כץ: רכבת קלה בגוש דן? רק הממשלה יכולה
שר התחבורה ישראל כץ אמר זאת בוועידת ישראל לעסקים הנערכת היום (א'). עוד אמר כי רשויות מקומיות אינן מסוגלות להקים פרויקט בסדר גודל דומה. רון חולדאי: הקמנו פרויקט בסדר גודל דומה תוך שלוש שנים. זו הממשלה שלא נותנת סמכות, ולא מבצעת בעצמה
"גוש דן הוא אחד המקומות המפגרים בעולם מבחינת תחבורה". כך אמר היום (א') שר התחבורה, ישראל כץ, בוועידת ישראל לעסקים. לדברי כץ: "גוש דן מפגר לא רק בין המדינות המפותחות, אלא גם בין המתפתחות. אולי בדרום סודן שיש בה רק כביש אחד, המצב יותר גרוע". כץ הוסיף והבהיר כי האשמות במצב שנוצר הן ממשלות ישראל לדורותיהן, ולא העיריות המקומיות להן אין כלל יכולת להקים פרויקטים בסדר גודל שכזה.
בהמשך דבריו הבהיר השר כי הוא האחראי לשינויים במערך התחבורה במרכז, הן הציבורי והן הפרטי - "הייתי נחוש מהרגע הראשון שלי בתפקיד להביא את הרכבת הקלה משלב הדיבורים לשלב המעשים. כץ גם הפנה אצבע מאשימה בנושא הרכבת הקלה לכיוונה של חברת מסילות, אשר שימשה כחברת ייעוץ פנימית לנת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים, האמונה על הפרויקט מטעם המדינה ועיריית תל-אביב . "כבר שלוש פעמים הניחו אבן פינה לקו האדום ולא יצא מזה כלום, כי הממשלה לא לקחה אחריות שזה יקרה. הייתה חברה שמצצה את לשדה של נת"ע, עם בזבוזי כספים ומינויים פוליטיים. מסילות לא עשתה דבר, ורק הוציאה כסף".
ומה היה לשר לומר על הרפורמה בקווי האוטובוס? "אומרים עליה דברים מוגזמים לגמרי. היא לא עלתה 280 מיליון שקל אלא 50 מיליון. לא לקח 10 שנים לעשות אותה אלא 10 שנים עד שמישהו לקח אחריות וביצע. כמעט לא היו בה תקלות, והיא בסך הכל מייעלת את הנסיעה. כל רפורמה כרוכה בכך שכל מיני ועדים מקומיים מתעצבנים, וזה לא אומר שהרפורמה לא עובדת".
יש לציין כי דבריו של כץ שוסעו בצעקות רמות מכיוון הנוכחים באולם, אשר טענו כי אין לו מושג מה קורה למעשה בשטח: "לא עשו שום דבר, עשו בלגן. אין שום תחנות חדשות, עזרתם רק לבני ברק ולחרדים". לשאלת ynet על סמך מה קובע השר כי הרפורמה הצליחה, מבלי שיהיו בידיו נתונים, אמר כץ: "קודם כל אני מקבל הדים חיוביים מאנשים. שנית יש נתונים שמראים שמספר הנוסעים לא ירד".
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הגיב לדבריו של כץ באומרו: "זה נוח להגיד שלרשות המקומית אין יכולת לעשות. אנחנו, איגוד ערים דן לביוב, בנינו צינור ביוב בהיקף של רכבת תחתית, באותו תוואי ואותו אורך ואותו קוטר, תוך שלוש שנים, ואף אחד לא יודע על זה בכלל כי לא היו שום בעיות בביצוע. הבעיה היא שהממשלה יוצאת מתוך הנחה שהשלטון המקומי לא יודע לעשות שום דבר, לא נותנת לנו סמכות לבצע וגם לא מבצעת בעצמה".