יצאתם נגד שירת נשים? צאו נגד תג מחיר!
"לא ניתן לאמץ פסיקה מחמירה של איסור לחיילים לשהות בזמן שירת חיילות, ובאותה עת לשתוק כנגד מעשה שאין שום ספק באיסורו ובחומרתו, כמו תקיפת חיילים"
עשרות הצעירים שפרצו לבסיס צה"ל וגרמו לנזקים ממוניים ולפגיעות גופניות בקצינים ובחיילים, פעלו בניגוד גמור להלכה ולתורת ישראל. הם לא התייעצו עם שום רב לפני שעשו את מה שעשו, וזאת מן הסיבה הפשוטה: אין בנמצא רב שהיה מתיר להם לעשות זאת. כיצד איפוא מתרחשת תופעה כזו, שאנשים הבאים בשם ערכים דתיים, סותרים את דרך חייהם באופן כה בוטה?
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- סרט רע: זוג דתי וחשוך ילדים
- הרב רונצקי על תג מחיר: בדרך למלחמת אחים
- צוות בין-משרדי מיוחד יפעל נגד הדרת נשים
למרות שהתשובה לשאלה זו מורכבת למדי, ניתן להציע את הרובד הפשוט ביותר לעניין. מדובר בסולם ערכים משובש, שנוצר כתוצאה מהתרחקות
מעולם של לימוד תורה.
תופעת "נוער הגבעות" ראויה למחקר מעמיק, אך אין ספק שהיא מבוססת על נוער שנפלט ממסגרות הלימוד הרגילות, מתוך
חוסר התאמה לעולם של עיסוק מעמיק בלימוד תורה בפרט, וחוכמות אחרות בכלל. כתוצאה מכך, נוצרה אצל רבים מהם אידיאולוגיה רדיקלית, המנותקת מן האיזונים ההכרחיים שאדם הלומד בבית מדרש רוכש תוך כדי לימוד. במציאות כזו, סיסמאות ריקות מתוכן ותפיסות עולם שטחיות כובשות את הלב, ומסייעות לאלמנטים הקיצוניים למצוא את מקומם בתוך מעשים המוצגים כמסירות נפש וכאידיאולוגיה.
תחושה של גיבוי
הבעיה המרכזית היא לאו דווקא אנשי נוער הגבעות, אלא חלקים מן הציבור המגבים את מעשיהם מבחינה רוחנית ומעשית. קשה לבוא בטענות חריפות לנוער, שבמקום להיגרר לפשע ולסמים, כמו נערים במסגרות ובמגזרים אחרים, מפנים את מרציהם לפעולות שלפחות יש בהן היבט של פעילות אידיאולוגית למען הכלל. הבעיה המרכזית היא שנוער זה חש, שהוא מעיז לעשות את מה שהדור הבוגר והאחראי אמנם אינו מעיז לעשות, אך עם זאת תומך ומגבה אותן. הכעס על התנהלות גורמי המשפט והאכיפה מצדיק, לדעת רבים, לפחות הסכמה שבשתיקה למעשי 'נוער הגבעות', או לכל היותר גינוי כלאחר יד.
הסכנות הרובצות לפתחה של תופעה זו ברורות ודורשות טיפול מעמיק. לא ניתן לעשות את ההלכה קרדום לחפור בה. לא ניתן להצדיק גילויים של סירוב פקודה בגלל הטענה שפקודה זו או אחרת סותרת את ההלכה, ובה בשעה לא לצאת במלוא התוקף נגד הזלזול בתורה ובמוסר של נוער הגבעות מפעם לפעם. לא ניתן לאמץ פסיקה מחמירה של איסור לחיילים לשהות בזמן שירת נשים, ובאותה עת לשתוק כנגד מעשה שאין שום ספק באיסורו ובחומרתו, כמו תקיפת
חיילים ופגיעה ברכוש צה"ל. את המשחק הכפול הזה צריך להפסיק.
מי שמחויב לתורת ישראל – צריך להמשיך את המחויבות הזו, בין אם היא משרתת את תפיסתו הפוליטית ובין אם לא. ומי שפועל נגד ההלכה, יכריז על עצמו בגלוי שיש לו ערכים חשובים יותר מתורת ישראל, ובל יציג את עצמו יותר כמי שפועל מתוך מניעים דתיים.
על כן, לא די בגינויים, נחרצים יותר ונחרצים פחות, כפי שנשמעו לאחר המעשים החמורים האחרונים. לא ניתן להימנע מחשיבה על שינוי כיוון ביחס לנוער הגבעות ולשותפים לדרכיהם, על הבנה שנוצרה חברה שאינה מחויבת למעשה לשום דבר: לא לתורה, לא למוסר, ולא לציבור הרחב שהם גורמים לו נזק עצום במעשיהם.