כץ המליץ: שדה התעופה השני בארץ - בנבטים
שר התחבורה המליץ לממשלה להקים את שדה התעופה המשלים לנתב"ג בנבטים שבנגב. האתר הועדף על בניית מסלול המראות ונחיתות באי בים התיכון בין תל-אביב לחיפה, וכן על מגידו - לאחר שתושבי עמק יזרעאל התנגדו לרעיון
שדה התעופה השני בגודלו בארץ יוקם ככל הנראה בדרום, ולא בעמק. בעקבות המלצת צוות היגוי בינמשרדי, הגיש שר התחבורה ישראל כץ הצעת החלטה לממשלה, הקובעת כי שדה התעופה המשלים לנתב"ג יוקם בנבטים. בשנה שעברה נראה היה כי דווקא במגידו יוקם נמל התעופה השני בגודלו בארץ, אך כנראה גם להתנגדות תושבי העמק הייתה השפעה. המלצת כץ עדיין טעונה את אישור הממשלה.
המאבק על נמל התעופה - עוד כתבות:
כנס בנגב: נמל תעופה בינלאומי שני - רק בנבטים
איפה יקום שדה תעופה בינ"ל? הצפון נגד הדרום
משרד החקלאות: שדה תעופה במגידו יפגע בסביבה
תושבי עמק יזרעאל: "נתב"ג 2" - לא אצלנו
הממשלה הטילה על כץ ועל שר הביטחון אהוד ברק להגיש לה בתוך שלושה חודשים את ההמלצות לקידום בניית שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג. כץ ציין כי הקמת שדה תעופה בנבטים תביא לתנופה פיתוח גדולה בנגב, תגדיל את היצע העבודה ותמשוך לאזור אוכלוסייה איכותית שתביא לפריחה כלכלית וחברתית.
שר התחבורה מסר כי הצוות הבינמשרדי בחן מספר חלופות למיקום שדה התעופה המשלים, בהן מגידו ואף הקמת מסלול המראות ונחיתות על אי בים בין תל-אביב לנתניה. על פי המלצות צוות ההיגוי, הכנת התוכניות להקמת השדה המשלים תתבצע באמצעות צוות תכנון של משרד התחבורה. לצורך כך, יגויסו צוותי תכנון חיצוניים להכנת התוכניות המפורטות להקמת השדה.
התוכנית להקמת שדה תעופה במגידו עוררה את התנגדותם של תושבי האזור והארגונים הירוקים, ולצדם התייצבו גם משרדי התשתיות והחקלאות. ראש מועצת מגידו, חנן ארז, הודה לשר התחבורה על הצעת ההחלטה ואמר כי המאבק כעת המאבק הוא לשכנע את שר הביטחון וראש הממשלה "מצד אחד העמק ניצל וימשיך להיות איזור חקלאי ירוק, מצד שני הנגב יקבל את הפיתוח והתשתיות שהוא כל כל כך זקוק להן", אמר ארז.
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, בירך אף הוא על החלטה: "זו חוליה חשובה במאבק להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בדרום. אני מצפה ומקווה שממשלת ישראל תאמץ את הצעת ההחלטה החשובה הזו שהיא לטובת תושבי עמק יזרעאל והנגב גם יחד".
בפורום ראשי הרשויות בנגב ובעמקים הוסיפו: "בניגוד לאלטרנטיבות
האחרות, כל התנאים להקמת נמל תעופה בינלאומי אזרחי בנבטים כבר קיימים, ובכללם התשתית התכנונית התעופתית והתחבורתית. אנו מקווים שתמיכה זו תזכה לרוח גבית על ידי יתר חברי הממשלה, לטובת קבלת החלטה הגיונית ושקולה בדבר המיקום של שדה התעופה המתבקש".
המכשול העיקרי שעמד בפני מימוש היוזמה בעבר היה התנגדות משרד הביטחון, שחשש כי הקמת שדה התעופה סמוך לבסיס צבאי עלולה לעורר בעיות במצבי חירום. מנגד, ראשי רשויות בדרום דווקא האיצו בממשלה לקדם את העבודות. "הגיע הזמן שמרחבי הנגב יהפכו לאבן שואבת לאנשים שבאים מחו"ל", אמר אשתקד ראש העיר דימונה, מאיר כהן. "אין שום סיבה להמשיך עם הצפיפות האווירית במרכז וצפון הארץ. יש לנו מרחבים וקרקע זמינה. להערכתי, טרמינל כזה יוכל להביא תעסוקה לכ-5,000 איש באזור דימונה, ירוחם וערד".
Read this article in English