עבירות תנועה קלות בלבד.
"השיטה מפנה נהגים שצברו נקודות לקורסים אחידים, אליהם מתייצבים נהגים שצברו כמות דומה של נקודות", הסביר עו"ד גלעד. "כך יישב נהג שצבר נקודות בשל אי-הדלקת אורות בחורף ואי-חידוש רישיון הרכב לתקופה קצרה, עם נהג שיכור שנתפס במהירות מופרזת ועבר צומת באור אדום".
לדבריו, "כך לוקח לעצמו שר התחבורה גם את סמכות הענישה - שכביכול נמצאת באופן בלעדי בידי הרשות השופטת - ומחמיר עם נהגים אלה, שמא הענישה היוצאת תחת ידיו תהיה אפקטיבית יותר מזו של השופטים". עו"ד גלעד הוסיף כי "נראה ששר התחבורה לא מטה את אזנו לקריאות העוסקים בתחום, וממשיך בהחמרת הענישה - שבינתיים מביאה לתוצאות מאכזבות במלחמה בתאונות".