מדינה תקועה: פקק ענק בכביש 1, אין רכבת לדרום
כביש 1 נחסם ברובו לתנועה אחרי שאוטובוס אגד עלה באש. גם הרכבות לירושלים ולדרום לא פועלות, כחלק מעבודות על המסילות - והחיילים והאזרחים נדחסים: "אי אפשר לזוז. זה בלתי נסבל. אם הייתי הולכת ברגל הייתי מגיעה כבר"
עומס רודף עומס בדרכים: נוסעים רבים שהיו בדרכם לירושלים מצאו עצמם הבוקר (יום א') תקועים בפקק ענק שנגרם בשל אוטובוס אגד שעלה באש בכביש 1, ליד מחלף נווה אילן. איש לא נפגע.
הכביש נחסם חלקית לתנועה לכיוון מזרח ושני צוותי כיבוי מתחנת בית שמש הוזעקו לכיבוי הדליקה. נהגים דיווחו ל-ynet על פקקים כבדים בעליות לבירה וציינו כי העומס מתחיל כבר מלטרון.
קשה בדרכים - הכותרות ב-ynet:
שוב אין רכבת לב"ש: "כבר לא מסתמכים עליה"
ת"א הפכה לוונציה: הצפה ופקקים בצפון העירנהגים באיילון הזילו דמעה: פקק בגלל בצל. צפו
הנתיב הימני של כביש 1 נסגר לחלוטין לתנועה והנתיב השמאלי נחסם לפרקים, לפני שהאוטובוס נגרר כעבור שעה ארוכה והכביש נפתח. משטרת התנועה הפנתה את התנועה לכביש 443 לכיוון ירושלים. לפי הערכות המשטרה, עומס התנועה התפרס על פני מספר קילומטרים.
אבישג דהן, שנסעה בנתיב הנגדי, סיפרה ל-ynet: "ראיתי את האוטובוס עולה באש והכבאים עבדו כדי לכבות את האש. לפי מה שראיתי היו הרבה אנשים מחוץ לאוטובוס, כנראה אלו נוסעים שירדו ממנו".
מחברת אגד נמסר כי האש פרצה באוטובוס בקו 417 שיצא מבית שמש לירושלים. "כל הנוסעים פונו ואין נפגעים", הבהיר הדובר, רון רטנר. לדבריו, טרם נקבע ממה נגרמה הדליקה. "לכשיסתיים תהליך הכיבוי נוכל לדעת מה הסיבה, אך ככל הנראה מדובר בתקלה טכנית. נבדוק עם מהנדסים ונסיק את המסקנות הנדרשות כדי שמקרה כזה לא יישנה בעתיד".
גם התנועה על הפסים מושבתת
הבוקר גם הרכבת לא תוכל לשמש חלופה לרכב הפרטי או לאוטובוס, שכן תנועת הרכבות לירושלים הופסקה למשך שבועיים לצורך עבודות פיתוח. מה שמטריד יותר אנשים היא העובדה שגם התחנות בבאר שבע ובדימונה סגורות, ואלפי חיילים, סטודנטים ועובדים נאלצים למצוא דרכי תנועה אחרות.
בתחנה המרכזית בבאר שבע הורגשו הבוקר דחיפות, אלימות, קללות וצפיפות בלתי נסבלת. "למה לא תגברו אוטובוסים?", שאלה נוסעת נואשת בשעת בוקר מוקדמת. "גועל נפש. אני צריכה להיות ב-8:00 בתל אביב אבל אין סיכוי. יש המון נוסעים בשעות כאלה, אי אפשר לזוז. זה בלתי נסבל".
"לפני כמה חודשים היו אוטובוסים לחיילים", אמר נוסע אחר, ואשה מדימונה סיפרה שיצאה ב-6:00: "אני צריכה להיות באיכילוב. יש לי תור לקופת חולים ב-9:00 ואני ממש מאחרת".
מנכ"ל חברת "מטרופולין", אילן קרני אמר בתגובה: "תיגברנו את הקווים ב"ש-ת"א בתחנה המרכזית בשתי הערים בחמישים אוטובוסים נוספים. מדובר באוטובוסים שהמדינה הקצתה. עיקר הבעיה היא דווקא בקליטת הנוסעים בדרך, שכן האוטובוסים יוצאים מהתחנות מלאים עד אפס מקום, וגם בקווים בדרך תיגברנו".
אשה מבוגרת רתחה על יחס החיילים. "תסתכלי מה הם עושים", אמרה. "אין כבוד לאנשים מבוגרים, זו ממש בושה גדולה. אומרים שזה ככה בגלל שאין רכבת היום. אני נוסעת באוטובוס פעם בשנה - מה אני יכולה לעשות נגד חיילים חזקים?".
עוד בערוץ החדשות:
קלינטון: חוששת מהידרדרות הדמוקרטיה בישראל
חיי כלא: מה מחכה למשה קצב בתא המאסר?
בתחנת רכבת מרכז בתל אביב ניכר עומס גדול על האוטובוסים דרומה, שהתמלאו בקצב מסחרר. תורים ארוכים השתרכו. "אני לא נדחף ולכן גם כנראה לא אגיע", אמר זיו דינור. "אני בדרך לבאר שבע ומשם לשדה התעופה בטיסה להודו. אני חושב שמצב הרכבות שם טוב יותר, זה בטוח".
נעמי לילו, גמלאית מקיבוץ אורים, המתינה על הספסל בתוך נהר החיילים בחאקי, בחוסר אונים: "לא יודעת איך אגיע. אולי אאלץ לקחת מונית שירות, כי זה לא ייאמן. אותו הסיפור יהיה גם בבאר שבע - להגיע משם לאורים. בשנת 2011 התחבורה הציבורית לאזרחים צריכה להיות אמינה יותר. זו אכזבה גדולה".
החייל אייל הוסיף: "לא הגיוני שהשבוע מתחיל בתורים ודחיפות. ירדתי מהרכבת מקריית מוצקין בשבע ורבע, ואם אצליח לעלות על אוטובוס לפני תשע וחצי אז אהיה מבסוט. אני גם לא ממש מאמין שזו ההפסקה האחרונה של התנועה, כפי שהם פרסמו".
"אני חושבת שאם משביתים, רכבת ישראל צריכה לארגן תחלופה הולמת", ציינה מירב כהן, "כי בימי ראשון, חמישי ושישי המדינה מתבססת על 50 אחוז רכבת ו-50 אחוז אוטובוסים. ברגע
שאחד חסר, נוצר בלגאן כמו פה. כלפי החיילים והאזרחים זה פשוט לא פייר".
החיילת שיראל טענה ש"אם אני אלך ברגל זה יהיה יותר מהר. אני מתבאסת על רכבת ישראל. לנסוע לבאר שבע ברכבת זה סיוט גם כשהן עובדות באופן רגיל, הן מפוצצות בימי ראשון ושישי ונתקעות על הפסים בדרך. אז עכשיו רכבת ישראל זה פשוט כבר לא אופציה בשבילי".
עד 16 בדצמבר יישארו סגורות גם תחנות קריית גת, להבים-רהט ובית שמש. בנוסף, תנועת הרכבות ללוד וממנה מצומצמת מהרגיל, וקיימים שינויים גם בתנועת הרכבות ממודיעין ואליה.