המדריך הקצר לשטיפת אופניים. וכן, צריך לשטוף
רוכבים בכביש, משתוללים בשטח או מדוושים באיטיות בפארק? האופניים שלכם זקוקים לשטיפה מדי פעם, ניקוי רציני של כל החלקים והכנה לקראת תקופה נוספת של רכיבה. קבלו מספר טיפים חשובים
כמה מהשאלות היותר נפוצות שעולות מדי פעם בפורומים שונים לרוכבי האופניים, ולא משנה אם מדובר בכבישונים (רוכבי כביש) או שטיחונים (רוכבי שטח), עוסקות בשאלת ניקיון האופניים. "כל כמה זמן צריך לשטוף את האופניים", "האם בכלל כדאי לשטוף" ו"אם כן, כיצד מומלץ לשטוף". מבחינתי, התשובה ברורה: מדי סוף שבוע, ללא קשר למצבם וניקיונם.
עוד כתבות בנושא אופניים ב-ynet:
- רכיבה על אופניים בחורף - אפשר ואפילו כדאי
ומדוע השטיפה כל-כך חשובה? משום שמעבר לשמירה על הכלי, רחיצת האופניים מאפשרת לנו לגלות פגמים שבשימוש שוטף נעלמים מהעין. ניקוי השלדה במהלך השטיפה מאפשר להבחין בשריטות, מכות וסדקים (חלילה). רחיצת החישוק והחישורים (שפיצים) כרוכה בניגוב של כל אחד מהם, ופעולה זו מאפשרת לנו לחוש באצבעותינו את מצבם, ולבדוק האם יש חישורים עקומים או שבורים, וכך גם שטיפת השרשרת, שימונה וניגובה. תתפלאו, אבל גם העברת יד על הצמיגים יכולה לסייע באיתור תקלות עתידיות.
רוצים לדעת איך לשטוף? בבקשה:
- ראשית, הכינו לעצמכם דגריזר (מסיר שומנים) ייעודי, משמנת (עם שמן מתאים), מברשת קטנה, ספוג, סמרטוטים לניגוב, עיתונים ישנים וסבון עדין.
- כעת, מומלץ להתחיל את ניקוי האופניים עם דגריזר. שכן הוא יעיל יותר בשלב זה, וגם מכיוון שהוא מאד מלכלך. בכל מקרה, אם אתם עושים בו שימוש, מומלץ לפרק את הגלגל האחורי ולהברישו עם מברשת השיניים אחרי התזה. באותה הזדמנות נקו כך גם את גלגלי השיניים של מערך ההילוכים.
- בתרסיס הסרת השומנים מומלץ להשתמש גם על חוליות השרשרת, צירי הגלגלים, חיבורי הכבלים ומעבירי ההילוכים הקדמי והאחורי. לאחר מספר דקות אחדות בהן ריכך החומר המותז את הלכלוך, עברו על כל החלקים שריססתם שוב עם המברשת, כדי להסיר בעזרתה את הלכלוך הנותר.
- לשטיפה עצמה אל תשתמשו במים בלחץ גבוה או בקיטור. לחץ מים גבוה ו-או קיטור, עלולים לחדור לחיבורים בין הצינורות, לצירים, בין גומיות, אטמים וחיבורים, ופוגעים בגירוז החלקים הנעים. פגיעה שם תביא לשחיקה מואצת. השתמשו בדלי עם מים וסבון עדין (למשל סבון כלים).
- שטפו את שלדת האופניים והגלגלים בעזרת ספוג, עם מנות נדיבות של מים וסבון. שפשפו והסירו מהם את האבק, כתמי הבוץ והשמן. אם יש לאופניים שלכם בולמי זעזועים, השתדלו להימנע מהחדרת מים לאטמי הבוכנות. ובכל מקרה, הקפידו על המקומות בהם השתמשתם במסיר השומנים, ושטפו אותם היטב.
- לאחר שניקיתם את האופניים במים ובסבון, שטפו אותם במים נקיים ונגבו את השלדה וחישוקי הגלגלים בעזרת סמרטוט יבש. וכעת אתם מוכנים לטיפול הסופי הכולל כמובן גם שימון.
- צריך לזכור - מלבד הארכת חיי החלקים, השימוש בשמנים ייעודיים מעניק רכיבה שקטה יותר, ומייצר על השרשרת שכבת הגנה אטומה למים. אותה שכבה בולמת בוץ ומים, מונעת כך חלודה ושחיקה ומקטינה את החיכוך.
- כאשר האופניים יבשים, יש לשמן את השרשרת משני צידיה, תוך כדי סיבוב איטי של הדוושות והעברת הילוכים. לאחר השלמת השימון יש לעבור על כל החלקים ששומנו עם מטלית רכה, לוודא שהשימון יהיה דק ושלא יטפטף. כדאי בכל מקרה להניח עיתונים ישנים מתחת לאופניים בעת השימון.
- זכרו, כל מגע בין השמן למערכת הבלימה למשל (רפידות, דיסקים) אסור לחלוטין. ואנחנו לא צריכים להסביר מדוע. היה וזיהיתם כי בטעות יש שמן על הדיסקים או הרפידות, עשו שימוש בתרסיס מיוחד להסרת שמן מחלקים אלה. שמו, לא במפתיע, "תרסיס ניקוי בלמים לאופניים".
- כעת מוכנים האופניים לשלב הסופי - הברקה. מומלץ לעבור על השלדה (ורק השלדה) היבשה עם וקס איכותי, אשר ישמור שהצבע לא ידהה עם הזמן, וימנע באותה הזדמנות מלכלוך להדבק אליה. שימו לב - אסור בתכלית האיסור להגיע עם הווקס לגלגלים, ובוודאי שלא למעצורים. וכן, האופניים יראו כך טוב יותר. גם זה חשוב.
סייעו בהכנת הכתבה: אסף ורניק ואלעד כהן