"פסילת מאות הבגרויות - אחרי כמה אזהרות"
ועדת החינוך של הכנסת דנה בפרשה שנחשפה ב-ynet אודות פסילת מאות מחברות בחינה של תלמידים מכפר קאסם. מנהל אגף הבחינות במשרד החינוך: בית הספר לא נשמע להתרעות. ראש העירייה: הבוחנים רצו לפגוע בתלמידים, מדובר בסכסוך חמולות
עוד על פסילת בחינות הבגרות:
"גם מי שלא נבחן נענש"
העתקות במגזר: מורים מעלימים עין כדי לרצות הורי המעתיקים למשרד החינוך: זה עונש קולקטיביבמהלך הדיון טען מנהל אגף הבחינות במשרד החינוך משה דקלו, כי באוקטובר 2010 שלחה סמנכ"לית הפדגוגיה במשרד החינוך, מיכל כהן, מכתב התרעה לבית הספר על כך שנמצאו 304 מחברות בגרות פסולות במקצועות שונים בקרב תלמידי בית הספר.
דקלו הקריא בדיון את המכתב שבו נטען: "נוכח העובדה כי במועד הקיץ נמצאו 304 מחברות פסולות ולא נשמר טוהר הבחינות בבית הספר, תזומן ההנהלה לשימוע אצל מנכ"ל משרד החינוך.
אם בית הספר לא ישפר את התנהלותו בנושא טוהר הבחינות, תוסר ההכרה בציוני המגן של בית הספר".
הוא הוסיף: "לצערי, למרות ההתרעה התופעה חזרה על עצמה ספציפית בבית הספר הזה, ולצערי התמונה לא שונה משנה לשנה ולכן נצטרך לקבל החלטות בהתאם".
בשבוע שעבר נחשף כי בבית הספר נפסלו מאות הבחינות של כ-180 תלמידים בחמישה מקצועות. כעונש, התלמידים שנפסלו לא יורשו להיבחן בבגרות בשנתיים הבאות. חלק מהתלמידים טענו שכלל לא נכנסו לבחינה, ובכל זאת נפסלו.
סכסוך חמולות על גב התלמידים
ראש עיריית כפר קאסם טען בדיון כי מדובר בענישה קולקטיבית וההחלטה של הבוחנים לפסול את כל הבחינות בצורה גורפת התקבלה "כיוון שהבוחנים הגיעו מכפר סמוך, ומדובר בסכסוך בין חמולות. מטרתם הייתה לפגוע בתלמידים ובכפר".
אחד ההורים אמר בדיון: "התלמידים שלנו רובם ככולם ממגמות מדעיות טובות ויוקרתיות. כולם נבחנים בחמש יחידות, וכדי להתקבל לתיכון הם עברו מנגנון של סלקציה מאוד נוקשה. הם רוצים להצליח בלימודים באמצעות הידע שלהם, לא באמצעות מניעים שונים של העתקה. מי שהעתיק צריך להיענש, אבל אסור לפגוע בעתידם של כלל תלמידי בית הספר".
"להעניש את משרד החינוך"
חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (בל"ד) יצא נגד משרד החינוך: "אני דורש ענישה כלפי הבקרים של משרד החינוך שנותנים לתלמידים להעתיק. אם אכן הייתה העתקה קולקטיבית בכל בית הספר, האשמה היא בראש ובראשונה בהתרשלות של אנשי משרד החינוך שאיפשרו זאת". הוא הוסיף כי לא ברור אם היה ידוע למשרד החינוך כבר בעבר על כך שבבית הספר יש בעיות של העתקה. "למה המשרד לא הגיב בהתאם? תגבר את הפקחים ופעל למנוע כל אפשרות של העתקה? צריך להעניש את משרד החינוך שהשאיר פרצה לגנב ולמעשה השתתף בעבירה של התלמידים".
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) הביע דאגה מ"מצב שבו ישנה היכרות אישית בין המשגיחים לבין מנהלי בתי הספר ונציגי הרשות המקומית. משרד החינוך חייב למנוע כל דרך ליצירת קשר בין בעלי עניין בבתי הספר לבין הבוחנים עצמם. שחס וחלילה לא תהיה הפקרות בנושא".
סמנכ"לית משרד החינוך ואחראית על התחום הפדגוגי, מיכל כהן אמרה כי בכוונת המשרד לבדוק את הטענות באשר להיכרות האישית בין המשגיחים לצוות בית הספר, וכן הדגישה כי במקרה זה אין מדובר בענישה קולקטיבית: "אין לנו אינטרס להאשים שום ילד, כל מי שאין לנו ודאות לגביו לא ייפסל. כן יש לנו עניין לא לשים מחסום לעיניים ולראות את תמונה של כשל ערכי שאנו משרד החינוך חייבים להתמודד איתו". היא הודתה שבעבר היו מאות בחינות פסולות בבית הספר, ולדבריה, "יש לנו אחריות לבדוק מה קורה בהתנהלות של הצוות החינוכי כשעדיין נמצאות בבית הספר מאות בחינות פסולות".
ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי מפד"ל) טען שמעדויות של אנשי חינוך שהגיעו אליו, עולה כי במשרד החינוך מודעים לתופעה של ריבוי העתקות במגזר הערבי אך מעדיפים להעלים עין מכך, "מתוך אינטרס להעלות את הרף הארצי לזכאות בבגרויות בישראל".
לדבריו הגיב ח"כ מוחמד ברכה (חדש): "אין מקום להקל ראש בתופעה של פגיעה בטוהר הבחינות, אך אני מריח ריח רע מעצם ההתמקדות במגזר הערבי. זה בלתי נסבל שבמקום לבדוק היטב את הטענות של התלמידים, משרד החינוך יזדרז להבאיש את שמו של בית הספר".