עוקף בטר-פלייס? טויוטה וב.מ.וו מפתחות סוללה
שתי היצרניות הודיעו על כוונתן לפתח במשותף סוללות למכוניות חשמליות, האמורות לפתור את הבעיה העיקרית שלהן - טווח מוגבל. "טכנולוגיית הסוללה שנפתח יחד תהיה הבסיס להחלפת השימוש בדלק שמקורו בנפט", הסביר סגן נשיא בטויוטה. נשמע מוכר?
לידיעת שי אגסי: טויוטה וב.מ.וו יפתחו במשותף סוללות למכוניות חשמליות. שתי יצרניות הענק חתמו על מזכר הבנות, בנוגע לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות "ידידותיות לסביבה". על-פי מזכר ההבנות, טויוטה וב.מ.וו ישתפו פעולה בפיתוח דור חדש של סוללות ליתיום-יון, שאמורות לאפשר בעתיד למכוניות חשמליות טווח נסיעה מוגדל. בשתי היצרניות לא מציינים מתי תוצג הטכנולוגיה החדשה, או מתי היא צפויה להגיע לדגמים סדרתיים.
"טכנולוגיית הסוללה שנפתח יחד עם ב.מ.וו תהיה הבסיס לצמצום ואף החלפת השימוש בדלק שמקורו בנפט", מסביר טאקשי אוצ'י-יאמאדה, סגן נשיא בכיר בטויוטה. "הדור הבא של סוללות ליתיום-יון יאפשר להניע מכוניות באמצעות אנרגיה נקייה, שמקורה בתאים סולאריים וטורבינות-רוח. עוד יתאפשר שילוב של הסוללות ברשתות חשמל 'חכמות'".
לדעת רבים בתעשיית הרכב, המכשול העיקרי העומד כיום בפני הצלחת מכוניות חשמליות, הוא טווח הנסיעה המוגבל שלהן, כ-160 ק"מ בתנאים אופטימאליים. בטר-פלייס, מיזם טעינת המכוניות החשמליות של שי אגסי והאחים עופר, מציע לפתור את הבעיה באמצעות החלפת סוללות שהתרוקנו בכאלה שנטענו בראש בתחנות ייעודיות. עד כה, רק רנו החלה לייצר מכונית שמתאימה לפתרון של בטר-פלייס: גרסה חשמלית של רנו פלואנס.
שלא כמו פיתוח הדור הבא של סוללות ליתיום-יון, שעשוי להימשך שנים רבות, שיתוף הפעולה בין שתי היצרניות יישא פירות כבר בטווח הקרוב עבור טויוטה: ב.מ.וו תספק לה מנועי טורבו-דיזל בנפח 1.6 ו-2.0 ליטר, שיופיעו כבר ב-2014 בדגמים המיועדים לשיווק בשוק האירופי.
שיתוף הפעולה בין טויוטה וב.מ.וו מגיע יותר משנה אחרי ששתי יריבותיהן הגדולות חתמו על הסכם דומה: ב-2010 הודיעו מרצדס וקונצרן רנו-ניסאן על כוונתן לשתף פעולה בפיתוח וייצור של מכוניות - גם חשמליות, אך גם בעלות הנעה "קונבנציונאלית". שיתופי הפעולה בתעשיית הרכב, שלאחרונה נראה כי נחתמים בתכיפות הולכת וגדלה, נועדו בעיקר לחסוך בעלויות העתק הכרוכות בפיתוח מכוניות וטכנולוגיות הנעה חדשות.
מנכ"ל ב.מ.וו, נורברט ריטהופר