שתף קטע נבחר
 

המדינה תחזור לפקח על הסולר לתחבורה

הפיקוח יוחזר בעקבות המלצת ועדת טרכטנברג, שגילתה כשל שוק שבו הצרכן מסבסד את חלק מנהגי הליסינג שנהנים ממחירים נמוכים. על פי הערכות, מחיר הסולר יוצמד למחיר הבנזין, אך יהיה גבוה ממנו ב-5%-10% בשל מרווח השיווק

ועדת המחירים של משרדי האנרגיה והאוצר הודיעה היום (ג') רשמית על קיום שימוע טרם החזרת מחירי הסולר לתחבורה לפיקוח. מדובר באחת מהמלצות ועדת טרכטנברג, שגילתה כשל שוק: הלקוחות המוסדיים (חברות תחבורה ציבורית, ציי רכב, חברות ליסינג) מקבלים מחיר נמוך יחסית ללקוחות פרטיים, מה שהוביל לסבסוד חלק מנהגי הליסינג על ידי הצרכן.

 

הפיקוח על הסולר לתחבורה הוסר ב-1992, מה שיצר לכאורה תנאי שוק חופשי. עם זאת, המחיר בתחנות הדלק לא אחיד, וברוב המקרים לקוחות מזדמנים משלמים מחיר הגבוה ב-3 עד 7 שקלים לליטר ביחס למחיר ליטר בנזין.

 

אם לא די בכך, בדיקה של המדינה העלתה שמרווח השיווק (ההפרש בין מחיר הרכש לבין מחיר המכירה, בניכוי הוצאות) הממוצע בארבע חברות הדלק הגדולות (פז, סונול, דלק ודור אלון) הוא כשקל בודד, רף הגבוה בכ-65% ממרווח השיווק המומלץ נכון ליולי 2011.

 

על פי ההערכות, המחיר של הסולר יוצמד למחיר הבנזין, אולם מרווח השיווק של החברות יהיה גבוה ב-15 עד 25 אגורות לליטר, כך שמחיר התקרה לליטר סולר יהיה גבוה ב-5%-10% ממחיר ליטר בנזין. בניגוד למלחמה על מחירי הבנזין, חברות הדלק הגדולות לא צפויות להתנגד למהלך כיוון שהצעד פוטר אותן ממלחמת מחירים מול ציי הרכב הגדולים בישראל. חברות הדלק יכולות להגיש את הסתייגויותיהן למהלך עד ל-15 בינואר 2012.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים