"טיסת חובבים - ענף בטוח"
טל בן יוסף, עורך מגזין תעופה וטייס חובב בעצמו, מסביר בעקבות התרסקות המטוס במודיעין כי הסטטיסטיקה מוכיחה כי מדובר בענף בטוח ביותר, "אבל יכולים להיות מקרים בהם כל הנסיבות נגדך, וכמו בכל רכב מכני, פה ושם עדיין קורות תאונות"
"בניגוד למקובל לחשוב, מדובר באחד הענפים היותר בטוחים" - כך אמר אתמול (יום ו') טל בן יוסף, טייס חובב ועורך מגזין התעופה "עם הרוח", בעקבות התרסקות המטוס הקל במודיעין, שגבתה את חייהם של אלחנן שמואלי ושמשון רוזן.
עוד בערוץ החדשות:
אולמרט מזהיר: עוד יישפך כאן דם
צנחן נפל לחצר בית בבנימינה 15 שנה להיעלמות עדי יעקב: הבטן מתהפכתעדיין לא ברור לגמרי מה הוביל להתרסקות המטוס, אך לדברי בן יוסף, אם נכונה הקביעה לפיה הטייסים הגיעו הגיעו למצב נחיתה ממש, אך כנף אחת פגעה במכונית חונה ולפיכך המטוס הסתחרר, "טעויות ותקלות יכולות לקרות. הרי באותה מידה, אם המטוס היה נוחת מטר וחצי לכיוון אחר, יכולנו לדבר על איך שהוא הצליח לנחות באמצע רחוב. יכול להיות שעוד חמישה מטרים הם כבר היו נוחתים בשדה פתוח". הוא הדגיש: "כמו בכל רכב מכני, פה ושם עדיין קורות תאונות ויש תקלות, גם אם אתה נזהר ומקפיד ולמרות שמטוס עובר בדיקות יותר מכל כלי רכב".
בן יוסף הסביר שאם באופן נדיר נקלעים לאזור מאוכלס בלי אפשרות לצאת ממנו, על הטייס לנסות למצוא את הסביבה הטובה ביותר לנחיתה, את השטח הנוח ביותר. "במקרה הזה הטייסים ראו ברחוב הזה את המקום הבטוח ביותר, וזה בטח עדיף על רחוב סואן".
לדבריו, חלק מאוד מרכזי מהליך הוצאת רישיון הטיס, ולא משנה באיזה סוג תעופה מדובר, הוא האימונים למקרה חירום. "גם במקרה שמנוע המטוס כבה, הוא לא נופל מיד. יש לו זמן דאייה. התקנות מגבילות תעופה בגובה מינימלי מעל אזורים מאוכלסים, כדי שאם תיקלע למצוקה יהיה לך זמן לחפש מקום נחיתה ראוי".
למעשה, הסביר בן יוסף, לכל אורך הטיסה הטייס עסוק בחיפוש אחר שטח כזה. "אתה טס ומסתכל, 'היה ואקלע למצב חירום, איפה אני יכול לנחות'? ברגע שחלילה נקלעת למצב כזה, אתה דואה לשטח שסימנת, ובמקביל מיישם הנחיות של יצרן המטוס לגבי פעולות שנדרשות במצב חירום, בכלל זה נסיונות להנעת המנוע".
בניגוד לנהוג לחשוב, הדגיש, "רוב המקרים נגמרים בטוב. גם הסטטיסטיקה מוכיחה שזה ענף מאוד מאוד בטוח. אבל יכולים להיות מקרים בהם כל הנסיבות נגדך. כך היה לפני כמה חודשים בתאונה בראש פינה: היה שם טייס מנוסה, היו שטחים פתוחים ולשם הוא רצה להגיע. אבל היו חסרים לו כמה עשרות מטרים כדי להגיע למשטח דשא, שעליו הוא ניסה לנחות. לבסוף הוא כנראה פגע באבן גדולה והתרסק".
בן יוסף סיפר ששוחח עם לא מעט טייסים שנחתו בחירום באופן מוצלח. "כאלו הן רוב הנחיתות. מה עבר להם בראש? אין תשובה חד משמעית. לרוב יש אלמנט של פחד, ישנה דריכות ואדרנלין. כל אחד וההתנהלות שלו. זה לא שונה מתאונת דרכים. יש כאלה שאחר כך לא חוזרים לטוס ויש כאלה שמיד לוקחים שיעור טיסה בשביל לחזק את הביטחון".