סערת האזרחות: "הליכוד מכתיב תכנים פוליטיים"
יו"ר הקואליציה זימן דיון מיוחד בטענה לחשד שרכז לימודי האזרחות במשרד החינוך פועל לפי השקפותיו האידאולוגיות ולא באופן מקצועי. גורמים במערכת החינוך: הליכוד מנסה להכתיב תכנים פוליטיים במקום דמוקרטיים בספרי הלימוד
הוויכוח על אופי לימודי האזרחות יגיע היום (ד') לנקודת רתיחה בכינוס מיוחד שיתקיים במכון מופ"ת בתל-אביב. לכינוס הזה יגיעו מורים מכל זרמי החינוך, ומטרתו היא ללבן את המחלוקות שהסעירו את אנשי המקצוע בשנה האחרונה. במוקד ניצב הוויכוח סביב השאלה אם הוראת האזרחות חייבת לכלול תכנים דמוקרטיים בלבד או לעסוק גם בחיזוק הלאומיות והצביון היהודי בישראל.
בהזמנה לכינוס כתב רכז המקצוע אדר כהן כי "זו ההזדמנות שלנו כמורים לשתף בהתלבטויות ובקשיים שלנו, ולשמוע את
עמדותיהם של עמיתינו המלמדים במגוון זרמי החינוך במדינה".
אתמול נודע כי יו"ר הקואליציה, זאב אלקין מהליכוד, יזם דיון מהיר בכנסת בנושא "אי סדרים בפיקוח על מקצוע אזרחות במשרד החינוך", על רקע פעילותו של כהן. הדיון צפוי להתקיים בשבוע הבא בוועדת החינוך בכנסת. אלקין הסביר כי "לפי הידיעות שקיבלתי ושהתפרסמו לאחרונה בתקשורת, היו הרבה אי סדרים בעבודת מרכז מקצוע האזרחות במשרד החינוך מול ועדת מקצוע האזרחות במהלך אישורם של ספרי הלימוד, ולכן חובתה של ועדת החינוך לקיים בירור יסודי בנושא. על פי אותן ידיעות קיים חשש סביר שמרכז המקצוע מנסה לנתב את התהליך לפי השקפותיו האידאולוגיות ולא באופן מקצועי".
יו"ר ועדת החינוך בכנסת, אלכס מילר, הוסיף: "הגענו למצב אבסורדי שבו הנוער שלנו לא מודע לאירועים ולערכים בסיסיים הקשורים להקמת המדינה ולציונות, והדבר מתבטא גם בירידה במוטיבציה לשרת בצה"ל. אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, וחייבים לשמור על אופיה של המדינה. לכן יש להקפיד על כניסה של ערכים אלו גם לספרי הלימוד באזרחות ולדרוש מכל מי שנמצא במערכת שיפעל על פי מדיניות משרד החינוך בנושא".
עם זאת, גורמים בהוראת האזרחות סבורים כי זהו דווקא ניסיון גס של הפוליטיקאים להתערב בתכני הלימוד ולפגוע ברכז המקצוע, שזוכה להערכה רבה בקרב המורים מהמגזרים השונים. אחד המורים אמר: "אדר יזם את הכינוס היום במטרה לדון בצורה אמיתית בסוגיות שמטלטלות את המקצוע ולנסות למצוא את שביל הזהב שיהיה מקובל על כולם. עם זאת, ההתערבות של אלקין מעוררת דאגה רבה שהכינוס היום הוא חסר טעם, שכן כנראה לקואליציה אין כוונה אמיתית למצוא את האיזונים אלא מטרתם של הפוליטיקאים היא לפגוע ברכז המקצוע ולהחליפו באדם בעל אג'נדה פוליטית התואמת את מדיניות הממשלה".
מורה אחר הוסיף: "החשש שלנו הוא שאנחנו נמצאים בצומת דרכים שיוביל להתערבות גסה של פוליטיקאים ולפוליטיזציה של הוראת האזרחות. עצם זה שיושב ראש הקואליציה מצליח להתפנות מכל עיסוקיו הדחופים לדיון בהוראת האזרחות מדליק נורת אזהרה שיש כאן מדיניות מכוונת של הממשלה בנושא".
פרופ' ענת זוהר, ששימשה בעבר יושבת ראש המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך וחברת החוג לחינוך באוניברסיטה העברית, אמרה: "תוכנית הלימודים בישראל נבנתה לפי הקונצנזוס לחינוך דמוקרטי. הניסיון לערער את הצורך בחינוך לדמוקרטיה הוא ניסיון לערער את היסודות שעליהם בנויה החברה הישראלית, ועל כן התערבותן של מגמות פוליטיות קיצוניות מסוכנת ועלולה להוריד לטימיון מאמצים רבי שנים לבסס את התחזקות המגמות הדמוקרטיות במדינה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "ככלל, תוכניות הלימודים נקבעות על ידי ועדות מקצוע, בהן יושבים מומחים מהאקדמיה ומורים בעלי ניסיון. לא שונה מכך האופן בו נקבעת תוכנית הלימודים באזרחות לרבות עדכונים ושינויים בתכני הלימוד מתבצעת על ידי ועדת המקצוע באזרחות. בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ב, פורסמה תוכנית לימודים מעודכנת באזרחות עליה שקדה וועדת המקצוע למעלה משנה. בניגוד לתוכנית הקודמת, שמה התוכנית המעודכנת דגש על מדינת ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית".