שתף קטע נבחר
 

מחדל של משרד התחבורה - סכנה על הכביש

מחדל של משרד התחבורה מאפשר לכלי רכב עם בעיות בטיחות להמשיך ולנוע על הכבישים, שכן הוא אינו אוכף על מכוני הבדיקה לדווח על בעיות בטיחות שהתגלו

אלפי כלי רכב עם בעיות בטיחות שהתגלו במהלך בדיקות קניה ומכירה במכוני רישוי, ממשיכים לנוע על הכביש. זאת עקב מחדל מתמשך של משרד התחבורה, אשר אינו מחייב את מכוני הרישוי לדווח על הליקויים, או להחתים את בעלי הרכב על התחייבות לתיקון. הסיבה: במכוני הרישוי לא מעוניינים שבעלי רכב יחששו להגיע לבדיקה. תגובת משרד התחבורה: הוראות הבדיקות מעודכנות בימים אלה, ובעתיד יודגש שיש לתקן את הרכב.

 

מדוע אין דיווח?

מדי שנה מגיעים למכוני הרישוי לבדיקות קניה ומכירה מאות אלפי כלי רכב, מתוך כ-600 אלף המחליפים ידיים בשנה. בבדיקות הקפדניות מתגלים לעיתים ליקויים בטיחותיים במערכות כמו מתלים, היגוי, בלמים, צמיגים, אורות ועוד. מכוני רישוי מציינים את הליקויים בטופס הבדיקה, אבל אינם נדרשים להעביר את המידע. בפועל קורה שמכוניות אשר נבדקו ונמצאו מסוכנות מאד לנסיעה על הכביש, ממשיכות לנוע בדרכים באין מפריע. כדאי לציין כי מדובר בליקויים אשר אילו נמצאו במהלך בדיקות רישוי שנתיות - הנערכות אגב באותם מכונים - לא היו כלי הרכב מקבלים אישור תנועה. בעליהם היו נדרשים לבצע את התיקונים, ולשוב לטסט-חוזר עם אישור מוסך שהליקויים תוקנו.

 

יש להבהיר כי לפי הוראות משרד התחבורה, חלה על מוסכים המגלים ליקוי בטיחות בכלי רכב - הנכנסים לתיקון או לטיפול שיגרתי - לדווח על-כך לבעלי הרכב ולדרוש מהם לבצע את התיקון הבטיחותי. בעלי רכב שמסרבים לכך, מוחתמים על טופס-סירוב כתנאי לשחרור הרכב מהמוסך, והדיווח עובר למשרד הרישוי, כדי שיוכל לבדוק אם בוצע התיקון ברכב. בדרך כלל נדרשים בעלי רכב כאלה להגיע לאחר מכן למשרדי הרישוי, ולהמציא אישור תיקון ממוסך, וכן בדיקת מכון שהרכב תקין.

 

גם במסגרת בדיקות חורף או בדיקות שגרתיות של ניידות בטיחות של משרד התחבורה והמשטרה, מורדים מהכביש כלי רכב רבים בהם מתגלות בעיות בטיחות, או שהנהגים נדרשים לתקן את כלי הרכב, ולהמציא אישור למשרד הרישוי על ביצוע התיקון, כתנאי לחזרתם לכביש. אלא שכאמור הנוהל הזה אינו מופעל בבדיקות קניה ומכירה, שם דווקא יש ריכוז גדול של נתונים על ליקויי בטיחות.

 

הסיבה העיקרית לסירוב לדווח - לחצם של בעלי מכונים, החוששים כי דרישה כזו תגרום לפגיעה בפרנסתם. זאת שכן בעלי רכב יחששו להביא את רכבם למכון, שמא יתגלו בו בעיות אשר יחייבו אותם להשקיע אלפי שקלים בתיקון רכב אותו הם עומדים למכור. במכוני הרישוי מודים כי הם מתנגדים לדרישת דיווח למשרד התחבורה על ליקויים בטיחותיים בבדיקות קניה ומכירה, וכי לדעתם די ליידע את מזמיני הבדיקה על ליקויים אלה.

 

חובה, בכאילו

יש לציין כי עד לפני כחצי שנה לא חויבו מכוני רישוי לדווח לבעלי רכב אודות ליקויי בטיחות, והם הסתפקו בדיווח כללי על מצב הרכב. בחודש יוני השנה יצא למכוני הרישוי מכתב הבהרה עליו חתום אלכס בוגטיקוב, ראש תחום שרותי תחזוקה במשרד התחבורה, המרענן את נהלי הדיווח. במכתב מזכיר בוגטיקוב למכונים כי סעיף 17 ב' קובע כי "נמצא במכלול בטיחותי ליקוי חמור המסכן את הבטיחות, יודיע על-כך המנהל המקצועי לבעל הרכב. אם סירב בעל הרכב לתקן כנדרש, יודיע על-כך המנהל המקצועי לרשות הרישוי".

 

אלא שבהמשך אותו מכתב הבהרה, מסביר בוגטיקוב לבעלי המכונים שבעצם חובתם די מוגבלת: "באחריות המנהל המקצועי המבצע את בדיקת רכב בהתאם לטופס שנקבע על-ידי משרד התחבורה, להודיע למזמין הבדיקה ו-או לבעל הרכב (באם נכח בעת הבדיקה) על קיום ליקויים ברכב". שימו לב, החובה לדווח על-כך למשרד התחבורה אינה קיימת לפי אותה הבהרה. ואגב, אם מי שהגיע לבדיקה הוא הקונה, ובעל הרכב אינו נמצא, הודעה זו חסרת משמעות, שכן אם החליט לא לרכוש את הרכב בגלל מצבו, אין לו כל עניין במידע הבטיחותי או בחובה לתקנו.

 

ביקשנו לקבל את תגובת משרד התחבורה למחדל המתמשך, וקיבלנו לצערנו תשובת "טיוח": "משרד התחבורה פועל בימים אלה לעדכון הוראות נוהל בדיקות קניה ומכירה". חשבנו לתומנו שתגובה זו מצהירה על כוונה להחיל חובת דיווח על ליקויים בטיחותיים למשרדי הרישוי, וביקשנו להבין אם אכן כך. אז לא. התשובה שקיבלנו לשאלה זו, העלתה כי המחדל ימשך: "בטופס החדש שיונפק לאחר בדיקת רכב לפני קנייה-מכירה, יודגש כי באחריות בעל הרכב לתקן את כל הליקויים שהתגלו בבדיקה". במילים אחרות, מה שהיה הוא שיהיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בודקים במכון - אך אין חובת דיווח
צילום: גלעד קוולרצ'יק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים