שתף קטע נבחר

 

מזכיר הממשלה: הייעוץ המשפטי השתלט עלינו

אם אתם שואלים את צבי האוזר, יד ימינו של נתניהו, במצב כמו היום בן-גוריון לא היה מקים מדינה ב-48'. "הייעוץ המשפטי הפך מכלי מסייע למשקולת. הפקידים והיועצים הם שקובעים", הוא אמר ומתח ביקורת חריפה: "הציבור מאבד אמון בשיטה"

"אם המצב ב-48' היה אותו הדבר, המדינה לא היתה קמה. הייעוץ המשפטי הפך מכלי שמסייע ליישום מדיניות, למשקולת מאזנת לדרג הנבחר. הכול נהיה כאן קידוש הפרוצדורה". כך ביטא מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר, את התסכול מהתלות הגוברת בייעוץ המשפטי, ביום עיון שנערך בסוף השבוע בתל אביב.

 

עוד בערוץ החדשות :

 

האוזר הביע עמדה שנשמעת היטב בעת האחרונה מצד לא מעט אנשי ציבור ופוליטיקאים, בהם שרים בכירים, שמתחו ביקורת על ההליכים הביורוקרטיים המתלווים כמעט לכל החלטה שמקבלים שרי הממשלה. דברי מזכיר הממשלה, שנאמרו ביום עיון של הפרקליטות והגיעו לידי ynet, מלמדים על התסכול ומותחים ביקורת חריפה וחסרת תקדים בנושא.

 

שקף הסיום של המצגת שהציג מזכיר הממשלה, יד ימינו של בנימין נתניהו, התייחס למציאות כיום בהשוואה ל-48': "קחו את כל הקריטריונים של היום", אמר האוזר. "אם היה צריך להקים מדינה כעת, היו שואלים שאלות: מה פתאום עושים ישיבה ביום שישי ולא ביום ראשון?! ולמה אין חלופות?! מה זה, מקימים מדינה בלי חלופות? אחרי זה אגף תקציבים מטיל וטו על מקורות המימון. ואחרי זה: מה עם זיכיונות לרדיו שמשדר את ההכרזה? מה על בתי הקפה מסביב?

  

הכרזת העצמאות. לא הייתה מאושרת היום (צילום: לע"מ) (צילום: לע
הכרזת העצמאות. לא הייתה מאושרת היום(צילום: לע"מ)
 

"היו מדברים גם על הדרת נשים, כי לא היו שם נשים, ומה פתאום זה נעשה בתל אביב ולא בירושלים? מה פתאום השב"כ אישר את הדבר הזה באמצע רוטשילד?! הכול נהיה פה קידוש הפרוצדורה. היא הפכה יותר חשובה מהמטרה. יש פה אובדן של פרופורציות".

 

"איבדנו את היכולת להיבחן במבחן התוצאה"

מזכיר הממשלה המשיך בדברים החריפים: "הייעוץ המשפטי שינה את פניו לאורך הזמן, והפך מכלי מסייע ליישום מדיניות, למשקולת מאזנת לדרג הנבחר, כשהדרג הנבחר לא פעם מואשם כדרג זמני, נטול מומחיות ובעל שיקולים זרים". האוזר סבור שהמצב היום לא משרת את האינטרס הציבורי, "שכן יש פער הולך וגדל בין בעלי האחריות - הדרג הנבחר, ובין בעלי הסמכות - הדרג המקצועי. הציבור שאיננו מודע לפער הזה, מאבד אמון בשיטה. האי-ודאות שנוצרת גורמת לציבור לאבד אמון בשיטה ובמערכות הפוליטיות".

 

האוזר הסביר, כי לפיכך מאמצים ייעוץ משפטי מתגונן, עם אתוס ארגוני של אי לקיחת סיכונים, על חשבון ייעוץ משפטי פורץ דרך. "יש פיחות זוחל ברף המשפטי. ממצב שבו האבחנה המשפטית היתה בין חוקי ללא חוקי, למצב שבו האבחנה רודדה לסביר או לא סביר, ומשם ל'יתקשה להגן', ומשם ל'ספק ראוי'".

 

"תשע מתוך עשר החלטות של דרג נבחר שהייעוץ המשפטי אומר שהוא יתקשה להגן עליהן, נזנחות בפועל". האוזר הסביר, כי "כיום במקום שהדרג הנבחר יציג מדיניות לפי חזונו, מדיניות שתיתמך משפטית, בלא מעט מקרים המצב הוא שאתגרים מוגדרים קודם כול בגבולות הגזרה המשפטית. שם גוזרים מדיניות ומשם את החזון. ובעצם נוצר מצב שמי שקובע זה הפקידים והיועצים".

  

הוא הזהיר מפני מצב בו כל תשומת הלב מופנית "מעולם של שיקול דעת, סדרי עדיפויות, פתרונות נקודתיים ומעל הכול מבחן התוצאה, לעולם שבו מה שקובע ומוביל הוא תנאי סף, תבחינים, השלכות רוחב ותקדימים", והדגיש: "איבדנו את היכולת להיבחן במבחן התוצאה, ניתנת תשומת לב יתרה לתהליכים ולתקינותם. כך זה נמדד כיום".

 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, ציינה כי מערך הייעוץ המשפטי חייב להתגייס יותר כדי להגן על המדיניות שקובעים הפוליטקאים. "גם אנחנו טועים לפעמים. מה שדרוש הוא יועצים משפטיים פורצי דרך. צריך להביע דעה, אבל ברגע שמתקבלות ההחלטה והמדיניות, צריך להתגייס בכל העוצמה כדי ליישם אותן". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו והאוזר. איפה היועמ"ש פורץ הדרך?
צילום: אלכס קולומויסקי
וינשטיין. הייעוץ המשפטי - חזות הכול
צילום: מוטי קמחי
בית המשפט. תשומת לב יתרה לתקינות ההליכים
מומלצים