אש על הפנים: "הסנה הבוער" נחשף בהר כרכום
התיאוריה שהר כרכום שבנגב הוא הר סיני המקראי אינה חדשה, אך האירוע שחל בחודש דצמבר ובו נראה אור כאש היוצאת מהסלע ומכונה "הסנה הבוער", מעלה תהיות האם זהו אכן המקום?! זיו ריינשטיין יצא לחזות באירוע ושופך אור על התופעה
התיאוריה על כך שהר סיני נמצא בשטח ישראל, בהר כרכום שבדרום הנגב, אינה חדשה. אולם תגלית "הסנה הבוער" שמתרחשת בימים אלו בהר, מעלה את הנושא שוב לסדר היום: האם אכן נמצא מקומו של ההר הקדוש?!
במשך שנים התרגלנו לחשוב שהר סיני נמצא במצרים, שאבותינו יצאו משם לאחר אותו מעמד אלוהי שבו ניתנה למשה התורה, ששם, בעצם, הפכנו לראשונה לעם אחד ומאוחד. החל מג'בל מוסא (הר משה) בדרום חצי האי סיני (היכן ששוכן כיום מנזר סנטה קתרינה), דרך ג'בל הילאל (שנמצא 40 ק"מ ממערב לקדש ברנע) ועד לסרביט אל-ח'אדם (שליד מפרץ סואץ) - התיאוריות לגבי מיקומו של "הר האלהים", כפי שהוא מכונה במלכים א' פרק י"ט/8, שונות ומגוונות.
התיאוריה שלפיה הר כרכום, שבשטח המועצה האזורית רמת הנגב, הוא הר סיני אינה חדשה והועלתה כאפשרית כבר ב-1983 על ידי פרופ' עמנואל ענתי - ארכאולוג ישראלי-איטלקי, שחקר במשך עשרות שנים ציורי סלע באזור בעלי מוטיב מונותאיסטי והסתמך במחקרו, בין שאר הממצאים, גם על 12 מצבות (כמספר השבטים) שנתגלו למרגלות ההר, מקדש אבנים ועל דרך בת 11 ימי הליכה שתואמת, לדידו של ענתי, את המרחק בין הר כרכום לקדש ברנע (כפי שמצויין בספר דברים א'/2).
אולם מתחילת חודש דצמבר מתקיימת תופעה שקשה להסביר אותה במילים, ופשוט צריך לראות אותה בשביל להבין מהי, וגם אז לא בטוח שהדברים יתבהרו: החל מהשעה 12 בצהריים יוצאת הילה של אור שנראה כמו אש, משוליו של נֶקֶב או פרצה בסלע ומאירה את שוליו בצבעים של צהוב וכתום. התופעה המוארת נמשכת כשעה תמימה, אולם נמצאת בשיאה מספר דקות בודדות ואז נחלשת.
לא ברור מה בדיוק גורם לאור להיראות כמו אש זוהרת במשקופיו של אותו נקב בסלע, אולם שוליו מאירים ובוהקים רק בימים אלו של חודש דצמבר, כששִׂיא הזוהר מתקיים תמיד ב-21 בדצמבר - היום הקצר ביותר בשנה.
"אש על הקיר"
את התופעה הלא-מוסברת גילה לתדהמתו לפני 7 שנים יגאל גרנות, אקולוג ומורה דרך ממדרשת שדה בוקר, עת טיפס על ההר באחד מסיוריו הרבים באזור ולפתע נגלה לעיניו מחזה מרהיב שטרם ראה בחייו.
- מבשר את החורף: לטייל בעקבות אירוס הסרגל
- "הטיול בטבע הפך לבריחה": המלצות לפינות חמד בצל המלחמה
- עששיות וציפורים: טיולים ופעילויות חינם בחנוכה של החברה להגנת הטבע
- "סוף-סוף כתבה שלא קשורה למלחמה": יצאנו לבדוק את השיפוץ בעין ג'ונס
- "לקח לי הרבה זמן לצאת מהבית": בלוגרית הטיולים חוזרת לשטח, ויש לה גם המלצה לימים אלה
יגאל סיפר על התופעה המיוחדת לחברו מהמדרשה, ד"ר חיים ברגר, זואולוג, אקולוג ומורה דרך בעצמו, שכבר הכיר את ההר והתיאוריות של ענתי, אך כשנחשף גם הוא ל"אש על הקיר", כפי שהוא מכנה אותה, החל לגבש תיאוריה שייתכן ומראה הזוהר היוצא מן הסלע הוא-הוא אותו אירוע שכולנו מכירים כ"סנה הבוער".
