חתול בשק: כשרכישת בע"ח מגיעה לבית המשפט
רגע לפני שאתם ממהרים לחנות החיות הקרובה לקנות לכם או לילדיכם חיית מחמד, כדאי לשים לב למספר דברים חשובים: מצב הבריאות שלה, הגיל, חיסונים, תעודות מתאימות ועוד. במקרה ש"נפלתם בפח" או שלא נמסרו לכם כמה פרטים חשובים, האם תוכלו לקבל פיצוי?
הילדים מבקשים ומתחננים כבר זמן רב לבעל חיים בבית. "מי יטפל בו? הבית יהיה מלוכלך. ומה לגבי ההוצאות על המזון המיוחד?" אתם שואלים ורוטנים. הילדים ממשיכים להפעיל עליכם לחץ, ואתם שוקלים להיכנע ולנסות. האם תאמצו או תקנו כלב? ואולי בעל חיים אחר שמצריך השקעה כלכלית נמוכה יותר וקל יותר לטיפול, כמו ארנבת למשל?
- תתפלאו: יש כאלה שמתנדבים לקחת עבודה הביתה
- פועל הזבל ננשך על ידי כלבה - בעליה יפצה
- החתול חלה בפנסיון - מי אחראי?
רגע, לפני שאתם ממהרים לסור לחנות החיות הקרובה לביתכם ולקנות חיית מחמד, כדאי לשים לב למספר דברים חשובים: מצב הבריאות של החיה, הגיל, חיסונים, תעודות מתאימות ועוד. במקרה ש"נפלתם בפח" או שלא נמסרו לכם כמה פרטים חשובים, האם תוכלו לקבל פיצוי? לפניכם מספר פסקי דין מהם תוכלו ללמוד קצת על הנעשה ב"תחום".
קנה ציפור אלימה - יקבל פיצוי של 3,500 שקל
בית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה דן בתביעה שהוגשה נגד חנות לממכר בעלי כנף בשם "הגוזל שלי בע"מ", הנמצאת במושב סתריה. התביעה הוגשה בשל התרשלות במכירת זוג ציפורים. סכום התביעה הועמד על 7,500 שקל.
ב-11 בספטמבר 2009 התובע הגיע לחנות, והוצע לו לקנות זוג ציפורים מזן אקלקטוס גרנד (זכר ונקבה) תמורת 6,000 שקל. במועד הרכישה, הובטח לו על ידי נציג החנות, כי במידה שהציפורים לא יתרבו עד ל-11 בפברואר 2010, הם יוחלפו בזוג ציפורים אחר.
לטענת התובע, לאחר שבועיים הוא הבחין, כי הנקבה רודפת אחרי הזכר ומנסה להרוג אותו. על כן הוא פנה אל החנות. שם נאמר לו, כי חלה טעות וכי לא מדובר בזכר שהוא בן זוגה הטבעי של הנקבה ועל כן היא נהגה כלפיו באגרסיביות. במעמד זה, הוחלף הזכר באחר, תוך הבטחה כי הוא אכן בן זוגה הטבעי של הנקבה.
לדברי התובע, לאחר יומיים הזכר נפח את נשמתו, וניתן היה להבחין כי הוא הותקף על ידי הנקבה. לדבריו, הוא פנה אל החנות פעם נוספת, פרט את שאירע והשיב את הנקבה לידיה כדי שתמכור אותה לאחר, אך החנות סירבה.
לאור כל האמור, ביקש התובע שבית המשפט יורה לחנות לפצות אותו בשל התרשלותה כלפיו. החנות טענה מנגד, כי לא נפל פגם בהתנהלותה, וכי התחייבה להחליף את הציפורים אך ורק אם לא יעמידו צאצאים יחדיו, ולפנים משורת הדין היא נאותה להחליף לתובע את הזכר אשר לטענתו נרדף על ידי הנקבה.
השופטת דבורה עטר החליטה לקבל את התביעה בחלקה. ראשית, נקבע כי טענות התובע באשר להתנהגות הנקבה באלימת כלפי הזכר הן עניין שבמומחיות, אך התובע לא הביא כל ראייה לתמוך בכך, ועל כן לא הרים את הנטל המוטל עליו.
יחד עם זאת, השופטת החליטה לתת אמון בגרסת התובע, כי השאיר את הנקבה בחזקתה של החנות, בהסכמתה. זאת, כדי למכור אותה ולהטיב את נזקו, לאחר מות הזכר ומשנואש מלגדל ציפורים מעין אלה. "משכך, ומשאין חולק כי הנקבה נשארה בחזקת הנתבעת פרק זמן העולה על מספר חודשים יהא זכאי התובע להחזר בעבור הסכום ששילם בעבורה", פסקה השופטת.
לאור האמור, השופטת חייבה את החנות לשלם לתובע 3,500 שקל (3,000 שקל - הסכום ששילם עבור הנקבה ו-500 שקל הוצאות). (ת"ק 32322-06-10 גרינוולד נ' הגוזל שלי בע"מ).
קנו כלב חולה, ויפוצו ב-4,680 שקל
במקרה אחר, בית המשפט נדרש לדון בתביעה בעניין רכישת כלב חולה.
ב-12 בפברואר 2010 קנו בני זוג מכלבן גור בן 7 שבועות, תמורת סכום של 4,500 שקל. לטענת בני הזוג, כבר בימים הראשונים התברר שהכלב שקנו חולה מאוד, ועל כן הם תבעו פיצוי כספי בשל עלויות האשפוז ועוגמת הנפש שנגרמו להם.
