עם מעט עזרה מידידה. ללמוד למרות ראייה לקויה
מירי, הסובלת מראייה לקויה, חששה כשבאה בשערי המכללה האקדמית באשקלון. אבל דרך מרכז התמיכה הכירה את אפרת - והשתיים לא נפרדו גם אחרי שסיימו את לימודיהן. "הייתי צריכה להילחם לבד במקום זר. בזכותה, העיוורון לא היה מכשול"
מרכז התמיכה לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים במכללה האקדמית אשקלון מהווה מודל לתמיכה בסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים במכינה הקדם-אקדמית, הנדסאים ובאקדמיה. המרכז מסייע ללקויי הלמידה (דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה והפרעות קשב וריכוז) וכן לבעלי צרכים מיוחדים, הסובלים מבעיות חושיות כגון חירשות ועיוורון, נכויות פיסיות ונפשיות.
הסיוע לתלמידים נעשה באמצעות טכנולוגיות כגון תוכנת הקראה באנגלית “TEXT ALOUD” , תוכנת הגדלה – ZOOM TEXT וטמ"ס – טלוויזיה במעגל סגור. כמו כן, מקבלים הסטודנטים תמיכה לימודית מאת הסטודנטים המצטיינים במכללה, ושיעורי עזר מידי המרצים עצמם. הסטודנטים הזכאים משתתפים בסדנאות להתמודדות עם חרדת בחינות, סדנאות אימון אישי, אסטרטגיות למידה, הכרת הטכנולוגיות והכנה לקראת יציאה לשוק העבודה.
"מרכז התמיכה", כמימוש פועלה של עמותת "לשם", מציע סביבה אוהדת, תומכת ומנחה במסגרת קורסים וסדנאות לשיפור מיומנויות למידה, תמיכה רגשית, תמיכה פרטנית ע"י מומחים (עובדת סוציאלית ופסיכולוג שיקומי) ומרכז משאבים לטכנולוגיות מסייעות חדשניות.
מירי קריסי, מנהלת מרכז התמיכה במכללה האקדמית אשקלון: "המרכז החל לפעול לפני ארבע שנים, ובתקופה הזו גדלנו מכמות של חמישה סטודנטים בעלי צרכים מיוחדים ל-65 סטודנטים, הנדרשים לעמוד בכל המטלות וברמה האקדמית, אך זוכים לסיוע המאפשר ליצור לבודד את הלקות ולמנוע ממנה מלהוות פרמטר בהצלחה. על כך גאוותנו הגדולה".
אפרת טבריה, בוגרת המכללה האקדמית אשקלון בלימודי הוראה, ממשיכה לשמור על קשר עם מירי - לקוית ראייה אותה חנכה במהלך שנתיים וכעת הן מסרבות להיפרד והפכו לחברות טובות.
"הקשר שלנו החל לפני שלוש שנים, מיום תחילת לימודיה של מירי לתואר. בשיחת הטלפון הראשונה הבנו שיש קרבה בין העולמות, כיוון ששתינו דתיות. לפני הפגישה חששתי, כי לא ידעתי איך ניתן להסתדר עם אדם שבקושי רואה. איך אפשר ללמוד, להסתובב בחוץ, ולא ברור לי איך בכלל מתחילים ואיך אפשר להתקדם. נפגשנו בעיקר בבקרים. בכל שבוע ל-20 שעות לפחות. הייתי איתה יותר מאשר עם חברותיי. היינו יושבות, בודקות אילו עבודות עליה להגיש, מתעדכנות. הקראתי לה חומרים והיא הייתה מסכמת על ניירות או מחשב".
מירי מעידה אף היא כי היו לה חששות מלימודים אקדמיים. "את בכוחות עצמך, ואין מי שיסייע, וצריך להילחם לבד במקום זר", היא מסבירה את הקושי הראשוני. "פניתי לדיקאן וביקשתי סיוע. מירי קריסי, מנהלת מרכז התמיכה, קישרה ביני לבין אפרת. קבענו להיפגש. נפגשנו על ספסל נחמד, לא משהו רשמי. עשינו היכרות ראשונה, ומאז התחלנו להיפגש באופן רציף. זה החל בעניין לימודי והמשיך לעניין אישי.
"אפרת הורידה את החששות בשנה הראשונה. חששתי איך אצליח להשתלב ולהסתדר בשטח המכללה, מעבר לסיוע בלימודים. אבל הקשר עם אפרת הפך לחברות טובה וקרובה. היו לי חונכים בעבר בירושלים, אבל זה היה בסיס ענייני ולא עבר לפסים אישיים. הקשר החברי עם אפרת גם סייע להשתחרר ולא להיות שקועה אך ורק בלימודים.
"אפרת מצוינת בלימודים. קשה לי מאד לקרוא, וגם אם אני מצליחה, זה עם זכוכית מגדלת. היא מקריאה לי ונותנת לי טיפים איך לזכור חומרים. בזכותה הצלחתי לעבור את הקורס בסטטיסטיקה, שזה משהו שהתקשיתי בו. הקשר שנותר איתה סייע בכך שהעיוורון לא היה מכשול בהצלחתי בלימודים. היא סייעה לי בדברים בסיסיים לכאורה, כמו למצוא ספר בספרייה. היא נתנה לי הרגשה שאין הבדל בינינו. גם אם יש משהו שהוא קצת מבדיל, היא מזערה ולא עשתה עניין וזה גרם לי להרגיש בנוח".
אפרת מוסיפה כי "היום מירי ואני עדיין בקשר - הולכות לאירועים זו של זו, מדברות המון בטלפון, ומחכות לכל הזדמנות להיפגש. ברור שהיו גם קשיים, כמו בכל קשר אינטנסיבי (כמעט זוגי), אבל זה לא משתווה לקשר שנוצר. גיליתי בחורה מקסימה עם הרבה רצון ומוטיבציה, שלא מאשימה את הסביבה במצבה, שלא נתלית במוגבלות, עם לב טוב. עברתי איתה שתי לידות, היא התחתנה וילדה תוך כדי ההיכרות בינינו.
"היום אני לא נרתעת. זה גרם לי להבין שלא משנה איזו מוגבלות יש, מה שמשנה זה מי הוא האדם ומה יש בפנים. כשמירי התארסה והודיעה לי שהיא מתחתנת, לפני כשנתיים, הייתי מאד נרגשת. זה הוכיח שלא משנה איזו מגבלה, בן אדם מדהים ימצא את מה שמגיע לו".
"אפרת הכירה אותי כרווקה בשנה הראשונה ללימודים, בשנה השנייה נישאתי ולאחרונה ילדתי", ממשיכה מירי. "היא עברה ועוברת איתי את כל השלבים. למרות שאפרת סיימה לימודים, אנו ממשיכות בקשר, מבלות ויוצאות יחד".
ביום רביעי, 7.12.11, יתקיים כנס מיוחד הפתוח לקהל הרחב, ובו יוצגו הטכנולוגיות המופעלות במרכז התמיכה ודרך התנהלותו. במסגרת הכנס יספרו אפרת ומירי את סיפורן, ואילו השחקן והמנחה אברי גלעד יספר על הצלחה למרות קשיי קשב וריכוז אותם הוא חווה באופן אישי. לתיאום הגעה מראש יש להתקשר: 08-6789211, או במייל: mirik@ash-college.ac.il, yafitm@ash-college.ac.il