שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: בגרות לכל כיתת "הנושרים"

פרויקט אתגר, שמעניק לתלמידים מרקע קשה הזדמנות להצליח בלימודים, רשם לזכותו מרשים: לראשונה זה 30 שנה הצליחו כל 25 תלמידי כיתת אתגר ברעננה לקבל תעודת בגרות מלאה

בוגרי כיתה אחת בתיכון "אוסטרובסקי" ברעננה הוכיחו שהאמרה "כל תלמיד יכול" היא לא רק סיסמא, וכי כל מה שדרוש להצלחה זה רצון ואמונה שהשמיים הם הגבול. 25 תלמידי כיתת אתגר בבית הספר, שרק לפני שלוש שנים נפלטו ממערכת החינוך או היו על סף נשירה, השיגו לראשונה הישג מרשים של 100% זכאות לבגרות.

 

הידיעות שעניינו אתכם החודש:

תיק פתוח: איפה המיליונים משוד הכספות הגדול?

 

פרויקט אתגר החל לפני יותר מ-30 שנה, על מנת לנסות לאסוף את התלמידים שנפלטו ממערכות החינוך ולהעניק להם מענה טיפולי ומסגרת תומכת. לרוב, מדובר בתלמידים עם תיקים פליליים, ילדים בסיכון המגיעים מבתים הרוסים וממשפחות מצוקה, שנפלטו ממסגרות חינוכיות בשלב מוקדם. 

 

הצילו את הילדים מהרחוב. בי"ס אוסטרובסקי (צילום: באדיבות עיריית רעננה) (צילום: באדיבות עיריית רעננה)
הצילו את הילדים מהרחוב. בי"ס אוסטרובסקי(צילום: באדיבות עיריית רעננה)
 

ד"ר חיים נבון, מנהל המחלקה לכיתות אתגר באגף שירותי החינוך והרווחה במשרד החינוך, הסביר כי בתחילת הדרך הפרויקט מנה אלפי תלמידים בודדים, ולמעשה כלל לא הייתה מחשבה בכיוון של בגרויות אלא לכל היותר להסתפק בהדרכה של קורסים תעסוקתיים במטרה "להציל" את הילדים ולהפוך אותם לאזרחים נורמטיביים.


נתוני זכאות לבגרות בכיתות אתגר

נתוני זכאות לבגרות בכיתות אתגר
שנה סה"כ ניגשים סה"כ זכאים כולל נבחני משנה סה"כ זכאים מלומדים כולל נבחני משנה

תשנ"ז

689 168 21.48%
תשנ"ח 703 148 19.27%
תש"ס 1,639 251 13.59%
תשס"א 1,715 330 16.24%
תשס"ב 2,769 653 21.63%
תשס"ה 4,402 875

18.12%

תשס"ו 4,652 1,055 20.85%
תשס"ט 5,501 1,768 30.26%
תש"ע 6,477 2,108 30.98%
 

עם זאת, לאורך השנים הפרויקט צבר תאוצה ומהנתונים של משרד החינוך עולה שבשנת הלימודים תשע"א למדו במסגרת אתגר כ-30 אלף תלמידים ברחבי הארץ, כשליש מהם סיימו את הבחינות בהצלחה וקיבלו תעודת בגרות מלאה.

 

"ההישג של בוגרי הכיתה ברעננה הוא כביר", הדגיש ד"ר נבון, "מדובר בכיתת האתגר היחידה והראשונה בארץ שכל תלמידיה סיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות מלאה. זו הוכחה לכך שבעזרת לב אוהב ודאגה אמיתית ניתן להפוך עולמות ולקחת ילדים שהגיעו מרקע קשה, ולעתים אף איבדו את האמונה בעצמם, ולהראות להם שבעזרת התמדה ועבודה מאומצת ניתן להצליח ולהשתלב בחברה".

 

עם זאת, הוא ציין כי מבחינת משרד החינוך "השאיפה לבגרויות היא רק אמצעי, כאשר המטרה היא לזהות את הילדים במצוקה ולתת להם טיפול מערכתי נכון כדי להעלות את הדימוי העצמי שלהם ולהציל אותם מהרחוב".

 

"הצלחה כפולה ומכופלת" 

הטיפול המערכתי, לדברי ד"ר נבון, כולל צוותים פסיכולוגיים, עובדים סוציאליים ושירותי רווחה ומשטרה אשר יחד מלווים את התלמידים בכל שנות התיכון, ומנסים לכוון אותם להגשמת הפוטנציאל האישי וקידום הישגיהם הלימודיים. 

 

ראש העיר רעננה, נחום חופרי, הביע סיפוק רב מההישג של תלמידיו. "אני גאה מאוד בילדי אתגר. הצלחתם הינה ההוכחה הטובה ביותר לכך שהשקעה בחינוך לצד מדיניות של אפס נשירה,

ומענה לצרכים הייחודיים של התלמידים - היא המפתח למימוש הפוטנציאל של הדור הצעיר ברעננה ובכלל".

 

ראש אגף החינוך בעירייה, מיכל הירש-נגרי, הסבירה כי "ההצלחה בכיתה זו נעשתה בזכות עבודה חינוכית מאומצת במשך שלוש שנים, בדגש על תוכנית טיפוח ייחודית, ליווי והדרכת הורים, צוות הוראה מנוסה, מסור ומיומן אשר ליווה כל תלמיד צעד אחד צעד. לאור העובדה כי אין מיון לתיכונים העירוניים וכל ילדי רעננה נקלטים בהם, מדובר בהצלחה כפולה ומכופלת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניצלו מהרחוב (אילוסטרציה)
צילום: צפריר אביוב
אפס נשירה. נחום חופרי
צילום: רמי זרנגר
מומלצים