נהגי ליסינג: הממשלה תעודד אתכם לזהם פחות
המשרד להגנת הסביבה יציג היום (א') תכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר - כולל מתחבורה. צעדים ליישום מיידי: החזרת תכנית הגריטה תוך שינויים לטובת האזרח ועידוד רכישת אוטובוסים נקיים. בעתיד הרחוק יותר: עידוד רכישת רכבי ליסינג "נקיים", וביטול ההכרה בהוצאות רכב
היום (א') העביר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, למשרדי הממשלה את התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר, הכוללת מספר צעדים להפחתת זיהום שמקורו בתחבורה. בטווח הזמן המיידי, מתוכננת הרחבה של תוכנית ממשלתית לגריטת כלי רכב ישנים - הורדתם מהכביש ומסירתם למגרשים ייעודיים, בתמורה ל-3,000 שקל. בנוסף, יוגדל סכום הכסף שמקציבה הממשלה לחברות תחבורה ציבורית, לטובת רכישת אוטובוסים עירוניים פחות מזהמים.
עוד כתבות בערוץ הרכב של ynet:
- קטנועים מזדקנים ממש רע. אלא אם הם איטלקים
התוכנית אותה גיבש המשרד להגנת הסביבה כוללת גם צעדים שאינם מיועדים לביצוע מיידי, אלא רק לבחינה והיערכות לקראת יישום אפשרי בעתיד. יש להזכיר כי מדובר בצעדים שהועלו בעבר, אך את רובם לא יישמו ממשלות ישראל עד כה:
- ביטול ההכרה בהוצאות רכב לעובדים, והחלפתה במרכיב שכר שאינו תלוי בבעלות על כלי רכב פרטי
- עידוד בעלי רכבי ליסינג לחכור כלי רכב מופחתי זיהום - למשל, באמצעות הפחתת גובה "שווי השימוש" (המס החודשי)
- עידוד מעסיקים לצמצם את היקף הנסועה של עובדיהם, באמצעות מתן תמיכה כספית מהממשלה - למשל על-ידי הסעות מאורגנות שיזכו בסבסוד
- מתן הנחות בכבישי אגרה - קיימים ומתוכננים - לתחבורה ציבורית וכלי רכב שמסיעים שלושה או יותר נוסעים
התוכנית שתופץ היום (א') למשרדי הממשלה הרלוונטיים, ובעוד שבוע תובא כנראה לאישור הממשלה, מבוססת על עבודת ועדת מומחים ציבורית. יש לציין כי יישום כל הסעיפים בתחום התחבורה דורש שיתוף פעולה נרחב בין משרדי ממשלה שונים, ובעיקר משרדי הגנת הסביבה, התחבורה והאוצר.
אוטובוסים על גז טבעי
תוכנית הגריטה הממשלתית החלה ב-2010, והופסקה בספטמבר האחרון בגלל היעדר תקציב. על-פי התוכנית שגיבש המשרד להגנת הסביבה, תחודש התוכנית ב-2012 ותורחב כך שתכלול כלי רכב פרטיים שגילם 18 שנה ויותר - לעומת 20 שנה עד כה. עוד מתוכננת הגדלת סכום הכסף שמקבל מי שימסור את רכבו לגריטה, מ-3,000 שקל ל-3,500. לראשונה תתאפשר גם גריטת כלי רכב מסחריים המצוידים במנועי דיזל, וגילם 15 שנה ויותר. בסך הכל תשקיע המדינה בתוכנית כ-90 מיליון שקל בשנה בארבע השנים הקרובות, בין 2012 ו-2015.
עוד צעד שמוכן ליישום הוא הגדלת התקציב שמעבירה המדינה לחברות תחבורה ציבורית, לרכישת אוטובוסים עירוניים שפולטים כמות מופחתת של מזהמים. על-פי התוכנית, ב-2012 יגיע חלקם של אוטובוסים אלה מסך הרכישות ל-5% לפחות, וב-2013 יגדל חלקם ל-30% לפחות. יש לציין כי זיהום האוויר מתחבורה ציבורית חמור בעיקר במרכזי הערים, ולכן הוחלט להקדים את רכישתם של אוטובוסים עירוניים בלבד.
צעד נוסף הנוגע לתחבורה ציבורית הוא הפעלת ניסוי ("פיילוט") לבחינת השימוש באוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס - כמו זה שצפוי להגיע בשנים הקרובות ממאגרי הגז שהתגלו מול חופי ישראל. התוכנית קוראת לעריכת ניסוי של שלושה אוטובוסים עירוניים ב-2012, כאשר על-בסיס תוצאות הניסוי תיבחן הרחבת השימוש באוטובוסים אלה. יש לציין כי כבר ב-2008 המליצו חוקרים בטכניון למשרד להגנת הסביבה על עריכת ניסוי דומה, אך עד כה לא קודם הנושא.
עוד כוללת התוכנית צעדים שנועדו לעודד נהגי מוניות לרכוש כלי רכב היברידיים, המשלבים בין מנוע חשמלי ומנוע בנזין או דיזל. צעדים אלה כוללים הטבת-מס וחישוב "מקל" של ערך הפחת של הרכב ("איבוד ערך"), ויישומם נקבע ל-1 ביולי 2012.
