שתף קטע נבחר
 

לידיעת הנהגים: כך תעקוב אחריכם המדינה

המדינה תחל בקרוב בבחינת מערכת שתאפשר מעקב רצוף אחר כל נסיעה שתעשו ברכב - מיקום מדוייק, זמן מצטבר, משך ומרחק הנסיעה. המטרה: שינוי בשיטת המיסוי על השימוש ברכב

"האח הגדול", גרסת משרד התחבורה. חברת חוצה ישראל פרסמה הבוקר (ב') מכרז ראשוני, לבחירת מערכות מעקב וניטור הרגלי נסיעה. כפי שחשף ynet בעבר, מערכות אלה ישמשו לניסוי רחב-היקף שמוביל משרד התחבורה, ובמסגרתו יבחנו דרכים להטלת מסים שיקבעו לפי השימוש בכלי הרכב, ובעיקר "מס נסועה" - מס שייקבע על-פי מקום ומועד הנסיעה.

 

יש להזכיר כי בשלב זה מדובר בניסוי שימשך כשנתיים, ובהתאם לתוצאותיו תקבע מדיניות המיסוי העתידית. המשמעות היא כי בניגוד לניסוי, שבו ישתתפו רק מתנדבים, אם תחליט המדינה לגבות בעתיד מס בהתאם לנסועה, תהפוך התקנת המערכת לחובה.

 

נסעתם יותר? שילמתם יותר למדינה (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
נסעתם יותר? שילמתם יותר למדינה(צילום: שאול גולן)

 

כיצד תעבוד מערכת הניטור

על-פי המכרז שפורסם היום, המערכות שיותקנו בכלי הרכב של משתתפי הניסוי ידרשו לצבור ולשקלל את המאפיינים של כל נסיעה, שישמשו לגביית התשלום החודשי מכל נהג:

 

  1. מקום: מיקום גיאוגרפי מדויק של כלי הרכב. למשל, נסיעה בצירי תנועה ראשיים במרכז הארץ, תהיה יקרה מנסיעה בכבישי פריפריה.
  2. זמן: שעת תחילת הנסיעה ושעת סיומה. למשל, נסיעה בזמן שיא העומס תהיה יקרה מנסיעה בזמן "שפל".
  3. מרחק: המרחק הכולל של כל נסיעה - שישמש לקביעת התשלום לפי נסועה ("קילומטרז'") נצברת.

 

עוד בנושא מס הנסיעה המתוכנן לכולנו:

 

המערכות שיותקנו בכלי הרכב ישדרו את הנתונים למרכז בקרה, אך כדי לשמור על פרטיות הנהגים, תידרש אפשרות לשדר מידע "משוקלל" בלבד. כך תשדר המערכת רק את גובה התשלום, ו"תוותר" על שידור נתוני מיקום, זמן או מרחק הנסיעה. מאפיין נוסף שנדרש מהמערכות הוא הצגת מידע בזמן-אמת על התשלום, לנהג עצמו. מידע זה אמור לעודד "נהיגה סביבתית וחברתית", אשר תצמצם את החמרת עומסי התנועה ותקטין את זיהום האוויר מכלי רכב.

 

נושא נוסף שזוכה להתייחסות נרחבת במכרז הוא "ניסיונות הונאה" מצד הנהגים. למשל באמצעות ניתוק מערכת הניטור, או שיבוש נתונים המועברים למרכז הבקרה. הטכנולוגיה שתיבחר נדרשת לאפשר למרכז הבקרה זיהוי מיידי של ניסיונות הונאה ולסכלם, למשל באמצעות אזהרה בזמן אמת לנהג.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

"תשלומים ותקבולים"

הניסוי אותו מובילה חברת חוצה ישראל נעשה בהתאם להחלטת ממשלה מיולי 2010, על-פיה הונחו משרדי האוצר והתחבורה להקים ועדה שתבחן שינויים במיסוי שמוטל כיום על כלי רכב. במקום מס קנייה, כך קבעה הממשלה, יש לבחון דרכים לגביית "תשלומים ותקבולים התלויים בהיקף השימוש בכלי הרכב ובמאפייניו". גביית מס בהתאם לנסיעה ("מס נסועה") מבוססת על ארבעה שלבים פשוטים יחסית ליישום:

 

  1. רישום: רישום של מאפייני הנסיעה - מרחק, זמן ומקום.
  2. שליחה: העברת הנתונים שנצברו למרכז בקרה.
  3. חישוב: שקלול כל מאפייני הנסיעה, וחישוב התשלום החודשי.
  4. גבייה: שליחת חשבונית חודשית לכל בעל רכב. 

 

מודל המיסוי המסתמן, כמעט זהה לזה שאמור להיות מיושם בשנים הקרובות בהולנד, שם כבר אימצה הממשלה מדיניות רשמית של "מיסוי נסועה" - גביית תשלום על-פי השימוש בפועל בכלי הרכב. מדיניות המיסוי החדשה תיושם בהולנד בין השנים 2012 ו-2018, והיא מבוססת על שימוש במערכות איתור לוויני (GPS), וגביית תשלום חודשי מהנהגים. כמו בניסוי המתוכנן בישראל, התשלום החודשי ייקבע בהתאם למאפייני הנסיעה - זמן, מיקום, ומשך הנסיעה. לקראת יישום מס הנסועה בהולנד, נקבעו שני סוגי תעריפים:

 

  • "תעריף בסיס": תשלום שייגבה מנהגים, וייקבע לפי סוג כלי הרכב וכמות פליטת הזיהום (פחמן דו-חמצני).
  • "תעריף שעות עומס": תשלום גבוה משמעותית מתעריף הבסיס, שנועד להקטין את הצפיפות בצירים ראשיים ומרכזי ערים.

 

בדומה לחשש שמעלים מארגני הניסוי בישראל, גם בהולנד מוטרדים מהאפשרות של "הונאה" מצד הנהגים. כדי למנוע מהמשתמשים מלשבש את פעולת מערכת ה-GPS, מתכננת הממשלה נקיטת צעדים חמורים - למשל הטלת קנס בגובה של עשרות אלפי יורו על מי שיורשע בשיבוש פעולת המערכת, ואף הטלת עונשי מאסר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים