חשש: העלאת ציון פטור באנגלית תפגע במיעוטים
בכירים באקדמיה חוששים כי העלאת תנאי הסף באנגלית תפגע בחרדים, ערבים ויוצאי אתיופיה: "מדובר בגזרה חמורה שעלולה להדיר מהאקדמיה קהילות של סטודנטים שאנו דווקא חפצים לקדם את מעמדם החברתי"
ההחלטה על העלאת ציון ה"פטור" באנגלית באוניברסיטאות מעוררת ביקורת רבה בקרב גורמים במוסדות להשכלה גבוהה, הסבורים כי זהו צעד קיצוני. הם טוענים כי לצד הצורך האמיתי בגיבוש קריטריונים אחידים בתחום - עלולה גם ההחלטה לחסום את דרכן של אוכלוסיות חלשות לאקדמיה. לדבריהם, שילוב תנאי הסף, ציון 85, והדרישה להשגת פטור תוך ארבעה סמסטרים בלבד מהווים חסם עבור חלק נכבד באוכלוסייה, שאנגלית אינה שפת האם שלו.
פסיכומטרי ואקדמיה - כותרות אחרונות ב-ynet:
נשיא מכללת נתניה, פרופ' צבי ארד, הביע חשש כי הרפורמה תסתום את הגולל על האפשרות של יוצאי אתיופיה, הערבים והחרדים - להתקבל לאקדמיה. "אני מסכים שצריך לשאוף לשפר את רמת האנגלית בהשכלה הגבוהה, אבל מדובר בגזרה חמורה שעלולה להדיר מהאקדמיה קהילות של סטודנטים שאנו דווקא חפצים לקדם את מעמדם החברתי".
ציון פסיכומטרי | רמה | שעות לימוד | מספר סטודנטים בכיתה |
מעל 134 | פטור | ||
120-133 | מתקדמים ב' | 4 ש"ל | 30 |
100-119 | מתקדמים א' | 4 | 30 |
85-99 | בסיסי | 6 | 30 |
70-84 | טרום בסיסי ב' | 6 | 20 |
50-69 | טרום בסיסי א' | 8 | 20 |
לטענתו, יש סטודנטים רבים שרמת האנגלית שלהם נמוכה מאוד, אך במהלך לימודיהם - המוסדות מלווים אותם באופן צמוד כדי להביאם לרמה הנדרשת. "תואר ראשון הוא היום כרטיס הכניסה לחברה וללא האפשרות להשלים את הלימודים הסטודנטים הללו יתקשו מאוד להשתלב במשק הישראלי".
פרופ' חיים גורן, סגן נשיא לעניינים אקדמיים במכללת תל-חי, הוסיף: "מצד אחד, מדובר במהלך מבורך שכן נושא האנגלית היה במשך שנים רבות מצוי בבלגן גדול, שנבע מכך שכל מוסד קבע לבדו ובעצמו את תנאי הקבלה ואת רמות הלימוד. עם זאת, לצערי נראה כי המל"ג הלך לקיצוניות שנייה, שעלולה להגביל את כניסתם לאקדמיה של אוכלוסיות חלשות, עולים חדשים, בני מיעוטים וחרדים שרמת האנגלית שלהם נמוכה".
הוא סיפר כי במכללת תל-חי מתקבלים בכל שנה עשרות סטודנטים שרמתם פחותה מתנאי הסף החדשים ולדבריו, קיים חשש שההגבלות החדשות יחסמו בפניהם את שער הכניסה למכללה.
מהתאחדות הסטודנטים הארצית נמסר כי הם תומכים בהאחדה של לימודי האנגלית, אך יחד עם זאת חשובה ההכרה בין המוסדות בקורסי האנגלית של אחד ומשנהו - הכרה אשר לא מתקיימת בהחלטת המועצה להשכלה גבוהה. "כמו כן, אסור להתעלם מסטודנטים המגיעים ממגזרים שבהם החשיפה לאנגלית מוגבלת, בדגש על השכבות החלשות, ושהצלחתם באקדמיה עלולה להיפגע מההחלטה החדשה", נמסר.
מהמל"ג נמסר בתגובה: "ועדה מקצועית בחנה את הנושא במשך חודשים רבים בהשתתפות נציגי כלל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, לרבות האוניברסיטאות והמכללות, וגיבשה קריטריונים אחידים ללימודי האנגלית לסטודנטים, ללא קשר למוסד האקדמי שהם לומדים בו".
גורם במערכת ההשכלה הגבוהה טען כי זו החלטה גרועה משום שהכוונה כי בני האוכלוסיות החלשות יצליחו להגיע לרמת ידע בסיסית באנגלית תוך סמסטר אחד במקרים רבים אינה ראלית: "טוב הייתה עושה המועצה להשכלה גבוהה, אם לצד חיזוק לימודי האנגלית והאחדה של הרמה בקרב כל מוסדות ההשכלה הגבוהה, היתה מאפשרת לסטודנטים, ובעיקר לסטודנטים החלשים שבהם לגמור את מטלות האנגלית בפרק זמן ארוך יותר ולאורך כל שנות התואר".