לטענת בני הזוג, כבר ביום הראשון הם שמו לב, כי הגור סובל מחוסר תאבון ורגישות בבטן, אלא שבשיחה עם הכלבן (המוכר), הוא הרגיע אותם כי מדובר בתופעה טבעית ביום הראשון שהגור עובר לבעלים חדשים. אולם, מצבו של הגור הדרדר, וביום השלישי, ה-15 בפברואר 2010, בשעת לילה מאוחרת, נלקח על ידי בני הזוג למרפאה וטרינרית, ולאחר בדיקות הוחלט לאשפזו במרפאת חירום תחת השגחה. בהמשך האשפוז, ולאחר ביצוע בדיקות וצילומים, התברר כי הגור סבל מדלקת מעיים חריפה.
לטענת בני הזוג, לפי השתלשלות העניינים ולפי דעת רופאים וטרינריים שבדקו את הגור, התברר כי הגור נמכר להם כשהיה כבר חולה. בשל כך, הם ביקשו לחייב את המוכר בתשלום עלות האשפוז והטיפול הרפואי בסך של 8,179 שקל, ועוד פיצוי בסך 1,821 שקל בשל אובדן שעות עבודה, הוצאות נסיעה, ועוגמת נפש.
המוכר טען מנגד, כי הגור נמסר לתובעים כשהוא עליז, מלא חיים ובריא; והוא נמסר להם לאחר ששהו איתו כשלושת רבעי שעה, ולאחר שקיבלו הסברים והדרכה לגבי אופן גידולו, האכלתו והטיפול בו.
השופט יוסף סוהיל מבית המשפט לתביעות קטנות בנצרת קיבל את התביעה בחלקה, והחליט לחייב את המוכר בתשלום מחצית עלות הטיפולים הרפואיים. השופט קבע, כי אין מחלוקת שהמוכר אחראי לבריאות הגור שנמכר לתובעים, אך בשל הספק בשאלה האם הגור נמסר כשהוא כבר חולה, או שחלה לאחר מסירתו, וכן בשל הספק בשאלה אם בני הזוג עשו די על מנת על מנת להקטין נזקיהם, יש מקום לחלק שווה בשווה את הנטל הכספי הכרוך במתן טיפול רפואי דחוף.
השופט החליט, שאין לפסוק לתובעים הוצאות עוגמת נפש, בטלה ונסיעה. לאור האמור, השופט הורה למוכר לשלם לתובעים פיצוי של 4,280 שקל וכן הוצאות משפט של 400 שקל. (ת"ק 30920-04-10 בודסקי ואח' נ' תובל קופפר)
הארנבת גרמה לגרדת. הפיצוי: 2,900 שקל
ואם חשקה נפשכם דווקא בארנבת, הקדישו תשומת לב למקרה הבא: ב-15 בדצמבר 2009 הורים קנו לבתם הפעוטה ארנבת שמוטת אוזניים בחנות בשם "א.ד.בעלי חיים בע"מ". בנוסף הם קנו כלוב ואביזרים נלווים. כעבור מספר ימים נתקפו ההורים ובתם בגרדת קשה ומציקה. הם פנו אל רופאי עור בקופת החולים וקיבלו טיפול באמצעות משחות ותרופות, אך המשיכו לסבול מהגרדת.
ב-28 בדצמבר 2009 ההורים לקחו את הארנבת לבדיקה אצל וטרינרית. בסיכום הבדיקה, שצורף לתביעה שהוגשה על ידי ההורים לבית המשפט לתביעות קטנות בנתניה, נאמר בין היתר כי "בבדיקה פיזיקלית של הארנבת נתגלו מוקדי גרד... המתאימים לנגיעות בסקאביאס".
כתוצאה מכך, ההורים החזירו את הארנבת לחנות, אך החנות סירבה להחזיר להם את כספם ולפצותם. ההורים תבעו פיצוי בסך 20 אלף שקל בשל הסבל ועוגמת הנפש שנגרמו להם.
השופטת יעל קלוגמן קיבלה את עמדת החנות, כי הפיצוי הנתבע הוא מפורז. עם זאת, נקבע כי יש מקום לפצות את התובעים. ראשית, יש להחזיר להם את הסכום ששילמו עבור הארנבת ואביזריה (457.29 שקל). בנוסף, יש להחזיר להם את הסכום ששילמו לווטרינרית (150 שקל). כמו-כן נקבע, כי יש לפצותם עבור הסבל ועוגמת הנפש שנגרמו להם. בסיכום, השופטת חייבה את החנות לשלם לתובעים 2,500 שקל וכן הוצאות משפט של 400 שקל. (ת"ק 5775-01-11 לחמי נ' א.ד.בעלי חיים בע"מ)
לסיכום, לפני שאתם משלמים במיטב כספכם עבור חיית מחמד לכם או לילדיכם, בדקו עם החנות כל מה שאפשר לברר לפני הרכישה, כדי למנוע עוגמת נפש והוצאות מיותרת. מומלץ לברר האם קיימת אפשרות החזרה במקרה שמתברר כי אחד מבני הבית אלרגי לחיה, או כאשר החיה מתגלה כאלימה וגורמת נזק (כמו הציפור שנרכשה במושב סתריה).
כמו-כן, מומלץ לבקש תעודות המעידות על הגיל האמיתי של בעל החיים, מינו, מצב בריאותו והאם עבר חיסונים. במקרה שערכתם את הבדיקות המתאימות, אך החנות התרשלה או העלימה לכם מידע, תוכלו להגיש תביעה, במסגרתה תתבעו את החזר הסכומים ששילמתם עבור בעל החיים וכן פיצוי על ההוצאות והנזקים שנגרמו לכם.
עו"ד אורנית אבני-גורטלר עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית .
יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.