תקלה קשה: שיבושים בתנועת הרכבות בכל הארץ
כבל תקשורת של רכבת ישראל נפגע באזור כפר חב"ד והתוצאה קשה: שיבושים בתנועת הרכבות בכל הארץ. הפתרון הזמני: הרכבות יחלפו על פני תחנות תל-אביב, ולא יעצרו בהן. נוסעים זועמים תקועים בתחנות: לא מוכנים להחזיר את הכסף תמורת הכרטיסים שכבר אין בהם שימוש
רכבת ישראל הודיעה על שיבושים בכל הארץ וקוראת לנוסעים לא להגיע לתחנות. פגיעה בכבל תקשורת הובילה לתקלה קשה שגרמה לעצירת תנועת הרכבות בצהריים (יום ב'). צוותים של הרכבת נשלחו לטפל בתקלה. בשעה 14:30 לערך נמסר כי עד לתיקון התקלה יחלפו הרכבות בתל-אביב אך לא יעצרו בתחנות.
הרכבת תפעל בקווים הבאים:
נהריה-נתניה
חיפה-נתניה
נהריה-באר שבע (בלי עצירה בתל-אביב)
הרכבות בקו לוד-אשקלון יפעלו בלוח זמנים רגיל
קו חוף הכרמל-קריית מוצקין יפעלו כרגיל.
הכבל של הרכבת נפגע באזור כפר חב"ד, ככל הנראה בשל חבלה חיצונית שעדיין לא ברור טיבה. עד לתיקון התקלה, תפעיל הרכבת שירות אוטובוסים מתחנת נתניה לתחנות תל-אביב ומתל-אביב ללוד על מנת להקל עם הנוסעים. "יחד עם זאת, עד שתתוקן התקלה אנו מבקשים אם ניתן לעשות שימוש בתחבורה חלופית", נמסר מהרכבת.
בתחנת הרכבת ארלוזרוב בתל אביב, התעוררה סערה בעקבות התקלה והשבתת תנועת הרכבות. בין עשרות למאות בני אדם צבאו על הקופות ודרשו את כספם חזרה, אך עובדי הרכבת סירבו להיענות לדרישתם, והפנו אותם להנהלה. רבים מהם צעקו והשתוללו, ומחו על שקנו כרטיסים למרות שאין רכבות שבהן יוכלו לנסוע. הקופאית במקום נותרה ללא תשובות, ורק ידעה לומר שהיא איננה יודעת מתי תתחדש תנועת הרכבות. קופאית אחרת אף סגרה את התריס לאחר שההתקהלות במקום הגיעה לשיא.
במערכת הכריזה הועבר מסר: "אין רכבות עד הודעה חדשה". בנוסף, תלו שלט על מכונת הכרטיסים האוטומטית: "אין רכבות, נא לא לקנות כרטיסים". מאוחר יותר התמלאו גם תחנות האוטובוס שעל דרך נמיר במאות אנשים שניסו להגיע ליעדם באמצעי תחבורה חלופיים.
עופר צינורי, תושב פתח תקווה שנוסע ברכבת מנהריה לתל אביב, דיווח כי הוא והנוסעים האחרים תקועים ברכבת. "הודיעו לנו שיש תקלה ארצית - תקלת איתות. אנחנו תקועים בתחנה עצמה, בתוך הרכבת". לדבריו, "זה מרגיז מאוד, שילמנו 78 שקל בשביל להיתקע? אני מגיע מנהריה, קניתי כרטיס הלוך חזור וזה מרגיז, כל הזמן הם משפצים והתקלות לא נגמרות".
בתחנת רכבת השלום בתל אביב עמדו אחר הצהריים מאבטחים, ולא איפשרו להיכנס לתחנת הרכבת, בטענה שהרכבת אינה פועלת. לאנשים שפנו אליהם השיבו, כי הם לא יודעים עדיין מתי תחודש תנועת הרכבות.
רון, תושב גני אביב, דיווח ל-ynet כי הרכבת שבה רצה לנסוע, תקועה בתחנת תל אביב השלום כחצי שעה. "הוציאו מכאן רכבת רק עד בני ברק. אנשים שרצו פיצוי קיבלו כרטיס אחד בלבד, כנהוג לאחר איחור של חצי שעה". הוא סיפר שמנהל התחנה הודיע, כי מחזיקי "חופשי חודשי" לא יקבלו פיצוי. "זו ממש לא הפעם הראשונה שלא נותנים פיצוי. בכך הם אומרים לנוסעים הקבועים - 'לכו לעזאזל'. מניחים פשוט שאין לנו ברירה אחרת".
