רק אצלנו: הנהג לא צריך לדעת על המצלמות
פרויקט האכיפה היומרני א3, הכולל מצלמות מהירות ורמזור משוכללות, אמור היה לצאת לדרך ב-1.1.2012, אחרי למעלה מעשור של הכנות. אולי גם יצא, אבל אף אחד לא טורח לעדכן אתכם
אלא שלמרות החשיבות הרבה שמייחסים משרדי הממשלה לפרויקט האכיפה השאפתני, נדמה כי היחידים שאינם זכאים לקבל מידע רלוונטי, הם הנהגים עצמם. למשל, מתי יופעלו המצלמות החדשות, או היכן יוצבו, ומה רף המהירות שהן אוכפות. יתרה מזאת, למרות שהפרויקט מקודם כבר כעשור, עד היום טרם הסתיימו כל ההכנות הנחוצות, כמו למשל קבלת חוות דעת ממכון התקנים, אישורי הפעלה של חברת החשמל, ואף תיקון סעיפים רלוונטיים בתקנות התעבורה.
מהמשרד לביטחון פנים נמסר היום (ב') ל-ynet כי "טרם הוחלט על פרסום מיקום המצלמות. מכל מקום, האזורים בהם ממוקמות המצלמות - משולטים. חוות דעת משפטית של מכון התקנים אמורה להתקבל בימים אלה, ואישור חברת החשמל נמצא בטיפול". מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר כי "עם הפעלתו המבצעית של הפרויקט, הרשות תצא בפרסום והסברה באמצעים שונים, לרבות פרסום מיקום המצלמות באתר האינטרנט". מאגף התנועה של המשטרה נמסר כי "כשיחל המיזם לפעול, יימסרו נתונים הנוגעים לאופן הפעלתו ולרווחת ציבור הנהגים".
עשור של גרירת רגליים
במשרדי הממשלה משוכנעים כי מערך האכיפה האלקטרונית יצמצמם משמעותית את מספר התאונות וההרוגים. על-פי הערכות שפרסמו בעבר במשרד לביטחון פנים, מערך המצלמות יקטין את מספר התאונות הקטלניות בשיעור של בין 20% ו-30%. לאור הערכות אלה, אפשר היה לצפות כי מדינת ישראל תעשה ככל יכולתה כדי לקדם את התקנת המצלמות, ולהביא להפעלתן המבצעית במהירות רבה ככל האפשר. אלא שהלכה למעשה, כבר עשר שנים נכשלת המדינה בקידום מערך האכיפה. קבלו לוח זמנים:
אוקטובר 2002, ניצב יעקב רז, ראש אגף התנועה במשטרה: "אנחנו נכנסים לעידן הדיגיטלי, ורק ביום רביעי האחרון ישב פה מנכ"ל הרשות (לבטיחות) איתי, וקיבלנו החלטות. ישראל תהיה בין המדינות המתקדמות והבודדות שעוסקות בתחום של אכיפה אלקטרונית דיגיטלית".
מרץ 2003, עמיר נאור, ראש אגף בכיר במשרד התחבורה: "היום השוטר מגיע למצלמה, מכניס פילם, מוציא פילם, ניגש לפתח אותו, מוציא דו"ח ומעבירו לתובע. ההצעה שלנו להעביר את זה לחברה פרטית... מדובר על מערך אכיפה אלקטרוני אוטומטי שבו המצלמה הדיגיטלית מצלמת ומעבירה קובץ".
דצמבר 2003, ולדימיר רובין, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "אנחנו נמצאים בפתח הפעלת הפרויקט שדובר עליו שנים על גבי שנים... זאת מערכת אוטומטית שהחזון שלה הוא שנהג שעובר עבירה יקבל בתוך יומיים או שלושה תמונה עם ברירת תשלום קנס. אנחנו משוכנעים שב-2004 נצא למכרז".
דצמבר 2003, אביגדור ליברמן, שר התחבורה: "צריך לתרגם את זה לשפה פשוטה - מדובר בכ-300 מצלמות רמזור ומהירות... בעוד שנתיים יהיו עוד 300 מצלמות".
פברואר 2005, משה בן-זקרי, ראש מחלקת התנועה במשטרה: "כרגע ישנו פרויקט שנקרא 'א3', והוא אכיפה אלקטרונית אוטומטית. שם כל המדיה עוברת לדיגיטלית. זה עובר באופן ישיר מהמצלמה למרכז פענוח, וממרכז הפענוח יוצא הדו"ח לנהג".
אוקטובר 2006, אליעזר רוזנבאום, המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים: "נכין את זה מראש, שלא יהיה מצב שכאשר אחד (צ"ל: עמדה אחת, ש.ה) עבר את כל בדיקת מכון התקנים, ואז הוא מתחיל לחפש את האישורים ברשויות המקומיות... לכן אנו מדברים על רבעון אחרון של 2007, תחילת פריסה".
מרץ 2007, החלטת ממשלה מספר 1370: "לאשר את פרויקט המצלמות בצמתים וב'כבישים אדומים', וזאת במסגרת פרויקט א3 (אכיפה אלקטרונית אוטומטית) - משותף למשרד התחבורה, המשרד לביטחון הפנים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים".
מאי 2007, מכרז המשרד לביטחון פנים: "לאור חשיבות הפרויקט ודחיפותו, יידרשו המתמודדים להצהיר כי יימנעו מכל הליכים שיש בהם לעצור את ההליכים המכרזיים".
מרץ 2009, חברת מלם-תים (הזוכה במכרז של המשרד לביטחון פנים): "היקף ההתקשרות בגין השלב הראשון מוערך בכ-100 מיליון שקל... שלב הפיתוח וההקמה של המערכת צפוי להתבצע במהלך שנת 2009, ויימשך כשנה".
ינואר 2011, תוכנית העבודה השנתית של המשרד לביטחון הפנים: "המשך יישום פרויקט א3, הכולל פריסת מערך מצלמות אכיפה אלקטרוניות אוטומטיות... מספר דו"חות מופקים באמצעים אוטומטיים (ערך צפוי ב-31.12.2011) - 1,000,000".
מצלמות אלקטרוניות לא ממש חכמות
מלבד עיכובים רבים בהפעלת המצלמות, אשר רק בשנה האחרונה נדחתה לפחות שלוש פעמים, יש רבים שסבורים כי תועלתן העיקרית תהיה בהגדלת הכנסות המדינה - בעוד תרומתן לבטיחות בדרכים תהיה מוגבלת בלבד. כך למשל, ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות הבכירים בישראל, הסביר ל-ynet כי עבירת המהירות העיקרית בתאונות דרכים היא מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך. מאחר שעבירה זו אינה ניתנת לאכיפה באמצעות המצלמות האלקטרוניות שתתקין המדינה, תרומתן עלולה להתברר כנמוכה משמעותית מזו הרצויה.
טענה נוספת שהועלתה נוגעת לעיכובים בהפעלת המצלמות: בשנים שחלפו מאז החלה המדינה לקדם את הפרויקט, הוצגו מערכות מתקדמות מזו שיותקנו בישראל, שיכולות לא רק לתעד עבירות - אלא גם למנוע תאונות. למעשה, כבר לפני יותר מעשור הציגה חברה שבדית מצלמת רמזור שגם מתעדת את כלי רכב שחוצים צומת באור אדום, אך גם מאריכה את משך הופעת האור האדום לשאר כלי הרכב בצומת. כך גם נתפסים עבריינים, אך גם ניצלים חיי נהגים אחרים.