המבקר: הנחיות הטיפול בפסולת הושלכו לאשפה
עד שנת 2013 שני מיליון תושבים יפרידו פסולת - כך הצהירו רק לפני שנה במשרד להגנת הסביבה. אולם הבטחות לחוד ומציאות לחוד. דו"ח של מבקר המדינה קובע: רוב הרשויות לא מיישמות את ההנחיות בתחום ובמשרד של גלעד ארדן לא בודקים מדוע
רוב הרשויות המקומיות בישראל אינן מיישמות את הנחיות המשרד להגנת הסביבה בתחום הפרדת האשפה ומיחזורה. כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח חריף בנושא. מהממצאים עולה כי חלק ניכר מהרשויות המקומיות לא נערכו להפרדת הפסולת למחזור, או שיישמו רק חלק קטן מהתכניות שאושרו להן.
- פרויקט הפרדת הפסולת: מה מצב הישוב שלכם?
- עד 2013: שני מיליון תושבים יפרידו פסולת
- לא ממחזרת ת"א: פרויקט הפרדת הפסולת בסכנה
על פי הדו"ח, מבין 254 הרשויות המקומיות בישראל, רק 187 ביקשו מהמשרד סיוע כספי לתכנון תשתיות למיון פסולת למיחזור, להקמת תשתיות להסברה בנושא, מתוכן רק 104 קיבלו בפועל את המימון שאושר להן בהתאם לפעולות שביצעו. לצד זאת, המבקר מותח גם ביקורת על העדר פעולות הסברה לציבור ברשויות שכן החלו ביישום ההנחיות.
"המבקר רואה בחומרה את העובדה כי הרשויות המקומיות שנבדקו לא פעלו כנדרש להפרדת פסולת למחזור, למיונה בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, להפחתת הפסולת המוטמנת ולהגדלת שיעורי הפסולת הממוינת למחזור כנדרש בדין", נכתב בפרק העוסק בתכניות המדינה לקידום אנרגיות מתחדשות, "בכך גרמו לפגיעה באיכות הסביבה ולסיכול מדיניות המשרד".
המבקר גם העיר למשרד להגנת הסביבה. "על המשרד לבחון את הסיבות להיווצרות תופעה זו ולחפש דרכים למניעתה ולקידום הקמתם של מערכי הפרדת פסולת ברשויות המקומיות כנדרש", כותב המבקר, "לא נמצא במשרד להגנת הסביבה מסמך המעיד כי התקיים דיון בתופעה זו".
4 רשויות על הכוונת
בשנת 2006 אימצה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, "תכנית-אב לטיפול בפסולת מוצקה בישראל" שהכין המשרד להגנת הסביבה. בתוכנית נקבע מעבר משיטת הטיפול העיקרית בפסולת - הטמנתה בקרקע, לשיטת הפרדת הפסולת לצורך מיחזור.
ביוני 2010 קרא המשרד להגנת הסביבה לרשויות המקומיות להכין תכניות אב מקומיות בתחום הפרדת פסולת למיחזור והבטיח מימון לכך, אולם כרבע מכלל הרשויות המקומיות לא הגישו בקשות לסיוע כספי להכנת תכניות האב עד תחילת 2011.
בנוסף הכין והפיץ המשרד מדריך לתכנון ולתפעול של מוקדי ומרכזי איסוף למחזור ברשות המקומית. לפי הנחיית המשרד יש להרים מוקדי איסוף ומרכזי איסוף. מוקדי האיסוף מיועדים לפסולת בנפח קטן, שאפשר לשאת ביד ולהשליך לפח המיחזור ליד הבית, בעוד שמרכזי איסוף נועדו להשלכת פסולת בנפח גדול שמובלת בדרך כלל ברכב הפרטי.
בבדיקה התמקד המבקר בחינת ההערכות של 4 יישובים: עיריות בני ברק, באר שבע וראש העין, והמועצה המקומית מבשרת ציון. בבדיקה התגלו ליקויים רבים בתפקודן בתחום. כך למשל, כמות הפסולת שהפרידה למחזור כל אחת מהרשויות הללו, היה קטן בהרבה מהנדרש. בנוסף, חלק ניכר מפסולת זו הופרדה באמצעות גורמים פרטיים או בתחנת המעבר, ללא מעורבות הרשות המקומית.
ליקויים בתוכניות
בבדיקה התברר, כי עיריית בני ברק לא הכינה כלל תכנית אב לטיפול באשפה ולהפרדת פסולת למחזור. עוד מודגש, כי על אף שהוצבו 50 מכלים לאיסוף נייר למחזור, הדבר לא לווה בהסברה, כך שבפועל "הם משמשים לאיסוף אשפה". בנוסף מצין המבקר כי העירייה לא קבעה הסדרים לאגירת קרטונים בבתי עסק ולאיסופם, ולא מחייבת את בעלי העסק להשתמש במתקנים שהציבה למיחזור.
גם בתכניות האב של באר שבע ומבשרת ציון התגלו ליקויים. בדו"ח מפורט כי עיריית באר שבע השלימה אמנם את תכנית האב, אבל היא לא תואמת את תקנות האיסוף והפינוי. העירייה הסתפקה בהקמת מוקדי איסוף פסולת בלבד ורוב מרכיבי הפסולת הועברו להטמנה אף על פי שאפשר היה להפרידם למחזור. משום כך קובע המבקר, כי מומש רק חלק קטן מפוטנציאל המיחזור של הפסולת בעיר.
בנוסף מצוין, כי חברה פרטית הציבה 250 מכלים לנייר במקומות שונים ברחלבי בא שבע, ללא אישור מהעירייה. עוד מדגיש המבקר, כי העירייה הצהירה על "מהלך נרחב של פרסום, הסברה ועידוד המחזור במטרה להגיע לשיעורי מחזור משמעותיים", אך בפועל ביצעה את התכנית רק בכמחצית מבתי הספר היסודיים.
באשר לראש העין מצוין בדו"ח, כי העירייה לא חוקקה חוק עזר חדש לעניין הפרדת פסולת, ולא עדכנה את חוק העזר הקיים באופן שייקבעו בו הסדרים הנוגעים להפרדת פסולת למחזור.
בביקורת התברר, שכי גם מקום חזק מבחינה סוציו-אקונומית כמו המועצה המקומית מבשרת ציון, לא מצליח ליישם את התקנות המתקדמות שהמדינה מבקשת להטמיע. המועצה אמנם הכינה תכנית אב להפרדת פסולת, אך לא נקבע בה שיעור המחזור הנדרש.
המבקר מציין כי בתחום שיפוטה של המועצה לא הקומו מרכזי איסוף, אלא רק כ-230 מוקדי איסוף קטנים לפסולת בנפח קטן. עוד מצוין, כי המועצה לא עמדה על כך שיבוצעו הדרישות שנקבעו בחוק העזר למוקדי איסוף . בין היתר מפורט, כי בעלי עסקים פינו את הקרטונים למיחזור בלי שקיבלו היתר לכך.
בידי המועצה גם לא נמצא מידע על העסקים המפנים פסולת למיחזור ועל כמות הפסולת שהפרידו. "מן הראוי שהרשויות המקומיות תקבענה הסדרים לעניין הקמת מערכי איסוף פסולת ולהפעלתם בהתאם להמלצות המשרד להגנת הסביבה", כתב המבקר.