"החיים במדבר גורמים לך להתבונן ולפתח תובנות", אומר חיים כשאנחנו בג'יפ שלו בנחל ציחור, בדרך לראות את האור. "בפעם הראשונה שראיתי זאת לפני שבע שנים", הוא מספר בהתלהבות, "זה היה נראה כמו אש לא-טבעית ועל המקום התחבר לי הסיפור עם הסנה הבוער, ביחד עם שאר הממצאים בשטח". חיים עדיין לא חשף את התופעה או כתב על כך מאמר מחקרי ראוי, אבל ייתכן שבעתיד הוא בהחלט יעשה זאת במסגרת מחקרו בנושא הפגאניות והמדבר.
המנורה ולוחות הברית
התמונות של התופעה שראיתי כמה ימים לפני שהגעתי לנגב, אכן עניינו אך לא היו מוחשיות דיין. אולם הציפייה שעוררו בי דבריו של חיים לגבי "האש על הקיר" התגברה ככל שגמאנו עוד ועוד קילומטרים בשטח שמשמש כשטח אימונים של צה"ל, ולכן הכניסה אליו אפשרית רק בסופי שבוע ובחגים.
לאחר שעתיים של נסיעה בנחל ציחור המתחבר לנחל פארן, בין צבאים שמקפצים על גבעות הקירטון והצור ובין עדר פראים שחצה אותנו ועצר להתבונן בפולשים הלא-מוכרים, החננו את הג'יפ למרגלות הר כרכום. כעת נותרה לנו חצי שעת טיפוס אל המקום ממנו נשקיף על "האש על הקיר".
בדרך חיים לקח אותי לראות כמה מציורי הסלע בני אלפי השנים, ביניהם המנורה, שלטענתו היא בעצם מפה טופוגרפית המכוונת לכיוון התופעה. כשאנחנו לצד המנורה, מוציא חיים תנ"ך וקורא מספר שמות פרק כה/31:
וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת, זָהָב טָהוֹר; מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה, יְרֵכָהּ וְקָנָהּ, גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ, מִמֶּנָּה יִהְיוּ. הוא מסביר שההוראה ליצירת מנורה ניתנה למשה בהר סיני - דבר שקושר, לדעתו, את ציור המנורה למקום.
עוד כמה דקות הליכה ומתגלה מקדש אבנים מעוגל שפונה מזרח (אל אל השמש) ובמרכזו אבן שעליה מצויירים עיגולים ללא משמעות ברורה. "זהו מקדש העין", שתכליתו אליבא דה חיים, לפנות אל "הסנה הבוער" ולצור מעין קו ישר ורציף ביניהם.
השערות מול הוכחות
בהמשך מתגלים ציורי סלע נוספים, שעיקרם חיות על ארבע שנראות כמו יעלים, ציד של חיות וציור נוסף של "לוחות הברית", כפי שזיהה פרופ' ענתי. הציור הסלעי, שגודלו כחמישה ס"מ על שבעה ס"מ, אכן מזכיר את צורתן של לוחות הברית ומורכב מעשר קוביות שייתכן ומסמלות את עשר החוקים או המצוות שמצופה למצוא עליהן.
בסך הכל נמצאו באזור הר כרכום כ-44 אלף ציורי סלע שונים שמתוארכים לתקופות פרה-היסטוריות (30 אלף לפנה"ס), אולם גם לתקופה הכלקוליתית (4500 עד 3300 לפנה"ס) ולתקופת הברונזה (1,200-3,300 לפנה"ס). עם זאת, רבים מהחוקרים והארכאולוגים מתנגדים להשערתו של ענתי בדבר היותו של הר כרכום הר קדוש, ולמעשה הר סיני. לטענתם לא קיימת הלימה בין התיארוך של ציורי הסלע מתקופת הברונזה לבין מועד יציאת מצרים, שרבים מסכימים שהתרחשה במאה ה-13 לפנה"ס, ויש שגם יוסיפו "אם בכלל התרחשה".
אין ספק שאם מחברים את כל הממצאים, שלכאורה נכונים, ביניהם: ציורי סלע בני אלפי שנים של מנורה, לוחות הברית, נחש ומטה; מקדש שפונה מזרחה; מרחק של 11 ימי הליכה מחורב (שמו הנרדף של הר סיני) לקדש ברנע וכמובן אירוע "הסנה הבוער" - התהיות בדבר אמיתוּת הסברה שהר כרכום הוא הר סיני מתחזקות. עם זאת, הוכחות מוצקות יותר עדיין אין בנמצא.
אז, האם הר כרכום הוא אכן הר סיני? אתם תשפטו בעצמכם. ובשביל לעשות זאת כדי שתצפו בתופעה "הסנה הבוער" במו עיניכם. מקסימום תלכו יום אחד בנופי המדבר - יש אנשים שעשו זאת במשך 40 שנה. או לא.
- תודה לרון פלד על צילום הכתבה.
- חיים ברגר יוציא במהלך חודש דצמבר מספר סיורים להר כרכום