שתף קטע נבחר

 

שוב התייקרות: "נסיעה באוטובוס - כמו ליטר דלק"

עדכון מחירי התחבורה הציבורית הביאו לעלייה מצטברת של 14% תוך שנה. "המדינה אומרת שהיא מעודדת נסיעה באוטובוס - ומעלה את המחיר. ומי נדפק? החולים, המבוגרים, הילדים"

"הבטיחו שהמחאה החברתית תוזיל עלויות ותסייע לפתור את בעיות יוקר המחייה, אבל בפועל לא רק שלא פתרו את הבעיות, אלא שוב דופקים אותנו". כך אומר היום (ה') אלירן לנדסמן מבת ים, ממובילי המחאה נגד ביטול קו 46 בקיץ האחרון, בתגובה להודעה על ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

 

  • ההתייקרות הקודמת - יולי 2011

 

כפי שפורסם אתמול, ב-1 בינואר יתייקרו שוב תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בשיעור של כ-3 אחוזים. זו התייקרות שלישית ומצטברת של כ-14 אחוז תוך שנה אחת בלבד במחיר נסיעות עירוניות (ראו טבלה). עד סוף 2010 עמד מחיר נסיעה עירונית בגוש-דן על 5.80 שקל, ואילו בעוד כשבוע יעמוד המחיר החדש על 6.60 שקל.

 

אילוסטרציה. "ספק אם מחאה תביא לשינוי" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
אילוסטרציה. "ספק אם מחאה תביא לשינוי"(צילום: רועי צוקרמן)

 

אך בעוד הדגש המרבי בתקשורת ניתן אזור גוש דן, מי שעבורם מדובר בגזרה קשה במיוחד הינם דווקא תושבי הפריפריות. "זה ממש מטריד. לכן, כשראיתי את עצומה בעניין הזדהיתי איתה וגם חתמתי. אבל אני בספק אם משהו יקרה בפועל בעקבות זה", אומרת ל-ynet נאוה מוגוס, תושבת שדרות שחתמה יחד עם עשרות אחרות על עצומה נגד עליית המחירים. "מחאת אוטובוסים? הגיע הזמן, אני בעד, אבל אני בספק אם משהו ישתנה כאן.
תעריפי הנסיעה באוטובוס: היסטוריה של ייקור

תעריפי הנסיעה באוטובוס: היסטוריה של ייקור
סוג הכרטיס 31.1.2010 ינואר 2011 יולי 2011 ינואר 2012
רגיל 5.80 6.00 6.40 6.60
חופשי-יומי 13.30 13.80 14.00 14.50
חופשי-יומי "ותיק" 6.70 6.90 7.00 7.30
חופשי-חודשי "אזורי"* 215 222 227 235

 

"אני נוסעת המון באוטובוסים, מוציאה סכומים גדולים וזה מאוד משמעותי עבורי. ההתייקרויות הללו פוגעות בשכבות החלשות. אם לאנשים היה כסף לתחזוקה של מכוניות הם לא היו בוחרים לנסוע בתחבורה הציבורית, אבל אלה אנשים שאין להם, ולכן הם הנפגעים".

 

עוד כתבות בערוץ החדשות של ynet:

 

ייקור המחירים הוא חלק מעדכון שוטף של תעריפי הנסיעה, הנערך מדי חצי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. עם זאת, בעבר התגאו שרי תחבורה, ובהם השר המכהן ישראל כץ, בכך שהצליחו לבטל העלאות מחירים. כך למשל, ביוני האחרון הודיע משרד התחבורה כי השר כץ החליט לבטל העלאת מחירים מתוכננת בשיעור של כ-1.8 אחוזים.

 

"דרושה מחאה"

בני, תושב נתניה, זועם על ההתייקרות: "אני נוסע פעמיים בשבוע למכללה בצד השני של העיר, ומעבר לכך אני נוסע הרבה באוטובוס למטרות שונות. הרבה מהנוסעים הם אנשים פשוטים שהאוטובוס הוא הרגליים שלהם. רק לפני כמה חודשים התעצבנתי על עליית המחירים,

והנה זה שוב קורה.

 

"צריך להבין, זה לא שנעים לנסוע פה באוטובוסים, זה לא שיש כאן את התחבורה הכי יעילה בעולם, פשוט אין לנו ברירה. אנחנו צריכים להגיע ממקום למקום ואין כאן סאבווי או מטרו אז אנחנו נאלצים להסתפק בזה. כשמעלים מחירים - הידיים שלנו כבולות. כנראה שדרושה מחאה ציבורית בנושא, רק ככה זה עובד היום".

 

אלירן לנדסמן בן ה-18 מבת ים, שהוביל לפני מספר חודשים מחאה נגד ביטול קו 46 במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית, מבין כעת שדרושה פעולה מקיפה ומעמיקה הרבה יותר כדי להביא להתאמה בין ציפיות וצרכי הנוסעים לבין מערכת התחבורה הציבורית בישראל. "המדינה פשוט השתגעה", הוא אומר. "ומי נדפק? מי נוסע באוטובוסים? לא מקבלי ההחלטות אלא צעירים במיוחד, מבוגרים במיוחד, חולים ואנשים פשוטים.

 

"לא רק שהנסיעה תתייקר שוב בעשרות אגורות, ברמת המקרו זה מעלה גם את מחירי החופשי חודשי. גם המדינה וגם הרשויות המקומיות אומרות שהן רוצות לעודד את התחבורה הציבורית, אבל מחיר נסיעה שווה כמעט לליטר דלק, אז בשביל מה לנו? אלה שיושבים למעלה צריכים לעשות חשבון".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "ההתייקרות המצטברת מסוף שנת 2010 עומדת על 6% ולא 14%. במסגרת הרפורמה בגוש דן אכן עלה תעריף הנסיעה העירוני, אולם המחיר החדש כולל נסיעה חופשית במשך 90 דקות בכל ערי גוש דן".

 

לדבריהם, התייקרות התעריפים ב-1 בינואר 2012, מבוצעת במסגרת החלטת ממשלה לעדכן את התעריפים פעמיים בשנה, ב-1 ביולי וב-1 בינואר, בהתאם לשיעור מדד המחירים לצרכן. מדובר בהתייקרות אוטומטית ואין לשרי התחבורה יכולת להשפיע על החלטה זו. כמן-כן, ב-1 באפריל האחרון הוזלו גם כל כרטיסי המנוי "חופשי-חודשי" בכל קווי האוטובוסים בארץ, בשיעור של 10%, וב-17 באפריל הופחתו מחירי הנסיעה הבינעירוניים בין יישובי הפריפריה למטרופולינים בכל רחבי הארץ. בנוסף, ההתייקרות לא תחול על עשרות קווים בינעירוניים המקשרים בין יישובי הפריפריה וערי הלווין. יתרה מכך, תעריפי הנסיעה בקווים אלה יוזלו ביותר מעשרה אחוזים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"ההתייקרות פוגעת בשכבות החלשות"
מומלצים