שתף קטע נבחר

שאמה נגד חבילות הסלולר: "אמנות הטשטוש"

ועדת הכלכלה דנה בבקשת היו"ר, ח"כ שאמה, להטיל מגבלות על תמחור מכשירים ועל תשלום עבור חריגות מחבילות שירותים. שאמה: "החבילות מתחזות כמשתלמות, אבל מטעות לקוחות". בחברות הסלולר השיבו: שיטות השיווק הללו נהוגות בכל בעולם. גם במשרד התקשורת הסתייגו: יהיה קשה לפקח

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), מרחיב את הצעת החוק שלו לביטול מוחלט של קנסות היציאה בסלולר. הוא מבקש להטיל הגבלות נוספות על חברות הסלולר בתמחור המכשירים, בתשלומים על חבילות שירותים שלא נוצלו במלואן ועל ניצול חורג של החבילות. ההרחבה עלתה היום (ד') לדיון במסגרת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק ביטול הקנסות.

 

 

ח"כ שאמה אמר, כי ההרחבה נועדה בין השאר לחסל את התופעה שהחברות מציעות ללקוחות מכשירי דור שלישי בחינם, אבל אם הלקוח מבקש להתנתק מהן הוא נדרש לשלם עבור המכשיר מחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שלו. לדבריו, ההרחבה נדרשת כדי להתמודד עם בעיות חמורות יותר מתמחור המכשירים כפי שהעלה בבדיקת התנהלות החברות שערך לאחרונה.

 

"בתוכנית החבילות שמציעות החברות זיהינו כשל הגובל באמנות הטשטוש", אמר שאמה. "הלקוחות צריכים מחשב-על כדי לדעת באיזה חבילה לבחור. החברות מחייבות את הלקוח בתעריף גבוה פי 3 ו-4 אם הוא חרג מחבילת השימוש בזמן אוויר, במסרונים או בגלישה באינטרנט, מצד שני הוא נדרש לעתים לשלם על מלוא החבילה גם אם לא ניצל אותה בשלמותה".

 

לפיכך מבקש שאמה להגביל בחוק את תעריפי החריגות, ולחייב את החברות לזכות את הלקוחות על ניצול החבילות בחסר, כך שאם הלקוח חרג מהחבילה עד 20% ממנה או צרך עד פחות מ-20% הוא ישלם או יקבל חזרה רק את הסכום היחסי של מחיר החבילה.

 

פלאפון: לא בטוח ששכרנו לא ייצא בהפסדנו

מנהלת אגף הרגולציה של פלאפון, יוליה מרוז, הגיבה על הצעת יו"ר הוועדה, ואמרה שהוא מבקש להתמודד עם שיטות שיווק שנהוגות בכל שוקי הסלולר בעולם. "אם רוצים לנסות לשנות את ההתנהלות הזאת ברמה של שינוי סדרי עולם, לא בטוח ששכרנו לא יצא בהפסדנו. כי בינתיים התחילה תנועת לקוחות בעקבות הפחתת הקנסות והם כבר יודעים איך לשלם פחות ולקבל יותר".

 

גם סמנכ"ל הרגולציה של מירס, עו"ד אבי רימון, שהתייחס לתעריפי החריגה, אמר כי הם פועל יוצא של התחרות בשוק, "שהולכת ומתגברת ועדיף לתת לה לדבר בעד עצמה". הוא ציין כי בתחום החבילות השוק הולך לכיוון של "הכול כלול", שבהן הצרכן מקבל סוג של ביטוח וידוע לו מראש כמה ישלם.

 

מנהל תחום ממשל בסלקום, דורי ציקו, אמר כי שיטת החבילות קיימות בכל חברות התקשורת. לדבריו, בכבלים ובלוויין מוכרים חבילה של 300 ערוצים ולא גובים שם פחות ממי שרואה רק 5 ערוצים.

 

משרד התקשורת: חברות הסלולר יעקפו את הפיקוח

יועץ מנכ"ל משרד התקשורת, נתי ביאליסטוק, הסתייג מכל רעיון של פיקוח על מחירי החבילות. לדבריו, "הפיקוח יהיה קשה לאכיפה על ידי המשרד וקל לעקיפה על ידי חברות הסלולר", ולכן מוטב לחשוב על פתרונות טובים יותר.

 

היועצת המשפטית של המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד יעל כהן-שוואט, אמרה לגבי החבילות: "אנחנו מניחים שהלקוח יודע מה היקף הצריכה שלו, אבל כשנציג השירות מציע לו חבילה הלקוח לא מכיר אותה והוא לא יכול לבחון את ההצעה בפועל. לכן חוסר ההתאמה בין החבילה לצריכה גורם לצרכן להפסדים".

 

ח"כ שאמה אמר בסיכום כי מדובר בדיון ראשוני על הרחבת חוק ביטול קנסות היציאה ורק בסיומו, בישיבה הבאה, הוא יעמיד אותה להצבעה יחד עם הצעת הביטול. הוא הוסיף: "החבילות שמציעות החברות מתחזות כמשתלמות, אבל הן מטעות ומונעות מהלקוחות לכלכל את צעדיהם בתבונה. הלקוח לא יכול לעשות מראש את החשבון מה תהיה העלות האפקטיבית של החבילה".

 

הוא חשף כאן טפח מניסיונו האישי כשקיבל מחברת הסלולר חשבון על סך 6,000 שקל בגין חריגה מחבילת גלישה באינטרנט. "בחיים לא הייתי מעז לגלוש בסכום הזה לו הייתי מודע לו מראש", אמר שאמה-הכהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ח"כ כרמל שאמה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים