רוצים שקט, מקבלים אורחים: המנזרים של ישראל
חשבתם שנזירים יש רק בחו"ל? בישראל תוכלו למצוא למעלה מ-300 מנזרים ייחודיים עם נוף מהסרטים. איפה תוכלו לסייר ומה תוכלו לראות? פורסם ב"מסלול" של "ידיעות אחרונות"
מה מושך ישראלים רבים לסיורי כנסיות, מנזרים ומיסות נוצריות? מה מרתק בדמויות הנזירים והנזירות עטויי הגלימות וחפויי הראש? אולי תחושת המסתורין, אולי המשיכה למה שאינו מוכר, אולי השקט והשלווה שהם מקרינים.
עוד על מנזרים וכנסיות בארץ:
- מנזר המצלבה: ה"כותל המערבי" של הנוצרים
דבר אחד בטוח: לא צריך להרחיק לחו"ל כדי ליהנות מהחוויה הזו. בישראל יש שפע מנזרים,
המאכלסים נזירים ונזירות עם מנהגים שונים, צורת לבוש שונה ושליחות מיוחדת לכל מסדר. "כל מסדר של נזירים בעולם שואף שתהיה לו שלוחה בארץ הקודש," מסבירה יסכה הרני, חוקרת נצרות ומרצה במכון אבשלום ללימודי ארץ ישראל, העורך גם סיורי מנזרים וכנסיות, "לכל מסדר סגנון חיים אחיד בכל העולם, הכשרה זהה לחיי נזירות ואותו ייעוד."
כך, למשל, השליחות של אנשי המנזר הדומיניקני היא למדנות והטפה, והשליחות של המסדר הכרמליטי היא הגות ותפילה - כל נזיר עם עצמו ואלוהיו. במנזר הבנדיקטיני מקיימים תפילה בצוותא מלווה במוזיקה ליטורגית "שמיימית," ובמסדרים אחרים גזרו על עצמם שתיקה. נזירות רבות מקדישות עצמן לטיפול ביתומות או בילדות ממשפחות מצוקה ומפעילות גני ילדים, בתי ספר ופנימיות בשטחי המנזר.
פי שלושה נזירות לעומת נזירים
לפי ההערכות, בישראל פועלים למעלה מ30- מסדרים שונים של גברים וכ70- מסדרי נשים שכוללים יחד כ300- מנזרים (המקום בו פועל המסדר,( בתים וקפלות (כנסיות קטנות) וכ1,200- נזירים ונזירות קתולים (לא כולל אורתודוקסים.( "כמות הנשים עולה משמעותית על מספר הגברים שבוחרים בנזירות," אומרת הרני, "אולי בגלל נטיית הנשים לרוחניות ואולי משום שהן מוכנות יותר לאתגרים קשים." לדבריה, מספר הנזירות גדול פי שלושה ממספר הנזירים הן בארץ והן בעולם.
מפתיע שלמרות ההסתגרות והפרישות מוכנים רוב הנזירים לפתוח את שעריהם (הכבדים) למבקרים מבחוץ, לצליינים וליהודים כאחד. מצד אחד הם בורחים מהעולם הגשמי ומבקשים להיות לבד עם אלוהים, ומצד שני הם כמהים לקשר חם ואנושי. "נזירים ונזירות רבים מאמצים משפחות ערביות נוצריות, ויש כאלה שקושרים קשרים חמים עם יהודים, מתוך מחויבות דתית ופוליטית לעם היהודי עליה הכריזה האפיפיורות בשנת ,"1965 מספרת הרני.
שואפים להתבודדות, אך פתוחים לקהל
"הנזירים והנזירות שואפים לשקט ולהתבודדות כדי שיוכלו להתחבר לאלוהים ולצבור נקודות לחיי נצח בעולם הבא, אך פתוחים גם לקשר עם הקהל," מוסיף מויש מעוז, מדריך סיורים השוקד על דוקטורט בנצרות של ארץ ישראל, "כל מנזר מהווה אתר מייצג של קבוצה אחרת, ולנו לא נותר אלא לנסות - ולו לסיור או שניים - להתחבר זמנית לעולם השונה כל כך ממה שאנחנו מכירים."
המנזר של הנזירות השתקניות בבית-ג'מאל שליד בית-שמש הוא אחת הדוגמאות לעולם הסגור-פתוח של עולם הנזירות. זהו מנזר "מודרני" יחסית, שהוקם במאה העשרים והתבסס בארץ בשנת ,1988 ואליו התקבצו כ40- נזירות מכל העולם המתנהלות לפי עקרונות שרווחו לפני מאות שנים. הן חיות בהתבודדות מוחלטת, כשכל אחת נמצאת בחדרה כמעט 24 שעות ביממה. בחדרה עוסקת כל נזירה במלאכה ובתפילה. רק יום אחד בשבוע הן אוכלות יחד ומטיילות כשעתיים בחוץ. עם זאת, הן מנהלות דיאלוג ממושך עם נשים ישראליות רבות, והמקום הומה מבקרים כל שבת.