אבי וינשטוק, תושב כפר ויתקין, נתקע בתחנת הרכבת בנתניה, וסיפר: "ברגע שהגעתי לתחנה בנתניה, הודיעו שאין רכבות בכל הארץ. כבר קנינו כרטיס, אבל אמרו לנו פשוט: 'לכו'. עליתי על אוטובוס ושילמתי מכספי". הוא סיפר גם על זקנים "שאני לא יודע איך יסתדרו". לדבריו, "זה מאוד מרגיז, זה מרתיח. הייתי צריך ללכת המון ברגל בשביל להגיע לתחנה. אנשים שם ממש התעצבנו, רק בישראל הרכבת נופלת".
צחי רובין נתקע גם הוא בנתניה: "אני משוכנע שאלה תקלות יזומות בשביל ליצור הפרטה, העובדים רוצים הפרטה. זה תהליך של מדינה קפיטליסטית. זו מזימה, הכל קשור לכסף, תמיד רוצים לעשות עלינו עוד כסף".
בתחנת הרכבת בבאר שבע נאלצו הנוסעים לשוב כלעומת שבאו. פנינה חיון מנתניה סיפרה ל- ynet כי הגיעה לדרום לרגל גיוס בתה לצבא, וכעת עליה לחזור הביתה למרכז הארץ. אך בעת נסיעתה דרומה כייסו אותה ולא נותר לה כסף לתחבורה ציבורית, מלבד כרטיס הנסיעה ברכבת. "לקחו לי הכל, נשאר לי כרטיס נסיעה לרכבת בלבד. אני לא יודעת אם יוכלו לאסוף אותי. אני בהלם".
עומרי, סטודנט אוניברסיטת בן גוריון, סיפר כי רצה להגיע לחיפה. "אני כבר לא אגיע היום, תכננתי להגיע בשעה 16:00 לעבודה אבל כבר לא אספיק".
אחד הנוסעים בתחנת תל אביב ההגנה סיפר: "אנשים הסתערו על מנהל התחנה והתחילו לקלל אותו. הוא הסתגר בחדר ולא יצא, פתאום הודיעו שאין תנועת רכבות לצפון או לדרום עד להודעה חדשה". הוא נדהם והוסיף: "מה זה הגועל נפש הזה? הם גם לא הסכימו להחזיר את הכסף למי שקנה כרטיסים הלוך ושוב. הם פשוט זרקו אנשים, אמרו שהם לא מסוגלים לתת החזרים ושהם לא אשמים במצב".
מתן מראשון לציון, שנסע ברכבת מרחובות לתל אביב, סיפר כי היא נעצרה בתחנת לוד. "אחרי כמה דקות שהיא לא נסעה, הכרוז אמר: 'עקב נפילת איתות אין רכבות לתל אביב, אין צפי לתיקון, נוסעים שרוצים לרדת, לאכול, לשתות - מוזמנים'". מתן
סיפר עוד, שבקופת התחנה הסבירו לנוסעים כי באפשרותם להיעזר באוטובוסים ובמוניות שבחוץ. "הרבה אנשים נהרו לכיוון, חיפשו כל מונית וכל אוטובוס ומילאו אותם". הוא הביע תרעומת: "לא רצו להחזיר לנו כסף, אמרו שיהיו הסעות, שידאגו לנו. זה מרגיז, המזל שלי הוא שבאו לקחת אותי, אבל יש אנשים שייקח להם יותר משעה במקום עשר דקות".
בחודש יולי עצרה הרכבת את פעולת הקווים למשך כשבועיים וחצי לדרום לצורך ביצוע עבודות תשתית. היתה זו הפעם החמישית השנה שהרכבת סגרה את הקווים מדרום לתל אביב.
נתקעתם? צלמו ושלחו באימייל האדום או ב-SMS למספר 5335
בהכנת הידיעה השתתפו: אביאל מגנזי, יואב מלכה, אילנה קוריאל והלל פוסק