"שיתפסו פחות נהגים, אבל שיהיו פחות תאונות"
ניצב ברונו שטיין לא רוצה שוטר שמסתתר מאחורי עץ, ותופס מספר רב של נהגים שלא עוצרים ב"עצור", בצומת לא מסוכן. הוא מעדיף שאותו שוטר יתפוס פחות, אך על עבירות שגורמות לתאונות דרכים. שיחה עם שוטר התנועה מספר 1
"אנחנו לא מחפשים את הנהגים הנורמטיביים. אנחנו מחפשים את אותו נהג שנכנס למכונית, ונוהג במהירות של 190 קמ"ש". כך אומר היום (ד') ל-ynet ניצב ברונו שטיין, ראש אגף התנועה, בעקבות הצגת רפורמה באכיפת עבירות תנועה, שנועדה להחמיר עם נהגים המבצעים עבירות חמורות. "אני אומר את הדברים בצורה מאוד פשוטה - הרפורמה הזו נועדה להחמיר עם העבריינים המועדים", מסביר שטיין. "היא תחמיר עם מי שעולים במודע למכונית כשהם שיכורים, או מי שיוצאים מבית המשפט לאחר שרישיונם נפסל, וממשיכים לנהוג".
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- רק אצלנו: הנהג לא צריך לדעת על המצלמות
בשיחה עם ynet, דוחה שטיין טענות שמועלות לעתים קרובות נגד המשטרה, ולפיהן במקרים רבים מתמקד אגף התנועה בעבירות שהן קלות לאכיפה - אך אינן גורמות לסיכון. "ההנחיה שלי לשוטרים מאוד ברורה, והיא להתמקד בעבירות בריונות, ולתפוס את מי שנוהג שיכור, ואת מי שלא נותן זכות קדימה להולכי רגל", הוא מסביר. "בחודשים האחרונים חלה ירידה דרמטית בהיקף האכיפה, אבל מנגד הייתה עלייה באכיפה של אותן עבירות 'איכות'".
"שוטר שמסתתר מאחורי העץ"
אחד מעיקרי הרפורמה שהוצגה היום הוא זירוז הטיפול בעבירות חמורות (ראו טבלה) ועברייני תנועה מועדים ("רצדיביסטים"). בכוונת אגף התנועה, בשיתוף עם הפרקליטות ומנהל בתי המשפט, להקצות מועדי דיון ייעודיים ל"תיקים אדומים": עבירות כמו נהיגה בזמן פסילה, שכרות ברמה גבוהה, ומהירות גבוהה משמעותית מהמותר. במקרים שבהם תעריך המשטרה כי המשך נהיגת הנאשם עלול לסכן את הציבור, תבקש התביעה מבית המשפט את שלילת רישיונו עד תום ההליכים - ובמקרים חריגים אף תדרוש את מעצרו.
ניצב שטיין מסביר כי "המטרה (של הרפורמה) היא לטפל באותם עבריינים מועדים, אותם נהגים שנתפסים שיכורים פעם אחר פעם, או מי שממשיכים לנהוג אחרי שרישיונם כבר נפסל, ולהביא אותם לדין תוך כמה שבועות, במקום שבעה או שמונה חודשים". שטיין מוסיף כי שוטרי אגף התנועה הונחו להימנע מאכיפה של עבירות מנהליות וכאלה המוגדרות שוליות, כמו פקיעת ביטוח רכב או פקיעת רישיון רכב לתקופה קצרה.
"אותו שוטר שמסתתר מאחורי פח או עץ, ותופס חמישה נהגים שלא עצרו בתמרור 'עצור' - במקום שמעולם לא הייתה בו תאונה - זה דבר שלא נמצא בסדר העדיפויות שלי", מבהיר שטיין. "אני רוצה שיתפסו פחות נהגים, אבל שיהיו פחות תאונות דרכים".
העבירה | עמדה מומלצת | עמדה כיום |
60 קמ"ש מעל המותר | 6-8 חודשי פסילה בפועל | פסילה על-תנאי או בפועל |
אור אדום, נסיבות מחמירות | 3-6 חודשי פסילה בפועל | קנס ופסילה על-תנאי |
עקיפה על פס לבן | 3-6 חודשי פסילה בפועל | קנס ופסילה על-תנאי |
אי-מתן זכות קדימה | 3-6 חודשי פסילה בפועל | קנס ופסילה על-תנאי |
נהיגה בריונית ומסוכנת | מאסר בפועל ופסילה ארוכה | (עבירה חדשה)* |
נהיגה בפסילה, פעם 1 | מאסר בפועל, עד חודשיים | מעצר על-תנאי ופסילה |
נהיגה בפסילה, פעם 2 | מאסר "ממשי" והפעלת על-תנאי | מאסר בפועל |
נהיגה על-ידי בלתי-מורשה | מאסר בפועל עד חודשיים | מאסר על-תנאי |
שכרות חוזרת | מאסר בפועל ופסילה ארוכה | מאסר על-תנאי ופסילה |
בעניין הדרישה לעונשים חמורים מבעבר, מסביר ל-ynet סגן-ניצב דן שני, ראש מדור תביעות באגף התנועה, כי אמנם בתי המשפט הם שקובעים את עונשיהם של עברייני התנועה, אך בכוונת התביעה והפרקליטות לשתף פעולה במטרה להחמיר ככל האפשר עם עבריינים מועדים. כך למשל, במקרים שבהם בתי משפט לתעבורה יפסקו עונשים שיהיו לדעת התביעה המשטרתית קלים מדי, תגיש הפרקליטות ערעור לבתי משפט מחוזיים.
חשש ערטילאי, חשש ממשי
שטיין מוסיף כי בבסיס הרפורמה ניצבת הנחה מוכרת, לפיה החשש הממשי מפני קבלת דו"ח, משמעותי יותר מחשש ערטילאי מתאונת דרכים. לדבריו, החמרת האכיפה והענישה, לצד ההתמקדות באותן עבירות איכות, יביאו להגברת ההרתעה נגד שאר הנהגים בכביש. "כשכלל הנהגים ידעו שמי שמבצע עבירה יתפס וייענש בחומרה, הם ידעו שלא כדאי לבצע עבירה וינהגו כחוק", הוא מסביר.
ניצב שטיין אומר - וכך חוזר על דברים שאמרו כמה מקודמיו בתפקיד - כי בוטלה מכסת הדו"חות שהייתה נהוגה בעבר לשוטרים. ראוי להזכיר כי בעניין זה התבטא גם מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, שהצהיר עם כניסתו של שטיין לתפקיד כי "לא (יהיה) עוד רישום דו"חות במכסה אישית וביעדים כמותיים, אלא אכיפה איכותית במקומות ובאיסורים בהם נכון וחיוני לאכוף".
בתשובה לשאלה כיצד יוודא כי שוטרי התנועה אכן ממלאים אחר ההנחיות החדשות, מסביר שטיין כי "יש לנו יכולת מעקב אחר כל היחידות. אני יכול לעקוב אחר כל משרדי התנועה, באגף, במרחבים ובמחוזות. והמטרה שלי היא שהאכיפה תהיה במוקדי הסיכון".