בקנה של פיליפס: הדור הבא של תאורת הרחוב
ה"פרויקט העירוני לתאורה חסכונית" של חברת פיליפס, מציע חזון כולל תאורת רחוב שנדלקת ונכבית בהתאם להולכי הרגל. סמנכ"ל השיווק מספר כי הפרויקט לא רק נועד לחסוך בחשמל, אלא גם להעניק מצב רוח ותחושת שייכות לתושבים
תאורת עיר היא כבר מזמן לא רק עמודים ובראשם בלוני זכוכית מפיצי אור. לא רחוק היום שבו נתהלך כולנו בערים עם פנסים, שיאירו אותן כמו בסרט הוליוודי רווי גנגסטרים מקפצים בין אור לצל: מדובר ב"פרויקט העירוני לתאורה חסכונית" (City Ligh Master Plan), עליו שוקדת חברת פיליפס.
- בסיוע המדינה: מחליפים מקרר מזהם - בחדש
- האור הוא רק תירוץ: מנורות מקוריות לחדרי ילדים
- ישראל 2020 - המגדלים יכבשו את הערים
מדובר ביותר מפרוייקט לחיסכון בחשמל, שיש בו צד כמעט אמנותי. הוא עוסק בהחלפת התאורה בעיר לתאורה חסכונית וירוקה, תוך התמקדות בהיבטים שמעולם לא נלקחו בחשבון בתכנון תאורה עירונית: מצב רוח ותחושת שייכות. המטרה המוצהרת של החברה, מלבד חיסכון בחשמל, היא "להעצים את חווית החיים האורבנית באמצעות אור".
שמוליק בז'רנו, סמנכ"ל השיווק בחברה, מספר שלאופן בו מפוזר האור יש משמעות רבה. "תאורה לא ישירה שמכוונת אל משטחים, גורמת לתחושת נוחות", הוא אומר, "אור ישיר המכוון אל אזור בו נזקקים לו מסייע מן הסתם בהתמצאות וגורם לתחושה של בטחון". פיליפס נתנה חסות לועידת דיסקונט לעסקים של מרכז הבנייה הישראלי, שהתקיימה בשבוע שעבר במרידיאן ים המלח, שם נשא בז'רנו דברים דומים.
לפיליפס יש פתרונות תאורת חוץ עירונית, עם שאיפות נוספות מלבד גירוש החושך. בין השאר מדובר בתאורה ייעודית למוסדות חינוך, תאורה למבני עירייה ומוסדות ציבור, שמוארים במגוון טכניקות הארה לחלקים שונים של העיר ועבור הולכי רגל.
תאורת רחוב: כ-15% מהצריכה בעולם
קשה לדמיין חיים בעיר שאינה מוארת כהלכה, מפני שחושך פירושו חוסר התמצאות ואובדן ביטחון. בתקופות קדומות, כשהלילה ירד על העיר, איש לא העז לצאת מביתו. בעידן המודרני התחילו להאיר את העיר בפנסי גז. אלה הולידו מקצוע בשם מדליק פנסים, שהיה עובר ברחובות, מדליק כל פנס בנפרד והצמיח פולקלור שלם סביבו.
נורות הרחוב המודרנייות הן בדרך כלל נורות נורות פריקה חזקות מאוד. אורך חייהן הוא כ-20 אלף שעות וגוון האור שהן פולטות צהבהב. תאורת הרחובות והכבישים צורכת כיום כ-15% אחוזים מכלל צריכת החשמל העירונית בעולם. מדובר בכמות אדירה של חשמל, שמתכנני הערים מודעים לה. משום כך, כיום שוקדים יותר מתמיד על אלמנטים לחיסכון בחשמל בתכנון ערים.
חסרון סביבתי בולט נוסף של תאורת הרחוב המודרנית, הוא הילת האור שהן מפיצות ושמטרידה תושבים בשכונות גבוהות מהן טופוגרפית. מדובר ב"זיהום אור" - מונח די חדש בתחום מניעת מטרדים סביבתיים, שמתפשט במקביל להרחבת הערים והגידול באוכלוסיה וצי הרכב
האמצעים החדשים: סולארי ורשתות חכמות
הטכנלוגיה העיקרית בה עושים כיום שימוש על מנת לחסוך בחשמל בתאורה ציבורית, היא הטכנולוגיה הסולארית. אם בעבר ייצרו פנסי רחוב סולאריים בעיקר עבור אנשים שרכשו אותם להארת שביליהם הפרטיים, בשנים האחרונות צצים עמודי תאורה סולריים ברחובות וכבישים רבים.
תאורת רחוב סולארית חייבת להיות מחוברת למרכז בקרה שמנטר אותה ודואג שתוטען לאורך שעות היום. כך בברלין מוארות שכונות שלמות באנרגיה סולרית, ושדה התעופה בדובאי עבר לאחרונה שדרוג וכל תאורת הכבישים בו ניזונה מחשמל שמקורו בקולטי שמש סולאריים.
אמצעי נוסף לחיסכון בתאורת רחוב הוא חיבורו לרשת חכמה, כלומר למחשב שמדליק, מכבה ומעמעם את האור לפי הצורך. בברצלונה מחוברים רבים מפנסי הרחוב לחיישני תנועה וטמפרטורה השולטים על הכיבוי וההדלקה. התאורה כבה ונדלקת בהתאם להימצאות אדם במקום.
ועכשיו - גם בישראל
כעת מגיע התחום גם לישראל. "הפילוסופיה של החברה היא שהעיר שייכת לאנשים הגרים בה, ותחושת שייכות נגזרת מהאופן בו נראית העיר", אומר בז'רנו.
"אור הוא מרכיב מרכזי בהשפעה על מצב רוח, ומצב הרוח יוצר את האווירה בעיר", הוא מוסיף, "לכן התקנת תאורה המעניקה קודם כל תחושת ביטחון ושייכות, היא הצעד הראשון. מעבר לכך מעוניינת החברה ליצור תאורה חכמה, כזאת שלא מוחלפת חדשות לבקרים בגלל בלאי. תאורה אמינה היא חשובה להקניית תחושת בטחון ושייכות".
כמה זמן נמשך תכנון וביצוע של תאורה חכמה לעיר?
"טווח זמן הפרויקט הוא 20-5. השלבים הנכונים לתהליך הם מיפוי העיר וחלוקה לאזורים תוך שימת דגש על איזורים קיימים ואזורים שעתידיים להתפתח כמו מרכז העיר, איזורים פריפריאלים, מרכזי עסקים ומסחר, מתקני ספורטק, פארקים, מתקנים ומוסדות".
ומה עם התאורה שכבר קיימת בעיר?
"כמובן שצריך למפות את הקיים בכל אזור: מערכות חשמל, צריכת אנרגיה, דרישות תקן, דרישות אדריכליות, קביעת סדרי עדיפות לפי אזורים, המלצות מנהיגות העיר, ובנוסף תכנון תקציבים, יעדים עירוניים. יש אינספור מרכיבים".