מי צריך רכבת קלה? בחיפה יש מטרונית
בחיפה הוצגה היום המטרונית, אוטובוס ארוך שיסיע 40 נוסעים בישיבה ו-100 בעמידה על נתיב תחבורה ציבורית ייעודי. תחילת פעילות מתוכננת לשנה מהיום, אך בינתיים הצטרפנו לנסיעת בכורה מחניקה ומיוזעת
רק בעוד כשנה תחל לפעול, וכבר היום הוצגה המטרונית לקהל. האוטובוס הארוך במדינה הוצג היום בחיפה, תחת השם מטרונית. כלי התחבורה הציבורית רב התפוסה אמור להתחיל בפעילות תוך כשנה, ולשמש את תושבי חיפה והקריות. המטרונית הושקה היום במעמד שר התחבורה, ראשי הערים מהסביבה ובכירים נוספים, ויצאה לנסיעת בכורה זהירה על המסלול השנוי במחלוקת שמיועד לה, המשמש בינתיים אוטובוסים. ואיך עברה נסיעת הבכורה? צפו בוידאו:
עוד נושא חם במדור הרכב של ynet:
- המדינה לוחצת: הנהג אשם, אלא אם הוכח אחרת
המטרונית אשר תחל לפעול באופן סדיר בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2012, תציע שתי גרסאות - בעלת מנוע דיזל רגיל או היברידי, עם מנוע דיזל ומנוע חשמל משולב. לדברי חברת דן צפון, המפעילה את פרויקט המטרונית, הוזמנו עד עתה 90 יחידות, שש מהן היברידיות לצרכי ניסוי. יש לציין כי במהלך נסיעת הבכורה היום, התגלו ספר תקלות מביכות. אורכו יוצא הדופן של האוטובוס גרם לבעיות תמרון בעת היציאה לדרך, ומאוחר יותר הסתבר כי המזגן המותקן ברכב, אינו מצליח לשמר טמפרטורה נעימה גם ביום קריר, וקשה להאמין כי יהיה מסוגל לעשות כך ביום קיץ לוהט.
דובר חברת יפה נוף, המתכננת והמקימה של מסלולי המטרונית, אמר ל-ynet כי בעיות התמרון בהן נתקל נהג המטרונית היום, אינן צפויות בשלב הפעילות הסדירה, שכן מסלול הנסיעה יהיה שונה. עוד אמר כי המזגן לא קירר בחלק הקדמי של הרכב, שכן שם הצטופפו מרבית הנוסעים.
אורכה של המטרונית כ-19 מטרים, ויש בה מקום ל-40 נוסעים בלבד בישיבה, ועוד 100 בעמידה. לדברי יזמי הפרויקט, ארבע דלתות (שלוש בהיברידית) כפולות ברוחב של 120 ס"מ, יהפכו את הגישה אליה וממנה לנוחה יותר, גם בשעות עומס. עוד אמרו כי תחנות האוטובוס רב התפוסה נבנות כך שיאפשרו כניסה נוחה גם לבעלי מוגבלויות.
בימים אלה מושלמת סלילת 45 ק"מ של מסלולים ייעודים, בהם תפעל המטרונית בשלושה קווים שונים - מצפון הקריות ועד לדרום חיפה, וכן בנתיב רוחבי מקריית אתא. המסלול הארוך ביותר יהה מאזור צפון קריית ביאליק, ועד תחנת האוטובוסים חיפה חוף כרמל. אורכו 18 ק"מ, והמטרונית תעבור בו תוך 50 דקות ובתדירות של אחת לשלוש דקות. עד היום נסללו 37 ק"מ מהמסלול כולו.
בהשקת הרכב אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי מדובר במהפכה תחבורתית. "אני מקווה כי הפעלת המטרונית במטרופולין חיפה תצליח ,ומכאן תימשך ההצלחה גם לכל שאר חלקי הארץ". ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הודה כי סלילת המסלולים המיוחדים למטרונית, פוגעת בשגרת חייהם של התושבים באזור", אך אמר עוד כי "המטרונית החדשה היא רק סנונית אחת לקראת הגעתן של עוד 90, שיהפכו לאמצעי התנועה הפופולארי ביותר לתנועה במטרופולין חיפה".
מטרונית הדיזל:
- אורך כללי: 18.75 מטר
- רוחב: 2.55 מטר
- גובה: 2.98 מטר
- משקל מרבי מותר: 28 טון
- הספק דיזל: 360 כ"ס
- קיבולת מרבית: 140 נוסעים
- מקומות ישיבה: 40
מטרונית היברידית:
- אורך כללי: 18.5 מטר
- רוחב: 2.55 מטר
- גובה: 3.20 מטר
- משקל מרבי מותר: 27 טון
- הספק דיזל: 340 כ"ס
- הספק מרבי כולל: 400 כ"ס
- קיבולת מרבית: 154 נוסעים
- מקומות ישיבה: 40