אחד מגורמי המשיכה של מנזר זה, כמו גם מנזרים אחרים, הוא החנות שמפעילות הנזירות, והקונצרטים בכנסייה המקומית. נזירות בית-ג'מאל התמחו בקדרות, והן יוצרות כלים יפהפיים, אותם הן מוכרות בחנות. למעשה, כמעט כל מנזר מחזיק חנות קטנה מאחר שלפי הנצרות עליהם להתפרנס מיגיע כפיהם. "בשונה מהישיבות החרדיות, הנשענות על תרומות, בעולם הנוצרי קיימת חובת עבודה," אומרת הרני. וכך מייצרים בבית-ג'מאל קרמיקה, במנזר בלטרון מייצרים יין, במנזר הבנדיקטיני בהר הזיתים יוצרים איקונות (ציורים, תבליטים, פסיפס) לפי הזמנה (במאות ואלפי דולרים,( הנזירות הרוסיות מוכרות גלויות, סימניות וכרטיסי ברכה עם פרחים מיובשים כמזכרות מהכנסייה, וכמעט כל מנזר ברחבי הארץ מייצר דבש ושמן זית. הצליינים שעולים אליהם לרגל רואים חובה לרכוש "מתוצרת המנזר" כדי לתמוך ביושביו.
"אירופה בארץ יהודה" היא כותרת אחד הסיורים המקיפים שעורך מעוז במנזרי שפלת יהודה הפסטורלית ובשיפולי הרי יהודה. הסיור עובר בין המנזרים הקתוליים על מסדריהם השונים, בין החומות והגנים המטופחים. "רוב המנזרים בארץ ממוקמים בנקודות נוף מיוחדות במינן בגלל שאיפתם של הנזירים להתבודדות," אומר מעוז.
הסיור מתחיל במנזר לטרון מעל עמק איילון המוריק, ממשיך במנזר בית-ג'מאל ובמנזר דיר-ראפאת ליד צרעה, משם עולים למנזרי אבו-גוש וכנסיותיו, ומסיימים בנסיעה למנזר יוחנן במדבר בוואדי קלט, "מקום מדהים בבדידותו," לדברי מעוז, "יש בו שקט ושלוות אלוהים, גנים מטופחים, מעיין לטבילה ומערה שבה על פי המסורת התבודד יוחנן המטביל בצעירותו." במערות מנזר דיר-ראפאת, אגב, הקימה משפחת ערטול מהכפר מראר שבגליל את "יקב מוני," ובשדות שמסביב גדלים גפנים וזיתים.
סיור נוסף של מעוז כולל את מנזרי המדבר, הנמצאים בין צוקים ומעיינות. מעוז: "במסגרת הסיור מבקרים במנזר מרטיריוס עצום הממדים במעלה-אדומים, הכולל פסיפסי ענק, מסיירים באזור עין-פרת,
שם מצוי מנזר פארן הנחבא תחת צוק אדיר, מבקרים באתר השומרוני הטוב - מוזיאון פתוח של רצפות פסיפס ואתר עולי רגל חשוב, וחוזים בהמוני צליינים היורדים לטבילה בירדן בחג האפיפניה הנוצרי. ביום זה, 18 בינואר, מנסים המונים להגיע אל קו המים ולהזדהות עם אירוע הטבלת ישו בירדן על ידי יוחנן המטביל. הסיור כולל גם ביקור במנזרי בקעת יריחו ובסנט ג'ורג' בוואדי קלט, המוקף בנוף קניוני מהמם." במנזר סנט ג'ורג' פועלים כעת עשרה נזירים והוא כולל שלוש קפלות ומגדל פעמונים, ונזיריו היוונים מכניסי אורחים.
מודרך במנזר: סיורים קרובים
+ אתרים נוצריים באזור טבריה, ,13.1 מכון אבשלום בהדרכת ראדה בולוס.
+ מנזרים, יין ושירה: מנזר לטרון, מנזר דיר•ראפאת, הכנסייה באבו•גוש ועוד. ,30.1 מכון אבשלום בהדרכת ראדה בולוס.
+ אירופה בארץ יהודה: ממנזר השתקנים בלטרון דרך בית• ג'מאל ודיר•ראפאת, אבו•גוש ויוחנן במדבר. ,16.12 בית•שמואל בהדרכת מויש מעוז.
+ חג האפיפניה ומנזרי המדבר: מנזרי אדומים, עין•פרת, אתר השומרוני הטוב, מנזרי יריחו ואתר הטבילה בירדן. ,18.1 בית•שמואל בהדרכת מויש מעוז.
+ סיורי בית•שמואל יוצאים מירושלים. המחיר: 230 שקל למשתתף, כולל הסעה. להרשמה: 6203461•.02
+ סיורי מכון אבשלום יוצאים ממכללת לוינסקי בתל•אביב. העלות: 200 שקל למשתתף, כולל הסעה. להרשמה: 6990735•.03