צמצום הנסיעות של רכבי ליסינג
שלל הצעדים הנוספים הכלולים בתוכנית אינם מתוכננים ליישום בקרוב, כאשר הסעיפים הנחשבים בעייתיים מבחינה ציבורית - למשל אלו הנוגעים לבעלי רכב צמוד - כלל אינם מחייבים את משרדי הממשלה, ונועדו בעיקר לבחינה. על-פי התוכנית, יונחה משרד האוצר "לבחון ולהציע" עד 2013 שיטה שתחליף את ההכרה בהוצאות רכב לעובדים, בשיטת תגמול שוות-ערך שלא תהיה תלויה בבעלות על כלי רכב.
ביטול ההכרה בהוצאות רכב והחלפתה במרכיב שכר אחר, הוא צעד שנשקל במשרדי הממשלה כבר תקופה ארוכה, וזכה לתמיכת בנק ישראל. מטרתו היא ביטול התמריץ שהמדינה נותנת לעובדים - בעיקר במגזר הציבורי - לרכוש כלי רכב פרטי, אך ורק כדי לקבל את החזר ההוצאות. התוצאה של שיטה זו היא שימוש עודף ומיותר בכלי רכב פרטיים. רק לאחרונה המליץ ארגון ה-OECD על ביטול ההכרה בהוצאות הרכב, והחלפתה במרכיב שכר אחר.
עם זאת, ראוי לזכור כי ביטול ההכרה בהוצאות רכב כרוך בשתי בעיות עיקריות: התנגדות חריפה של הארגונים המייצגים את העובדים, ועלות תקציבית משמעותית. עד כה, בעיות אלה מנעו מבכירים במשרדי האוצר והתחבורה מלקדם את הצעד השנוי במחלוקת, וסביר להניח כי גם בעתיד יתקשו משרדי הממשלה השונים ביישומו.
עוד צעד שצפוי לעורר מחלוקת, נוגע לעובדים בעלי רכב ליסינג: משרד האוצר יונחה "לבחון ולהמליץ" על דרכים לעידוד חכירה של כלי רכב מופחתי-זיהום, וכן לצמצום הנסועה בכלי רכב אלה. עידוד הרכישה אינו בעייתי ליישום, ויכול להיעשות באמצעות הפחתת המס החודשי שמשלמים עובדים ("שווי שימוש"), כפי שכבר נעשה בכל הנוגע לכלי רכב היברידיים.
אלא ש"צמצום הנסועה" אינו צפוי להיות פשוט, ובשלב זה גם לא ברור כיצד ייעשה. אמנם יש חברות שכבר נוקטות צעדים לצמצום השימוש העודף שעושים עובדים ברכבי הליסינג - למשל באמצעות הטלת מכסת קילומטרים חודשית, או הגבלת התשלום עבור דלק - אך מדובר עדיין בתופעה מצומצמת. בעניין זה כדאי לזכור כי על-פי סקר שערך לאחרונה פורום מנהלי כספים, כ-80% מהחברות לא מגבילות את השימוש ברכב, והנסועה השנתית של בעלי רכב צמוד כפולה מהממוצע: 32,500 ק"מ לעומת 16,700 ק"מ.
נתיבי אגרה וכלי רכב חשמליים
התוכנית של המשרד להגנת הסביבה מבוססת על כמה הנחות-יסוד בתחום התחבורה. החשובה שבהן היא המשך יישום מדיניות הממשלה לעידוד תחבורה ציבורית, באמצעות פיתוח מערכות להסעת המונים, הרחבת רשת נתיבי האוטובוסים (נת"צים) וסלילת נתיבי אגרה בכניסה לערים הגדולות, בדומה לנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב.
שתי הנחות-יסוד מעניינות נוספות, נוגעות לשיטות הנעה חלופית של כלי רכב. להערכת המשרד להגנת הסביבה, כלי רכב חשמליים לא יזכו להצלחה משמעותית בשנים הקרובות. ב-2015, כך מעריכים שם, שיעור כלי הרכב החשמליים מסך כלי הרכב בישראל יהיה "זניח". ב-2020 יתכן כי שיעור כלי הרכב החשמליים יעלה ל-10%, אך במשרד מדגישים כי "שיעור זה נראה כהערכת-יתר".
במשרד סבורים כי גם כלי רכב היברידיים לא יחליפו את אלו המונעים בבנזין או דיזל. ב-2015 יגיע חלקם מסך כלי הרכב ל-1.8%, וב-2020 יוכפל חלקם ויגיע ל-3.5% בלבד. חשוב לציין כי בשני המקרים, ההערכות מתייחסות לסך כלי הרכב בישראל, שנאמד כיום ב-2.5 מיליון. לכן, גם אם חלקם מסך כלי הרכב יישאר נמוך יחסית, יתכן כי חלקם של כלי רכב חשמליים והיברידיים בשוק הרכב החדש יהיה משמעותי יותר.